Zelfcontrole: hanteren van agressie in de interactie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Taghon Geert 2011.
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
….een korte presentatie
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Workshop Knallende ruzie
Infotheater Omgaan met agressie.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communicatie en dementie
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Rauw en troosten.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
De kracht van het netwerken Waar? Wanneer? Hoe?. De eerste indruk Overleven Vriend of vijand? Positief realistisch.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ruzie maken… een vak apart !?
Agressie en onbegrepen gedrag
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Hand-Out.
Onderhandelen: een kunst apart
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Volksuniversiteit Zwolle
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Agressie Les 2.
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Coaching.
Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Communicatie 7e les.
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Ontwikkeling, wij als EBS
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Diersoortverdieping honden en katten
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Iedereen in de dramadriehoek
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Zelfcontrole: hanteren van agressie in de interactie Omgaan met agressie Zelfcontrole: hanteren van agressie in de interactie Jade Delmeiren

zelfcontrole Wat? = zelfbeheersing, zekerheid en duidelijkheid uitstralen. En niet laten overspoelen door emoties. Belang? In acute geweldsituaties Gevoelens onder woorden brengen => Toon

Slachtofferpositie / slachtofferrol Slachtoffer rollen: = angstige of huilende = agressieve of verzettende ! Belang rollen niet te volgen als slachtoffer MAAR => reageren vanuit eigen strategie => tweedeordeoplossingen

Soorten beslissingen Bewust = over nagedacht Onbewust = intuïtief => gevaar = situatie escaleert

Oplossing tweede orde =focus op veranderen van het gevolg en niet op de oorzaak van de situatie Onverwachts reageren strijdig met het ‘ gezond verstand’

Verbale /non- verbale verweervormen Zo snel mogelijk overwinnen Zo veel mogelijk eens worden met elkaar=> Geduld ! Offensief / defensief => Mate van fysiek vermogen !! Belang psychische kracht !!

verweervormen Gerdragslijn Geweldloos ingesteld zijn= levensinstelling, levenskracht !! Geen verliezers = verweervormen => Samen toepassen Maar : situatie afhankelijk

1. Herinterpretatie = De situatie een andere interpretatie geven dan wat bedoelt was Dreigende situatie => Helpende situatie

2. Verbijstering Belangrijk aspect ! Totaal onverwachts Gespannen situatie => ontspannende, komische situatie De overtuiging van belang voor effect !

3. Praten, Praten en nog eens praten Belang combinatie met herinterpretatie = Controle houden over eigen angsten en spanning Tip’s: rustig praten, je tijd nemen => belang voor zelfcontrole Medemenselijkheid opwekken + wij- gevoelens aanspreken Oogcontact

4. Schreeuwen, gillen, roepen, Hard zingen als verweer, niet uit onmacht = schrikeffect veroorzaken Nadien er over praten Doel controle over de situatie krijgen ! Humoristische wending => sarcasme of minachting vermijden

5. Vermijding van persoonlijke inzet 1. Verwerping van communicatie = een van de partners heeft geen zin in communicatie, maar zegt dit niet 2. Aanvaarding van communicatie = Angst om gesprek stop te zetten na een tijdje 3. Diskwalificatie van communicatie = echt met elkaar praten onmogelijk maken door : zinloze uitweidingen,… 4. Symptoom als communicatie =Symptoomgedrag kun je gebruiken als vermijdingsgedrag => Ik wil wel maar iets belet mij

6. Voorschrijven van gedrag = Gedrag voorzichtig stimuleren met de bedoeling dat de cliënt ervan afziet. => veranderen van gedrag Vb. Iemand kan niet in slaap komen, doordat hij zichzelf dwingt te slapen.

7. Vertrouwen = Uitspreken dat je het volste vertrouwen hebt in een persoon

8. Symbolische uiting en verbijstering = In een spannende situatie iets doen dringt gevoelens van angst naar de achtergrond

9. Aanpassen, doen - alsof - techniek = Schrikeffect creëren bij de aanvaller, waardoor hij geconfronteerd word met eventuele gevolgen van zijn daad. => Negatieve kritiek => aan je voorbij laten gaan

10. Bereidheid tot lijden of je volgend opstellen = intentie voorkomen van escalatie, en het over je heen late lopen. Escalaties => ander laten voelen wat hij jou heeft aangedaan

11. Naam noemen en zelfpresentatie = Betrokkene laten inzien, bewust worden waar hij mee bezig is => Aanzet tot gesprek

12. Vragen stellen = Vragen stellen zodanig dat de persoon enkel ja / nee kan antwoorden

13. Herkaderen = Het positieve van de klacht benadrukken + verder op ingaan

14. Humor en lachen = Spanning breken in een conflictsituatie ! Belang rekening houden met de gevoeligheid en kwetsbaarheid van de persoon

15. Aandacht richten = aandacht niet laten afleiden maar focus met wat je bezig bent Voorstellen wat je zou doen als deze vervelende situatie achter de rug is.

16. Wedstrijdelement als katalysator = uitkomt => afspraken zonder een winnaar te hebben Ruzie af leiden door jezelf als scheidsrechter te ontwerpen Belang Regels !!

Afwikkeling na het incident = voorkomen tot zinvollere situaties Mag verrast zijn maar geen gevoel hebben dat hij in de steek gelaten wordt Aandacht voor legaliteit Voor hoeverre verzoening raadplegen

Aanvullende handelingsalternatieven en houdingsaspecten = mogelijkheden afhankelijk van de situatie