Daphne Keller 29 augustus 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
EXAMINEREN IN DE BEROEPSPRAKTIJK
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 2 Blok 2.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Portfolio Presentatie
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Studieadviesregeling
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
LOB binnen Taalbrug DG.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Pemprl.
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
Stage Huisartsgeneeskunde Master 1 Kristin Hendrickx Chris Monteyne.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland Algemene voorlichting Lerarenopleidingen Amsterdam Locatie Amstelveen 1.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Rollen binnen het werkplekleren
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
TU/e Lerarenopleiding
Diepteverwerking master
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Daphne Keller 30 augustus 2017
Voorlichting BPV voor Studenten
Storyline EMD Daphne Keller.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Marlon de Wilde | 9 februari 2017
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Intervisie.
TU/e Lerarenopleiding
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Niemand vergeet een goede leraar
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
SMART – leerdoelen opstellen
Storyline EM2X Daphne Keller.
De start van werkplekleren 2a
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Daphne Keller 29 augustus 2018 Stage en portfolio Daphne Keller 29 augustus 2018

Voorlichting over de stages Wat is diepteverwerking? Inhoud Voorlichting over de stages Wat is diepteverwerking? Hoe werkt het portfolio?

Lesgeven leer je in de praktijk

Voorafgaand aan je stage Aanmelden voor stageplaats Minimaal 6 werkweken van te voren Na toekenning plaats  kennismaken op school Stageovereenkomst aanvragen www.esoe-werkplekleren.nl

De stages in het kort

Minor Alle stages P1 P2 Master P1 P2 P3 P4 P5

Minor Alle stages P1 P2 Master P1 P2 P3 P4 P5

Master P1 P2 P3 P4 P5 De stages in de master kunnen op elk moment in het jaar gestart worden.

P1 en P2 duren samen circa 2 kwartielen Master P1 P2 P3 P4 P5 P1 en P2 duren samen circa 2 kwartielen P3 en P4 duren samen circa 2 kwartielen P5 duurt circa 1 kwartiel

EM2X0 Master P1 P2 P3 P4 P5 Minimaal aantal lessen 4 Minimaal aantal uren zonder WPB in de klas Eisen bevoegdheid Advies positief / twijfel Voorwaarden stageplaats Onder of bovenbouw EM2X0

EM3X1 EM3X2 Master P1 P2 P3 P4 P5 Minimaal aantal lessen 70 Minimaal aantal uren zonder WPB in de klas 16 Eisen bevoegdheid Voldoende lessen zonder WPB Advies positief / twijfel Voorwaarden stageplaats Onder of bovenbouw EM3X1 EM3X2

EME34 EME35 Master P1 P2 P3 P4 P5 Minimaal aantal lessen 70 Minimaal aantal uren zonder WPB in de klas 35 Eisen bevoegdheid Voldoende lessen zonder WPB Advies positief Voorwaarden stageplaats Bovenbouw EME34 EME35

EME36 Master P1 P2 P3 P4 P5 Minimaal aantal lessen 30 Minimaal aantal uren zonder WPB in de klas 15 Eisen bevoegdheid Voldoende lessen zonder WPB Advies positief Voorwaarden stageplaats Bovenbouw Afspraak maken met je IO over de invulling van deze stage. Er zijn geen opdrachten bij deze stage, maar enkel extra lessen geven is niet voldoende EME36

Tijdens je stage… WPB SO IO 3 Begeleiders

Werkplekbegeleider WPB Dagelijks begeleider op stageschool Ervaren docent

Schoolopleider SO Begeleider alle stagaires op stageschool Rol hangt af van de school

Instituutsopleider IO Begeleider vanuit lerarenopleiding Lesbezoek Beoordeelt portfolio

Bètadidactisch Ontwerpen Onderzoek van Onderwijs Stage Tijdens je stage… Opdrachten Vakdidactiek Bètadidactisch Ontwerpen Onderzoek van Onderwijs Stage www.esoe-werkplekleren.nl

Diepteverwerking – EMD01 Wat willen we bereiken gedurende de stage? Voortdurende integratie van theorie en praktijk binnen de persoonlijke ontwikkeling van de student tot docent Hoe doen we dat? Diepteverwerking op TU/e Deels op de stageschool met WPB, SO en/of intervisiebijeenkomsten

Diepteverwerking – EMD01 Je volgt het hele jaar diepteverwerking Opbouw diepteverwerking Startblok – basisvaardigheden bij EM2X0 Beroepsvaardigheden – themabijeenkomsten Indentity Intervisie – met je tutor “Samen schrijven” – facultatief Helpt je bij het vormgeven en vullen van je portfolio Diepteverwerking is verplicht Startblok, themabijeenkomsten en Identity volg je 1 jaar (ook bij een tweejarig programma) Intervisie met je tutorgroep blijf je gedurende de hele opleiding doen. Samen schrijven is facultatief

