Zindelijkheid in de kleuterschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouders en kinderen vergezellen op weg naar Jezus
Advertisements

Zindelijkheidstraining bij jonge kinderen
Inhoudstafel.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Workshop Relationele en seksuele vorming
Acculturatieproblemen
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
BIJ JONGEREN MET AUTISMESPECTRUMSTOORNIS
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Ontwikkelingspsychologie
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
VERLOSKUNDIGEN en WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK Marianne Nieuwenhuijze
Swot analyse
Zindelijkheid bij jonge kinderen
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
I.
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
Annie The Musical.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Voedselzekerheid en maatschappelijke factoren
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Esmée gaat op het potje Zindelijkheidstraining in het echt
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Schatkist Ouderavond.
Voortijdig schoolverlaten
Wanneer mag mijn kind naar school?
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Kind en omgeving Het individu in de context
Slide 3: Hoe kan ik mijn kind voorbereiden op de kleuterschool? Laat je kind een paar keer bij familie of vrienden spelen Zo went het aan spelen zonder.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
2.3 Rangen en standen Hoofdstuk 2.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
BUITENLANDSE BETREKKINGEN WEEK 2 WAT IS BB? GLOBALISERING HYPERGLOBALISTEN SCEPTICS TRANSFORMATIONALISTEN CONTINUITEIT & VERANDERING MACHT/VEILIGHEID/JUSTICE.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Zindelijkheid Vlot op de pot ? 8 oktober 2009 Hilde Theuwissen.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Sociaal werk 2 Stoornis/beperkingen
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Ontwikkelingspsychologie
Gedragsproblemen en stoornissen
Paedramatisch ingegrepen.
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Presentatie en marketing
Ontwikkelingen in de recreatie
Romy Tuytens 1BaOc3 Informatievaardigheden
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Zindelijkheid in de kleuterschool Leeronderzoek 2007-2008 Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen en Toegepaste Economische Wetenschappen Onder leiding van Professor G. Van Hal, Professor J.J. Wyndaele en A. Vermandel

Definitie: We gaan ervan uit dat een kind zindelijk is als: het kind gedurende de dag een onderbroek draagt, zelf naar het potje gaat en vervolgens plast of zijn drang aangeeft. Dit moet gebeuren zonder dat de ouders of opvoeders het kind eraan herinneren te moeten gaan plassen. Het kind heeft maximaal één ongelukje per dag.

Verschillende manieren om op weg te gaan: Kindgeoriënteerde theorie Structureel Behaviorisme Culturele Relativiteit

Factoren die meespelen bij zindelijkheidstraining Predictieve factoren Rijpheid: motorische, fysiologische en psychologische Leeftijd Geslacht Sociale factoren Familie Sociaal-economisch Cultuur

Leeftijd : Gemiddeld stelt men dat kinderen: Onderzoek Ontwikkelingsgezien rijp : leeftijd van 18 maanden Einde training : leeftijd van 24 à 36 maanden. Onderzoek 1940 : onder 18 maanden 2000: meisjes op 35 maanden en jongens op 39 maanden

Verdubbeling van de leeftijd? Is het kind veranderd? .  

Oorzaken: het gemak van wegwerpluiers   het gemak van wegwerpluiers een verandering in de gezinssituatie: ouders besteden minder tijd aan de zindelijkheidstraining de opvoedingsstijl: minder streng en autoritair, hanteren vaak een meer liberale opvoedingsmethode

Een grote druk op taak van de juf stress

Samen op weg Kleuter Mama en papa Juf Zorgteam en CLB