NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Taalportfolio in Action
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Presentation Of Learning
Vraagverheldering leren met meer effect
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Aandacht voor taal raakt de hele school
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Coachen Maandag 14 juni 2006.
KWF Ze zamelen geld in voor mensen met kanker. Heel veel mensen willen er mee helpen. En sommige doen het ook heel goed met de opbrengsten van bijvoorbeeld.
Autonomie in de derde graad
CanDo Coaching.
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
Portfolio Presentatie
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Bijeenkomst September 2015
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Wjk.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het schoolwaardenkompas Keuzes in onderwijs, en wat heeft dat te maken met motivatie?
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Motiveren: de ins en outs!
Creatief schrijven.
Beleving tijdens het sterven
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Nee Zeggen!.
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Het discussiespel In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende.
Schoolgroepbijeenkomst
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Leerling- kenmerken Motivatie
“(On)gemotiveerde leerlingen:
Leren leren door feedback
Merkbare vaardigheden
‘Motiveren kan je leren’
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT

Opzet van de workshop Intro Schoolwaardenkompas Eigen posities daarop De 3 gebieden van taal en de relatie daartussen Motivatie uit gevoel van groei Waar zitten we klem Eigen situatie, tafelgesprek Oplossingen: wat ga je doen?

Schoolwaardenkompas

Stellingenlijst Vul de stellingenlijst in: Kies de plek tussen de stellingen die je het meest aanspreekt, dus hoe je vindt dat het zou moeten zijn Geef aan waar de dagelijkse praktijk van jouw school staat

De uitkomsten

Wat is het gedeelde doel Van kompas naar taal Wat is het gedeelde doel van leerling en docent?

Voorbereiding als doel

Groei als doel

Voorbereiding als doel: Naast elkaar Groei als doel: the lighting of a fire Voorbereiding als doel: the filling of a bucket Groei is een doel op zich, heeft geen eind, groei gaat altijd door Groei is altijd nu Motivatie komt uit gevoel van groei, is vaak intrinsiek Leerling en leraar zitten in hetzelfde proces, leraar is verder gevorderd Onvoorspelbaar, wel merkbaar, niet meetbaar, niet organiseerbaar Groei kun je niet afdwingen Duidelijk eind: examen, kwalificatie Uitgesteld resultaat Motivatie komt uit denkconstruct, moet vaak worden opgelegd Leerling is nog niet gearriveerd, de leraar wel Voorspelbaar want afgebakend, meetbaar, organiseerbaar Kan worden afgedwongen  

Drie gebieden Taal leren gaat over drie dingen: Content (techniek) Context (omgeving, waarvoor is dit nodig) Confidence (Ik, wie ben ik, wat heb ik te zeggen)

In beeld

Content Woorden, structuren, klanken Vocabulaire Grammatica Productieve en receptieve vaardigheden

Context De wereld, de omgeving, de relatie, de situatie waarin je taal nodig hebt: taal is niet een schoolvak maar het universele Social Medium Een sociale setting Echte redenen om te willen communiceren Een echte omgeving waarin je het niet redt met een andere, gemakkelijkere taal

Confidence Ik: Wie ben ik, Zelfvertrouwen, Wat heb ik te zeggen etc.

Nog eens in beeld: Confidence Content Context

Een voorbeeld

VMBO 2e klas

Motivatie Je hebt alle 3 de gebieden nodig om een taal te (willen) leren Taalvaardigheid groeit concentrisch over alle gebieden: Autonomie Relatie Competentie Gevoel van groei = motivatie

Maar soms in de praktijk… Confidence Content Context

Motivatie door cijfers Extrinsic motivation completely kills intrinsic motivation (Alfie Kohn) Als de intrinsieke motivatie dood is, heb je steeds meer extrinsieke motivatoren nodig

De Chinese vingerval

DDU Schets de eigen situatie in de 3 cirkels Zou dat anders moeten zijn? Wat is daarvoor nodig? (Van buiten en van jezelf) (Hoe) kan deze invalshoek helpen?

Direct-effect 1 inbrenger brengt vraag in Ronde verhelderingsvragen. Geen discussie 1 minuut nadenken Iedereen geeft eigen oplossing, geen discussie Inbrenger geeft aan welke oplossingen hij/ zij kiest

Zie voor meer: www.schoolwaardenkompas.nl www.tamirherzberg.nl