Groei- en beoordelingsdocument voor je hele opleiding Portfolio Groei- en beoordelingsdocument voor je hele opleiding Elke stageperiode een nieuw hoofdstuk aan je reflectieverslag toevoegen Na elke stageperiode inleveren Bijhouden! Bewijsmateriaal verzamelen in mappen (digitaal – niet als appendix)

Lesvoorbereidingstijd Gesprekken met je WPB’er, SO’er en IO’er Logboek Verschillende stage-activiteiten bijhouden: Geobserveerde lessen Gegeven lessen Lesvoorbereidingstijd Gesprekken met je WPB’er, SO’er en IO’er Intervisie Gebruiken om cases uit te halen voor intervisie Als bewijs in portfolio opnemen Het template voor het logboek is te vinden op: www.esoe-werkplekleren.nl Week/ Datum Besteedde tijd Activiteit (lesgeven, toets afnemen, overleg, lesvoorbereiding, intervisie etc. )   Leerdoel (Wat ga IK hiervan leren?) Korte samenvatting van het geleerde/ “aha-erlebnisse”

= + Portfolio = Reflectie + Bewijzen

= + Portfolio = Reflectie + Bewijzen Handleiding voor portfolio  www.esoe-werkplekleren.nl

= + Handleiding geeft mogelijke structuur aan - hoofdstukken Opbouw Portfolio = + Het Reflectieverslag bevat Gegevens van jezelf, van de school en begeleiders Kort Overzicht van de activiteiten die je op de werkplek hebt uitgevoerd Leervragen Reflectie per SBL-competentie per stage (Tussen)evaluatie Conclusie ten aanzien van deze stage Leervragen voor de volgende stage Handleiding geeft mogelijke structuur aan - hoofdstukken Gaat grofweg in op 3 aspecten: Wat heb je bereikt? Hoe heb je dat bereikt? Wie ben jij als docent? Je spiegelt jezelf aan de SBL competenties (wettelijk eisen aan docent) Je levert bewijzen in de vorm van gemaakte opdrachten, (zelf)evaluaties, observaties, les-opnames, lesvoorbereidingen etc. Onderdelen die in het verslag moeten worden besproken, inclusief opdracht staan in de lijst “alle eisen portfolio” (site Handleiding voor portfolio www.esoe-werkplekleren.nl

= + School Lessen geven Observaties Feedback Reflecties (bijv. STARRT) Opbouw Portfolio = + Lessen geven Lesvoorbereidingsformulieren Lessenserie Observaties Feedback Reflecties (bijv. STARRT) Wat neem je mee? Wat heb je geleerd (=conclusie van opdracht en/of reflectie, mag nog in bewijs)en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen? School

= + Opdrachten Opdrachten Van de site Wat neem je mee? Opbouw Portfolio = + Opdrachten Van de site Wat neem je mee? Opdrachten Wat heb je geleerd (=conclusie van opdracht en/of reflectie, mag nog in bewijs)en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen?

= + Intervisie Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken Opbouw Portfolio = + Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken Wat neem je mee? Wat heb je geleerd en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen? Intervisie

Portfolio Inleveren bij IO, WPB en SO Ook via Canvas ePortfolio kan ook Portfolio

www.esoe-werkplekleren.nl

Curriculum en vakken Vakinhoudelijke vakken  bij betreffende faculteit Binnen TU/e lerarenopleiding: Focus op onderbouwing en gereedschap Onderwijskunde (Leertheorieen, Roos van Leary, zorg lln., differentieren, …) Vakdidactiek (doelen vakonderwijs, toets/examen, begripsontwikkeling, …) Projectmatig Bètadidactisch ontwerpen (theorie + lesmateriaal ontwerpen (ICT) + evalueren) Onderzoek van onderwijs (thema: diepe verwerking, focus op het leren van lln.) Praktijk Werkplekleren  de stages

Opbouw Portfolio De input School Opdrachten Intervisie Lessen geven Lesvoorbereidingsformulieren Observaties Feedback STARR(T) – reflecties Wat neem je mee? Huiswerk Tijdens werkcolleges / intervisie Wat neem je mee? Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken Wat neem je mee?

Reflectieverslag Handleiding geeft mogelijke structuur aan - hoofdstukken Gaat grofweg in op 3 aspecten: Wat heb je bereikt? Hoe heb je dat bereikt? Wie ben jij als docent? Je spiegelt jezelf aan de SBL competenties (wettelijk eisen aan docent) Je levert bewijzen in de vorm van gemaakte opdrachten, (zelf)evaluaties, observaties, les-opnames, lesvoorbereidingen etc. Onderdelen die in het verslag moeten worden besproken, inclusief opdracht staan in de lijst “alle eisen portfolio” (site)