NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT
Opzet van de workshop Intro Schoolwaardenkompas Eigen posities daarop De 3 gebieden van taal en de relatie daartussen Motivatie uit gevoel van groei Waar zitten we klem Eigen situatie, tafelgesprek Oplossingen: wat ga je doen?
Schoolwaardenkompas
Stellingenlijst Vul de stellingenlijst in: Kies de plek tussen de stellingen die je het meest aanspreekt, dus hoe je vindt dat het zou moeten zijn Geef aan waar de dagelijkse praktijk van jouw school staat
De uitkomsten
Wat is het gedeelde doel Van kompas naar taal Wat is het gedeelde doel van leerling en docent?
Voorbereiding als doel
Groei als doel
Voorbereiding als doel: Naast elkaar Groei als doel: the lighting of a fire Voorbereiding als doel: the filling of a bucket Groei is een doel op zich, heeft geen eind, groei gaat altijd door Groei is altijd nu Motivatie komt uit gevoel van groei, is vaak intrinsiek Leerling en leraar zitten in hetzelfde proces, leraar is verder gevorderd Onvoorspelbaar, wel merkbaar, niet meetbaar, niet organiseerbaar Groei kun je niet afdwingen Duidelijk eind: examen, kwalificatie Uitgesteld resultaat Motivatie komt uit denkconstruct, moet vaak worden opgelegd Leerling is nog niet gearriveerd, de leraar wel Voorspelbaar want afgebakend, meetbaar, organiseerbaar Kan worden afgedwongen
Drie gebieden Taal leren gaat over drie dingen: Content (techniek) Context (omgeving, waarvoor is dit nodig) Confidence (Ik, wie ben ik, wat heb ik te zeggen)
In beeld
Content Woorden, structuren, klanken Vocabulaire Grammatica Productieve en receptieve vaardigheden
Context De wereld, de omgeving, de relatie, de situatie waarin je taal nodig hebt: taal is niet een schoolvak maar het universele Social Medium Een sociale setting Echte redenen om te willen communiceren Een echte omgeving waarin je het niet redt met een andere, gemakkelijkere taal
Confidence Ik: Wie ben ik, Zelfvertrouwen, Wat heb ik te zeggen etc.
Nog eens in beeld: Confidence Content Context
Een voorbeeld
VMBO 2e klas
Motivatie Je hebt alle 3 de gebieden nodig om een taal te (willen) leren Taalvaardigheid groeit concentrisch over alle gebieden: Autonomie Relatie Competentie Gevoel van groei = motivatie
Maar soms in de praktijk… Confidence Content Context
Motivatie door cijfers Extrinsic motivation completely kills intrinsic motivation (Alfie Kohn) Als de intrinsieke motivatie dood is, heb je steeds meer extrinsieke motivatoren nodig
De Chinese vingerval
DDU Schets de eigen situatie in de 3 cirkels Zou dat anders moeten zijn? Wat is daarvoor nodig? (Van buiten en van jezelf) (Hoe) kan deze invalshoek helpen?
Direct-effect 1 inbrenger brengt vraag in Ronde verhelderingsvragen. Geen discussie 1 minuut nadenken Iedereen geeft eigen oplossing, geen discussie Inbrenger geeft aan welke oplossingen hij/ zij kiest
Zie voor meer: www.schoolwaardenkompas.nl www.tamirherzberg.nl