Vragen aan het artikel Vraag 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Advertisements

H1 Landschapszones De aarde als systeem
H3 Industralisatie en Ismen.
Vragen aan het artikel Vraag 1
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Zeilweekend 14 & 15 juni 2014 Zeilschip ‘De Vrijheid’ 1.
Kenmerk 25 & 29 Handelskapitalisme en wereldeconomie & Uitbouw van de Europese overheersing, slavenhandel en de opkomst van het abolitionisme - Les 1:
De slavenring.
Kolonialisme en slavernij
De opkomst van het christendom
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Oriëntatie │_______│________ | _______________
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
De ontwikkeling van Het Christendom..
Paragraaf 3.4. Er kwamen veel nieuwe kolonisten wonen. Zij leefden op kleine boerderijtjes In midden en zuiden van de VS leefden men juist op grote boerderijen,
Hoofdstuk 2.
Aardrijkskunde hoofdstuk 15
Hoofdstuk 14 Party Catering Srednja šola Zagorje.
De Romeinen en het christendom
Kenmerk 25 & 29 Handelskapitalisme en wereldeconomie & Uitbouw van de Europese overheersing, slavenhandel en de opkomst van het abolitionisme Les 2:
Woordenschat groep 5, thema 7, les 4
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Kolonialisme en slavernij
De Titanic !!......
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Voedingsmiddelen & voedingsstoffen
H4:§ 10:p85-7 Europese expansie wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie les 48.
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Film Gezond eten. Evenwichtige voeding Hoe stel je die samen.
23. wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie Les 49: Ontstaan handelskapitalisme.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Middeleeuws wereldbeeld
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
Blok 2. Advies versus coaching. 0,5 uur Blok 2 gaat over de rol van de mentor (advies versus coaching) Kenmerken van coaching Discussie: Wat is een kenmerk.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Afrika en de slavenhandel
De gelaagde samenleving
55 punten te behalen, groepje met meeste punten wint. Score tijdens het nakijken. De quiz bestaat uit 22 vragen. QUIZ HOOFDSTUK 2: ONTDEKKING & VEROVERING.
Nieuw Begin NIEUW LEVEN. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kunnen het thema geboorte koppelen aan het thema nieuw begin. - De leerlingen weten de verschillende.
4L week 9: ‘Handel drijven: kopen en verkopen – winst en verlies’ © JL.
Ethische Visies.
Koloniale verleden.
1 Basisvoedingsleer Voedingsstoffen
Ontdekking en verovering 2.2 De Europese expansie begint
Lees het artikel ‘Veertig koeien op drijvende boerderij’ hieronder.
Huisvesting en Hygiëne
Thema 2 blok 1 Op zoek naar voedsel.
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
IBS de verpakking Week 1 | Les 1..
Slaven op de plantages.
H4:§ 10:p85-7 Europese expansie wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie les 48.
Slavernij in het Westen
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Rampen in de Middeleeuwen
Ontmoetingen in verre streken
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
De tijden..
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Formatieve toets thema 2
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Hoofdstuk 2 – les 2 Warmte en temperatuur.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4 Blz
Transcript van de presentatie:

Kenmerk 18 Het begin van de Europese overzeese expansie Les 38: Ontdekkingsreizen en hun gevolgen

Vragen aan het artikel Vraag 1 Uit boek van P.C. Emmer, Slavernij 1500-1850 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Vragen aan het artikel Vraag 1 Waardoor ontstond er grote sterfte aan boord van een slavenschip Onderzoek levert geen definitief uitsluitsel, maar de volgende zaken zijn zeer voor de hand liggend Men kwam aan boord met een reeds verzwakte weerstand Omstandigheden aan boord (p116) A: chronisch te kort aan drinkwater (gecombineerd met de warmte aan boord) (p117) B: Dicht opeen gepakte slaven in een warme ruimte (tussendeks) met infectieziekten (p117) C: Voedsel met veel koolhydraten en weinig proteïne en vitaminen (p117)

Vragen aan het artikel Vraag 2 Uit boek van P.C. Emmer, Slavernij 1500-1850 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Vragen aan het artikel Vraag 2 Waardoor is het niet voor de hand liggend dat slaven aan boord van een schip uitzonderlijk slecht werden behandeld. Hoe meer slaven er stierven, hoe lager de winst (p115) “De dood van een slaaf .. betekende juist groot financieel verlies, zowel ..slavenschip” (p116)

Vragen aan het artikel Vraag 3 Uit boek van P.C. Emmer, Slavernij 1500-1850 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Vragen aan het artikel Vraag 3 Wat had de plaats van inkoop (inkoopgebied) te maken met grote verschillen in sterfte gedurende de reis Slaven afkomstig uit gebieden met voldoende neerslag en met een goede voedselvoorziening beschikten over meer weerstand ….(p118) “De Nederlandse slavenkapiteins ….in te kopen, en niet in Angola. ” (p119)

Gallandat

Vragen aan het artikel Vraag 4 Uit boek van P.C. Emmer, Slavernij 1500-1850 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Vragen aan het artikel Vraag 4 De Nederlandse dokter Gallandat had zes aanbevelingen om de sterfte onder slaven aan boord te laten dalen (p119) De heelmeester moet elke dag de slaven inspecteren (p120) Bevelhebbers moeten zoveel als mogelijk verversingen kopen (p121-2) Voldoende frisse lucht (p121) Het dek elke dag goed schoonmaken (p121) Goed water meenemen (p122) Voldoende katten meenemen op de reis (p122) Psychische spanningen trachten te reduceren; m.a.w. vertel waarom ze gekocht zijn – niet om op te eten, maar als landarbeiders (p122)

Vragen aan het artikel Vraag 5 Uit boek van P.C. Emmer, Slavernij 1500-1850 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Vragen aan het artikel Vraag 5 Hoe komt het dat Gallandat zich wel zorgen maakt over het welzijn van de slaven, maar de handel zelf niet ter discussie stelt (p120) Leerling; deduceren

Esquiano (Essaka, ca.1745 – Londen, 31 maart 1797)

Vragen aan het artikel Vraag 6 Uit boek van P.C. Emmer, Slavernij 1500-1850 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Vragen aan het artikel Vraag 6 Waarom behandelt Emmer “De middenpassage volgens Esquiano”(p129-131) Leerling; deduceren Wat is de waarde van het verslag van Esquiano? Wat vind je bijzonder aan het verslag van Esquiano?