Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Studietaak De studietaak staat centraal
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Praktijkervaring en reflectie
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
What is the meaning of? Student centered learning
Een vergadering organiseren
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Introductieweek Dinsdag 4 september.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie Beroepscontext Hoe gebruiken we opdrachten om verbinding met de beroepscontext te maken? Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Bedenken hoe een specifieke activiteit in verband houdt met de beroepscontext. We zullen: Een specifieke activiteit onderzoeken in de beroepscontext; Bespreken hoe deze activiteit onderzoekend leren stimuleert en de beroepscontext de les in brengt. Met deze activiteit verkent u een opdracht die geplaatst is in de tuinbouwindustrie. De tuinbouwindustrie houdt zich bezig met het omgaan met planten gedurende alle groeifases en het produceren van gezonde planten. Vanuit economische overwegingen is elke plant een investering voor het bedrijf en moet verspilling dus beperkt worden. Essentieel in deze industrie is begrip van planten en de wijze waarop een wetenschappelijke aanpak de besluitvorming kan beïnvloeden.

Video tuinbouwindustrie Bekijk de video en bedenk in hoe verre deze gebruikt zou kunnen worden voor: Het stimuleren van onderzoekend leren? Het binnenhalen van de beroepscontext in de klas? Kijk om te beginnen de Engelstalige video en denk na over hoe deze video gebruikt zou kunnen worden voor: het stimuleren van een onderzoekend houding het binnenhalen van de beroepscontext in de les. https://www.youtube.com/watch?v=MOSLInL1_pw

Video tuinbouwindustrie Is dit een werkplekcontext die uw leerlingen zullen herkennen? Op welke manieren zou u de leerlingen aan kunnen moedigen om na te denken over wetenschappelijke vragen die uit de context naar voren komen? Op welke manieren, en in welke mate, geeft de video beroepskeuzebegeleiding? Bespreek de reacties van de groep op de video, waarbij vooral de nadruk wordt gelegd op ideeën over hoe, en hoe goed, deze video de beroepscontext de klas in kan halen. De volgende vragen kunnen de discussie op gang brengen: Is dit een werkplekcontext die uw leerlingen zullen herkennen? Op welke manieren zou u de leerlingen aan kunnen moedigen om na te denken over wetenschappelijke vragen die uit de context naar voren komen? Op welke manieren, en in welke mate, geeft de video beroepskeuzebegeleiding? Deel vervolgens krijgen het werkblad met de opdrachten voor de leerlingen uit. Engelstalig voorbeeld: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/WD-3-Handout-1-Horticulture-students-information-sheet.pdf

Ervaring leerlingen Hoe zouden de leerlingen reageren op de opdracht? Maak aantekeningen van de ideeën. Vraag de docenten om zich voor te stellen hoe hun leerlingen op de opdracht zouden reageren en vraag ze om samen met iemand de hand-out Leerling reacties op de Tuinbouwopdracht in te vullen. Het gaat om de volgende vragen: Welke wetenschappelijke kennis en vaardigheden en manier van leren nemen de leerlingen mee nadat ze deze opdrachten hebben gemaakt? Welke problemen ervaren ze mogelijk met het experiment en de met de verslaglegging? Wat leren de studenten van de video? Hoe goed brengt deze activiteit de beroepscontext in de klas (in de ogen van de leerling)? Engelstalige Hand-out: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/WD-3-Handout-2-Student-responses-to-the-horticulture-task.pdf

Ervaring leerlingen Welke wetenschappelijke kennis en vaardigheden en manier van leren nemen de leerlingen mee nadat ze deze opdrachten hebben gemaakt? Welke problemen ervaren ze mogelijk met het experiment en de met de verslaglegging? Wat leren de studenten van de video? Hoe goed brengt deze activiteit de beroepscontext in de klas (in de ogen van de leerling)? Waarom? Roep de groep weer bijeen en hou een korte bespreking waarin ze hun ideeën delen.

Finishing off Bedenk samen een onderzoeksvraag. Voer een deel van de opdracht uit in de les. Breng verslag uit van de bevindingen: Wat is er gebeurd in de les? Wat heb je als antwoord gevonden op de onderzoeksvraag? Wordt het als groep eens over een onderzoeksvraag, die gaat over de effectiviteit van deze opdracht om de beroepscontext de klas in te halen. Vraag de docenten om wanneer ze deze opdracht gaan uitvoeren in hun klas(sen), de onderzoeksvraag in het oog te houden. Vraag ze verslag over hun bevindingen uit te brengen aan de groep,