Drietrapsraket containerbinnenvaart:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klimaatquiz Als 500 leerlingen een jaar lang geen aluminiumfolie gebruiken om hun boterhammen te verpakken, besparen ze energie. Hoeveel? a) De energie.
Advertisements

Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Cargoshell Futureproof Containerization. Cargoshell, de container voor de komende generaties •Succesvolle periode stalen container sinds 1957 •Nieuw containerconcept.
Project Uitvoering Wachtplaatsenbeleid binnenvaart
Transport en Infrastructuur
Typische kenmerken van een haven?
Synchromodaal transport
Crisisberaad Branche Overleg Binnenvaart Wim van Sluis.
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Havenvisie 2030 Auditorium Trivium, 19 april 2011, Etten Leur
Typische kenmerken van een haven?
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Duurzame mobiliteit en transport
Duurzame energie Een nieuwe naam wegens nieuwe oplossingen Waarom?
Rotterdam en de kracht van het achterland
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Met modellen breng je de boodschap goed over
Presentatie InfraTrends 13 juni Bert Klerk Werkzaam in wereld publiek-privaat Uit de trein, in de auto.
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Vervoer van eten en brandstoffen
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
Transport en locatie warehouse
Lean and Green Barge Regionale Verladers Samenwerking “Horizontal collaboration”
Oxalis Oxalis know-how, network and experience in maritime, transport and logistics Uitdagingen van informatie-uitwisseling in de logistieke keten Seminar.
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Persconferentie.
Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens
Transport en Infrastructuur
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
H 2 Bronnen van energie.
De metingen. De metingen, waar 4 kotters: LO5, LO137, ZK12, ZK18 – 2 binnen (Wad), 2 buiten.
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Jeroen van Doorn Tesla Motors Duurzame mobiliteit.
Businessplan Langsgetuigd Duurzaam binnenlands vervoer over het water.
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
De economische kringloop
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Agenda locatie 3 ■ Sociaal veilig ontwerp en beheer ■ Beeldkwaliteit en landschappelijke inpassing ■ Technische veiligheid ■ Beheer en onderhoud ■ Kosten.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Brugge, Waarom nog lege kilometers?. 1 Leading in temperature controlled logistics  Internationaal opererend familiebedrijf  89 jaar ervaring.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Beter Benutten EVO 29 maart 2016 Diederik Jan Antvelink NedCargo International BV Alpherium BV / Van Uden Logistiek BV.
CONGO RIVER ONDERHOUD VAN DE VAAR ROUTE ANNO 2016.
INTRALOG Erik Verboon Marvin Aytar Oskar Sinke Edwin Pieters
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Het gebied Rail: Betuweroute Weg: A15/A12 Rail: Brabantroute
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
Waterenergie Stuwdammen
Welkom VWO 5..
Betrouwbaar containerbinnenvaartproduct
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
LNG met haring 21 juni 2018.
Zero emissie personenvervoer
Binnenvaart.
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Kostprijsberekening Product.
Terminal (containers)
Werkgroep herindeling 2019
Transcript van de presentatie:

Containerhubs versnellen elektrificatie binnenvaart; besparing 60 kton CO2 per jaar Drietrapsraket containerbinnenvaart: Emissieloos achterlandvervoer en betere benutting van terminalinfrastructuur Wouter van der Geest 15 oktober 2018

Kerncijfers over containerbinnenvaart Totale volume binnen Nederland bedraagt 4,4 miljoen TEU. Aandeel binnenvaart in de modal split van containers bedraagt 40%; trend is dalend. Nederland kent 48 inland containerterminals die samen 1,8 miljoen TEU overslaan. Een vloot van 160 binnenschepen houdt zich bezig met het vervoer van containers. Uitstoot van deze vloot bedraagt 272 kton CO2 per jaar. Dat is 14% van de totale uitstoot van de binnenvaart.

Drie problemen Afwikkeling van containers in de zeehaven van Rotterdam voor binnenschepen is tijdrovend  negatieve modal shift Verduurzaming binnenvaartschepen gaat niet snel genoeg en CO2-reductie is lastig; wegvervoer verduurzaamt sneller Inland terminals worden onderbenut en kunnen meer lading afhandelen; echter mismatch tussen volume en logistieke inzet.

