Consumenten-gedrag Referentiegroepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De (on)gezonde leerling?
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Hoera, een oudergesprek!
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Schoolgruiten Hannie Poletiek, GGD Groningen 13 september 2010.
Portfolio
Proces en Product.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
PAD Mindfulness en Yoga
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Netjes vragen of je het mag lenen zorgt niet voor problemen
Aanpak problematisch gedrag
Spreuken: De nederige wijze.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Wat moeten jullie kennen?
Iedereen gebruikt social media.
Basisschool Op De Horst
OGW op de Firtel.
Oic even weken..
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Sleutels, codes en aanwijzingen
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Beter omgaan met ruzies
C ONFORMISME Enkel bij de anderen?. W AT IS CONFORMISME ? Het aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die bestaan in bepaalde groep Doel:
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Volgende dia Taalgebruik ( schelden) (respect). volgende dia zoek de betekenis van “schelden” schelden = ……..
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Consumentengedrag Leren I
Gezondheid en leefstijl
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 7e les.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
LOB zeven stappen naar succes
H2 Een leven lang leren.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Onderwijspsychologie
Goedemorgen.
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Consumenten-gedrag Online consument
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Consumenten-gedrag Het gezin
Consumenten-gedrag Mondige consument
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Rekenen in andere vakken
Doelgroepen Adolescentie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Gedragsproblemen en stoornissen
Persona’s maken, hoe doe je dat?
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Transcript van de presentatie:

Consumenten-gedrag Referentiegroepen

“Een referentiegroep is een feitelijke en denkbeeldige groep (het kan ook een persoon zijn) die een sterke invloed uitoefent op onze gevoelens, kennis en gedrag.”

Lesdoel “De leerling heeft, aan het einde van de workshop, inzicht in wat de invloed van een referentiegroep is op het consumentengedrag en kan benoemen hoe men dit inzicht kan toepassen op de IBS De gezonde leefstijl.”

Inhoud Soorten referentiegroepen Invloed van referentiegroepen Opdracht

Soorten referentiegroep Normatieve referentiegroep Comparatieve referentiegroep Informele of formele referentiegroep Feitelijke of symbolische referentiegroep Dissociatieve referentiegroep Weber, 2015

Opdracht Benoem bij iedere referentiegroep een voorbeeld: Normatieve referentiegroep Comparatieve referentiegroep Informele of formele referentiegroep Feitelijke of symbolische referentiegroep Dissociatieve referentiegroep

Invloed van referentie- groepen Informationele invloed Communicatiegedrag, de manier waarop mensen worden beïnvloed door mededelingen van anderen Acceptatie hiervan alleen wanneer dit een positieve invloed heeft Instrumentele invloed Operante conditionering Sociale controle Expressieve invloed Spiegel → zelfbeeld Goedgekeurde reacties uit de groep hebben positieve invloed Weber, 2015

Plaats de uitspraak bij de juiste handeling Opdracht Plaats de uitspraak bij de juiste handeling Zie volgende link voor blad. Print deze uit, knip deze op en leg deze verspreid neer in de klas. Juiste antwoorden: Handeling: Uitspraak: Praten over eigen de eigen voorkeur Wij eten altijd verse groenten Iets aanbevelen In die winkel word je vriendelijk geholpen Een ander uitnodigen Gaan jullie mee naar de Efteling? Een verzoek doen Mag ik je fiets even lenen? Het geven van een hint Denk eens aan Palm-bier! Een ander iets bevelen Jij moet elke dag ontbijten Toezeggen om gedrag te belonen Als je je best doet, krijg je een nieuw mobieltje Toezeggen om gedrag te straffen Geen muziek luisteren op de fiets, anders neem ik hem in beslag Kritische opmerkingen maken Met die scheuren in je broek loop je toch voor gek Complimenten maken Mooie jas heb je aan Met iemand de draak steken Ik zag gisteren een zwerver lopen met hetzelfde overhemd aan als jij

Opdracht Er zijn verschillende manieren om een doelgroep te beïnvloeden. Maak een oplossing voor het volgende probleem, waarbij je de vijf verschillende referentiegroepen gebruikt. Beschrijf in de oplossing ook welke manier van invloed je gebruikt.

De leerlingen eten gemiddeld 200 gram groenten per dag Leerlingen van Helicon MBO Den Bosch eten gemiddeld slechts 100 gram groenten per dag. De school heeft jou gevraagd op welke manier ze het beste de leerlingen kunnen beïnvloeden zodat zij het gewenste aantal gram (200 gram) groenten per dag gaan eten Normatieve referentiegroep Informele of formele referentiegroep De leerlingen eten gemiddeld 200 gram groenten per dag Feitelijke of symbolische referentiegroep Comparatieve referentiegroep Informationele invloed Instrumentele invloed Expressieve invloed Dissociatieve referentiegroep

Wat vond je van de workshop? Evaluatie Wat vond je van de workshop?