Titel, Onderwijsraad, februari 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Workshop Handelingsgericht werken
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Innovatie en stakeholders in VO
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
KNOV WETENSCHAPSCOMMISSIE VERLOSKUNDE
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Meer innovatieve professionals
Volksvertegenwoordiger: Neem het heft in eigen hand Casus: Gebiedsontwikkeling luchthaven Twente Presentatie: Aart Karssen – 17 april 2015.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Onderwijszorgconsulenten
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
Inesz van Benten – medewerker implementatie
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
11 Combinatiefuncties in het onderwijs impuls brede school Presentatie Nationale Onderwijs tentoonstelling 2011 Primair en voortgezet onderwijs Wat houdt.
AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
De sociale wijkteams in Leiden
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
De Wever Zorg Innovatie Centra
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Visie op het economieonderwijs
Betere verbindingen met onderzoek
Transcript van de presentatie:

Titel, Onderwijsraad, februari 2009

Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting advies op ORD Wageningen, 21 juni 2012 Ib Waterreus Discussieer mee via Twitter: #ord12uoc Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Aanleiding Systematische onderwijsverbetering ontstaat niet vanzelf Eerdere grootschalige onderwijsvernieuwingen hebben niet geleid tot gewenste resultaten Terughoudende opstelling overheid gewenst (Commissie Dijsselbloem, 2008) Tegelijkertijd blijft verbetering van het onderwijs een continue opdracht Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Adviesvraag Tweede Kamer Hoe kan het onderwijs stapsgewijs worden verbeterd? Subvragen: Welke rol kan evidentie daarbij spelen? Hoe kan deze werkwijze structureel in het onderwijs en het onderwijsbeleid worden verankerd? Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Aanpak Extern onderzoek Regtering & Van den Broek (ResearchNed) ‘Lukt het, loop het, leert het ?’ Verkenning hoe systematisch scholen omgaan met innovaties Literatuurstudie Gesprekken met diverse experts en betrokkenen bij innovatieprojecten in het onderwijs en de zorg Panel met betrokkenen van OCW bij innovatieprojecten Werkbezoek Academische opleidingsscholen Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Advies Versterk de verbinding tussen onderwijs en onderzoek Stimuleer netwerkvorming scholen, ontwikkelaars en onderzoekers Bundel en coördineer de verdeling van de middelen voor onderwijsonderzoek Kijk als overheid kritisch naar de effectiviteit van onderwijsbeleid Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Aanbeveling 1 Stimuleer netwerkvorming scholen, ontwikkelaars en onderzoekers Vorm universitaire onderwijscentra (UOC’s) om onderzoek en praktijk te verbinden Bevorder verspreiding en uitwisseling van kennis Stimuleer een onderzoeks- en ontwikkelingsoriëntatie bij leraren Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

UOC-vorming Een universitair onderwijs- centrum (UOC) is een netwerkorganisatie waarin scholen, universiteiten, hogescholen en onderwijs- ondersteunende instellingen samenwerken om kennis te ontwikkelen op het gebied van onderwijs- verbetering. Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Bevorder verspreiding en uitwisseling van kennis Verspreiding van kennis als integraal onderdeel van onderzoeksprojecten Stimulering van deelname aan kennisgemeenschappen Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Stimuleer een onderzoeks- en ontwikkelingsoriëntatie bij leraren Verhoog het opleidingsniveau van leraren Laat een deel van de leraren zich specialiseren in praktijkgericht onderzoek Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Aanbeveling 2 Bundel en coördineer de verdeling van de middelen voor onderwijsonderzoek Laat regie-orgaan de onderzoeksmiddelen coördineren en verdelen Verleid scholen en onderzoekers tot samenwerking Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Laat regie-orgaan de onderzoeks-middelen coördineren en verdelen Regie-orgaan nodig voor afstemming tussen verschillende vormen van onderwijsonderzoek Minimumnorm van 1,7% voor R&D in het onderwijs Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Verleid scholen en onderzoekers tot samenwerking Middelen om scholen over de streep te krijgen Plan van aanpak voorwaarde voor bekostiging Incentives voor onderzoekers Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Aanbeveling 3 Kijk als overheid kritisch naar de effectiviteit van onderwijsbeleid Geef scholen de ruimte Evalueer onderwijsbeleid periodiek Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Reacties uit het veld PO-raad: positief, pleit wel voor bredere definitie van samenwerkingsverbanden tussen onderzoekers en scholen, aandacht voor borgen van positie praktijkonderzoek onder regie-orgaan. VO-raad: positief, benadrukt belang van ruimte voor scholen en vraagt ook aandacht voor positie praktijkonderzoek Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

Nassaulaan 6 – 2514 JS Den Haag www.onderwijsraad.nl Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012