Achtergrond problematiek Containerschepen moeten tot 23 terminals aanlopen in de Rotterdamse haven. Concurrentie bij kades met diepzeeschepen. Als binnenvaartschepen moeten wachten tot het zeeschip is afgehandeld, heeft dat vertraging en congestie in de logistieke afhandeling van containers per binnenvaart tot gevolg. Het laden- en lossen in de Rotterdamse haven bedraagt gemiddeld 36 uur met uitschieters tot 60 uur. Bijgevolg onnodig veel vaarbewegingen in de haven van Rotterdam (50 km per schip onnodig) en emissie (1800 kg CO2)

Containerlijndiensten Momenteel zijn twee type lijndiensten gangbaar: Een lijndienst tussen de zeehaven Rotterdam, waarbij meerdere deepsea terminals (tot 23 stuks) worden aangedaan, en één inland terminal. Een lijndienst tussen één deepsea-terminal en een inland terminal. Het tweede type komt weinig voor. Een inland terminal heeft een overslagvolume van 180.000 TEU op de zeehaven Rotterdam om dedicated diensten op de belangrijkste diepzeeterminals te bieden. Geen enkele Nederlandse inland terminal haalt dit. De grootste inland containerterminal van Nederland, het Alpherium, haalt slechts 120.000 TEU naar Rotterdam. Door kleinere schepen in te zetten, kan men wel type 2 aanbieden.

Voordelen van rechtstreekse lijndiensten De verblijfstijd in de zeehaven neemt met 54% af. Hierdoor kunnen schepen efficiënter ingezet worden en meer TEU vervoeren per jaar. Kostendaling voor binnenvaartvervoer van 16%; voor een 110-meter schip € 35 per TEU.

Bundeling in het achterland is dus nodig Inland terminals hebben elk te weinig volume om hoogfrequente dedicated-lijndiensten aan te bieden naar Rotterdam. Consolidatie van volume op hubs is nodig om het benodigde volume te verzamelen. Hierbij wordt de route tussen inland terminal en Rotterdam opgeknipt in twee delen. Voordelen ontstaan door kortere havenverblijfstijden in Rotterdam en betere beladingsgraad Nadeel: extra overslag (€ 40-50) benodigd op hub.

Ontwikkelingen containerbinnenvaart

Elektrisch varen Diverse partijen (Port-Liner, Skoon) zijn bezig met elektrisch aangedreven schepen. Er wordt gebruik gemaakt van uitwisselbare batterijcontainers, met een capaciteit van 1,6 MWh per container. Een standaardcontainerschip kan vier batterijcontainers meenemen. Het energie-equivalent van deze batterijcontainers staat gelijk aan 1.400 liter diesel. Daarmee kan een elektrisch binnenschip ongeveer tien uur varen. Kosten zijn niet noodzakelijkerwijs hoger dan het varen op diesel.

Containerhubs De containerhub moet op een centrale plaats binnen een corridor gelegen zijn. Schepen moeten niet hoeven omvaren om de hub te bereiken. Vaartijden tussen zeehaven en de hub moeten voorspelbaar zijn. Dat betekent bij voorkeur geen sluizen en beweegbare bruggen. Het bereik van een elektrisch containerbinnenvaartschip is hooguit tien uur varen. De containerhub is bij stroomopwaarts varen, dan ook hooguit tien uur varen verwijderd vanaf de Maasvlakte.

Drie ninnenvaartcorridors in NL Rotterdam – Duitsland en Limburg (521.000 TEU binnen NL) Rotterdam – Utrecht – Amsterdam – Noord-Nederland (730.000 TEU) Rotterdam – Moerdijk – Antwerpen (530.000 TEU)

Is een hub haalbaar? Voor de corridors naar Noord-Nederland en Zuidoost-Nederland is een hub haalbaar. De kostenvoordelen in de haven (minder wachttijd) compenseren de meerkosten voor extra overslag. De winst zit hem echter vooral in betrouwbaardere dienstverlening. Voor Zuidwest-Nederland is het niet haalbaar. De beladingsgraad van de ingezette schepen is te laag om de meerkosten voor extra overslag te rechtvaardigen.

Minder CO2-emissie door hubs Elektrisch varen is haalbaar tot 10 uur varen vanaf Rotterdam. Zonder hubs kunnen slechts een beperkt aantal terminals in die tien uur bereikt worden. De besparing voor deze terminals bedraagt 29 kton. Door met hubs te werken, kunnen alle inland terminals in Nederland zero-emissie bereikt worden. Hiermee wordt 60 kton CO2 bespaard per jaar. Een hub in Nijmegen heeft ook potentie om terminals in het Ruhrgebiet zero-emissie te bereiken. Daarmee kan nog eens 116 kton bespaard worden.

Wat kost dit alles? Om hubs te bedienen, zijn 16 schepen benodigd met in totaal 110 batterij-containers. Investering 70 miljoen, besparing 29 kton. Noord-Nederland corridor: 84 containers voor 17 schepen; € 51 miljoen Zuidoost-Nederland: 54 containers voor 9 schepen: € 32 miljoen.

Voordelen Hogere betrouwbaarheid van het product binnenvaart voor zowel inland terminals als de zeehaven Rotterdam. Hogere frequentie van diensten mogelijk vanuit inland terminals. Negatieve modal shift wordt teruggedrongen; modal shift kan weer stijgen van 40% nu naar het niveau van 43% (2013). Batterijen bieden het elektriciteitsnetwerk een buffer van 245 MWh  meer energiezekerheid.

Discussie Hoe gaan we dit realiseren?