Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat SALK – ONDERWIJS/WELZIJN
24 oktober 2012 SLUITING FORD VASTSTELLINGEN 8000 jobs verloren bij Ford en nevenbedrijven Werkgelegenheid en welvaart staan onder druk Beschikbaar talent sluit niet aan bij de markt Limburgse economie mist innovatiekracht, internationalisering en ondernemerschap Infrastructuur ondersteunt weinig om te groeien De financieringsbronnen zijn te ontoereikend om de omslag te maken in de Limburgse economie 24 oktober 2012 SLUITING FORD
1 februari 2013 Finale SALK-rapport Expertengroep olv prof Daems: aanbeveling om duurzame tewerkstelling en economisch herstel te bevorderen Werktijd 2 maanden Aanbeveling is op basis van veelheid van bronnen 16 partijen uit het middenveld 5 werkgroepen SALK-rapport moet leiden tot actievoorstellen die goedgekeurd worden door de Taskforce 1 februari 2013 Finale SALK-rapport
STRATEGIE: LIMBURGSE 6-HOEK MEER JOBS STERKER ONDERNEMEN GERICHT ONTSLUITEN STRATEGIE: LIMBURGSE 6-HOEK KRACHTIGER INNOVEREN BETER EXPORTEREN MARKTGERICHTER SCHOLEN
ACTIES KORTE TERMIJN gericht op het temperen van de impact van het sluiting van Ford ACTIES LANGE TERMIJN gericht op de transformatie van het economische weefsel vertrekkend vanuit de huidige activiteiten in de regio: Versterking grote sectoren Versnelling groeisectoren ACTIES LANGE TERMIJN gericht op de transformatie van het economische weefsel inspelend op de rand voorwaarden Creëren duurzame jobs Opleiding talent Stimuleren innovatie STERKE INSTITUTIONELE VERANKERING VAN HET BELEID van Vlaanderen met de mogelijkheid tot lokale accenten UITVOERING: 4 PIJLERS
MARKTGERICHTER SCHOLEN -VERANDERT IN ‘BETER OPLEIDEN’ Terugdringen ongekwalificeerde uitstroom Meer Limburgse jongeren motiveren voor technisch onderwijs Limburgs talent beter opleiden door toonaangevend hoger en universitair onderwijs Acties rond opleiding, vorming en arbeidsmarktregulering beter aansluiten bij Limburgse noden MARKTGERICHTER SCHOLEN
MARKTGERICHTER SCHOLEN -INZOOMEN OP Terugdringen ongekwalificeerde uitstroom Meer Limburgse jongeren motiveren voor technisch onderwijs Limburgs talent beter opleiden door toonaangevend hoger en universitair onderwijs MARKTGERICHTER SCHOLEN
ONGEKWALIFIEERDE UITSTROOM Specifieke preventieve acties in kleuter- en lager onderwijs: Instapje Pedagogische taaltrainers Betere begeleiding leer-en beroepskeuze Campusacties Verruim je Horizon Leerlijn laatstejaarstudenten Keuzeproces doorheen de hele schoolloopbaan – ASO-TSO-BSO-DBSO Uitbreiding stageplaatsen Versterken OKOT-BKOT School’s out work’s in: coaching solliciteren ONGEKWALIFIEERDE UITSTROOM
MOTIVEREN TECHNISCHE OPLEIDING - Ontdek Techniek Talent - 300 basisscholen – 16 nijverheidsscholen T² (Technologie en Talentcampus) – THOR-park - hervormen aanbod technologische opleidingen in ASO-TSO-BSO Kruisbestuivingen op één campus Samenwerking bedrijfswereld Afstemming initiatieven rond technologie in onderwijs en vrijetijd MOTIVEREN TECHNISCHE OPLEIDING
Toonaangevend hoger en universitair onderwijs Bachelor en master handelswetenschappen HBO5 logistiek Master industrieel ingenieur Diverse upgrades opleidingen oa toerisme, cleantech, milieu,,,,, Permanente vormingen voor oa managers Toonaangevend hoger en universitair onderwijs
20 verenigingen uit vakbond, regulier jeugdwerk, jeugdwelzijn,jeugdhuizen: Bezorgd om maatschappelijke kwetsbare jongeren: 6300 werkloze jongeren Niet gecontacteerd door de expertengroep J SALK-platform
WERK,WERK,WERK MET 3 UITROEPTEKENS Uitroepteken 1: competenties versterken! Het onderwijs moet zich niet zomaar aanpassen aan de individuele vragen die specifieke bedrijven hebben: algemene competenties van jongeren te versterken verbetert de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Versterking inspanningen voor de toeleiding van kortgeschoolde en ongekwalificeerde schoolverlaters vooral jongeren die nu moeilijk bereikt worden. Uitroepteken 2: horizontale aandacht voor jongeren!! hamvraag: in welke mate schept een concrete actie op korte of lange termijn werkkansen voor jonge mensen? Uitroepteken 3: ‘start-up’ jongeren-coöperatieven!!! - Ruimte en middelen ter beschikking stellen van kleinschalige initiatieven waarin jongeren zelf mee het heft in handen nemen. Bv, Jonge Limburgers zouden bijvoorbeeld in een werknemerscoöperatieve (deeltijds) kunnen werken in combinatie met een ervaringsgerichte opleiding, terwijl ondertussen hun persoonlijke en sociale randvoorwaarden versterkt worden door actieve coaching. WERK,WERK,WERK MET 3 UITROEPTEKENS
ONDERWIJSBELEID PROVINCIEBESTUUR EN SALK
Twee focusdoelstellingen
Onderwijsbeleid in het provinciebestuur Limburg richt zich in eerste instantie op de maatschappelijk meest kwetsbare jongeren. FOCUS doelstelling 1
Onderwijsbeleid in het provinciebestuur Limburg streeft naar een betere gekwalificeerde uitstroom. FOCUS doelstelling 2
FOCUS doelstellingen Vanuit de doelstellingen streven naar: Versterken van het onderwijs duurzaamheid Verankering in bestaande systemen FOCUS doelstellingen
Competenties & welbevinden koppelen aan de verwachtingen van de arbeidsmarkt Toegankelijkheid van het onderwijs voor de allerzwaksten Samenwerkingsverbanden zoeken met lokale overheden, domeinen en partners, economie, arbeidsmarkt, jeugd, welzijn,,, FOCUS actiedomeinen
SPEERPUNTEN
AFSTEMMING ONDERWIJS- Inzetten op taalvaardigheid in relatie tot de 2 speerpunten AFSTEMMING ONDERWIJS - ARMOEDE AFSTEMMING ONDERWIJS- ARBEIDSMARKT 3 PROVINCIALE SALK-FICHES die verband houden met de speerpunten