Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Collectief portfolio groep 3
Les 7: het voorbereiden van een les
Effectieve instructie
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Onderzoeksontwerp
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Voorbereid op Stage Les 4.
Informatie- avond groep 6
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Hoe bereid je lessen voor?
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
Workshop evalueren Dcp
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Toetsing en toetsontwikkeling
vakdidactiek pedagogiek
Formatief versus summatief
Coaching in regioleren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Module 6; didactisch handelen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Didactiek Lesformulier.
Lesgeven zonder cijfer?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Didactiek Lesformulier.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren Het evalueren van het ‘leerproces’ vs. het ‘leerproduct’

Onderwijs en leermiddelen doelstelling beginsituatie leerstof didactische werkvormen leeractiviteiten De eigenlijke les Onderwijs en leermiddelen Toets en toetsvormen Model didactische analyse

Directe instructie in 7 fasen Effectief leren Leerstof wordt op het juiste niveau aangeboden. De leerling kan het nut van de leerstof ervaren. De leerling wordt individueel aanspreekbaar gemaakt. De docent doorgrondt de structuur en de denkstappen van de leerstof. Het leren en denken van de leerling is zichtbaar. Verkeerde voorkennis kan tijdig ontdekt worden. Directe instructie in 7 fasen aandacht richten op lesdoel en voorkennis informatie geven en voordoen controleren op begrippen en vaardigheden volledige instructie geven onder begeleiding oefenen zelfstandig oefenen (toepassen) afsluiten op kernbegrippen en vooruitblik De eigenlijke les

Toetscultuur SUMMATIEF TOETSEN feedbackcultuur

Formatief toetsen is een cyclisch proces Waar werkt de leerling naar toe? FEEDUP Waar staat de leerling nu? FEEDBACK Hoe komt de leerling naar de gewenste situatie? FEEDFORWARD

Vragen stellen Vaststellen misconcepties en begrip van de leerdoelen en criteria voor succes Voorkennis activeren Mix van: wat-vragen (beschrijvende kennis) hoe-vragen (procedurele kennis) waarom-vragen (declaratieve kennis) waarom-wanneer- en hoe aan te pakken- vragen (situationele kennis) Balans tussen hulp-vragen (om de leerling (verder) te helpen en test-vragen (om te weten wat is geleerd) Geef lln. de tijd om te denken, alle antwoorden zijn goed, gebruik open vragen Waar werkt de leerling naar toe? FEEDUP Waar staat de leerling nu? FEEDBACK Hoe komt de leerling naar de gewenste situatie? FEEDFORWARD

Niveaus van feedback (Hattie) : Op de taak Hoe is de taak door de leerling uitgevoerd? Op het proces van probleem oplossen Zijn de juiste stappen genomen om tot een correcte uitvoering van de taak te komen? Op het persoonlijk niveau Persoonlijke feedback wordt meestal gericht op positieve emotie Op het niveau van zelfregulatie Waarom zijn de stappen die genomen zijn goed of minder goed en waar komt dat door? Waar werkt de leerling naar toe? FEEDUP Waar staat de leerling nu? FEEDBACK Hoe komt de leerling naar de gewenste situatie? FEEDFORWARD Zie hoofdstuk 7 uit Leren zichtbaar maken

Leerling wordt beoordeeld op basis van een vooraf gestelde standaard Beoordeling of veroordeling norm criterium ipsatief Leerling wordt beoordeeld op basis van norm van de groep of cohort leerlingen Leerling wordt beoordeeld op basis van een vooraf gestelde standaard leerling wordt beoordeeld in vergelijking met zijn of haar eerdere prestatie

Zelfverantwoordelijk leren Beoordeling of veroordeling ipsatief leerling wordt beoordeeld in vergelijking met zijn of haar eerdere prestatie Zelfverantwoordelijk leren Eigenaarschap

Toetsmatrijs De toetsmatrijs is bedoeld om de validiteit van de (deel)toets en de vragen te borgen. De vragen moeten gaan over stof die belangrijk is, waarvan de leerlingen kunnen weten dat er vragen over gesteld gaan worden en die het soort kennis test waarover men een oordeel wil vellen.

Toetsmatrijs

Toetsmatrijs

https://www. toetsen-beoordelen https://www.toetsen-beoordelen.nl/gebruiken-van-beoordelingsvormen-voor-opdrachten/