Gemeente Groningen Minicongres Social Return 7 oktober 2014 Social Return en het vervolg Petra Oden, Lector Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt
Introductie Sociaal in het Bestek: onderzoek naar social return Reacties op onderzoek Vervolgonderzoek: arbeidspools 07-10-2014
Sociaal in het bestek Project Sociaal in het bestek 07-10-2014
Sociaal in het bestek TNO (mei 2014): 79% van de gemeenten in Nederland (2014, was 52% in 2010) 75% uitvoering via inkoop 17% aparte uitvoeringsorganisatie 31% anders: werkgeversservicepunt en/of inhuur 07-10-2014
Sociaal in het bestek Vervolg onderzoek TNO: 33% van de gemeenten: geen minimale omvang, 20% > 200.000 Euro en 17% 15.000 tot 200.000 Euro, rest weet het niet of maakt onderscheid naar aanbesteding Meest gehanteerde vorm: 5% aanneemsom Gemeenten streven naar goede matching Leveringen, maar vooral diensten en werken 07-10-2014
Sociaal in het bestek Vervolg onderzoek TNO: Knelpunten meest genoemde: 56% Aanlevering en matching van kandidaten 53% Creëren van draagvlak binnen de gemeente 40% Verdringing van reguliere werknemers Ook genoemd: Samenwerking: gemeenten/opdrachtgever Monitoring 07-10-2014
Sociaal in het bestek Vervolg onderzoek TNO: Winstpunten: Werkplekken voor doelgroepen, vooral Wwb en Sw Bedrijfsleven betrekken bij sociale doelstelling Vakmanschap in stand houden Resultaat (n=32): 54% werkt na SROI nog steeds 07-10-2014
Sociaal in het bestek Onderzoek: 1. Vertaling best practices naar concept-aanbevelingen 2. Groepsbijeenkomsten focusgroepen over concept- aanbevelingen 3. Implementatie en Evaluatie aanbevelingen 07-10-2014
Zó bent u klaar voor Social Return MKB Aanbesteders 1. SR in bedrijfsstrategie 1. Strategie: gedragen en uitdragen 2. Ga (samen met andere MKB’ers) om tafel met Inkoop 2. Transparant inkoopproces - 1 loket - criteria preferred suppliers bekend maken - elektronische aanbestedingskalender - voorlichting - monitoring 3. Richt bedrijf in op SR 3. Creatieve invulling SR binnen de wet 07-10-2014
Sociaal in het bestek Aanbesteders Aanbeveling 1: Social return onderdeel strategisch beleid: uitdragen en gedragen door verschillende organisatielagen Leg beleid Social Return vast Werk social return uit in inkoopbeleid en zorg voor uniforme uitvoering Faciliteer de organisatie 07-10-2014
Sociaal in het bestek Aanbesteders Aanbeveling 2: Eenduidig inkoopbeleid met herkenbaar Social Return Uniforme toepassing: coördinatie + kernteam of structureel overleg Criteria preferred suppliers bekend maken Website 1 loket 07-10-2014
Sociaal in het bestek Aanbesteders vervolg Aanbeveling 2: Eenduidig inkoopbeleid met herkenbaar Social Return Bepaal welke aanbestedingen zich lenen voor Social Return Creëer mogelijkheid voor samenwerking Inzicht in kosten en financiële mogelijkheden Contract-conforme invulling 07-10-2014
Sociaal in het bestek 3.a. Transparante uitvoering inkoopproces Aanbesteders Aanbeveling 3: 3.a. Transparante uitvoering inkoopproces Raadpleeg markt vóór uitschrijving aanbestedingen Creatieve invulling (let op: Aanbestedingswet) Publiceer alle aanbestedingen Controleer de afspraken Pas sanctie toe als afspraken niet zijn nagekomen 07-10-2014
Sociaal in het bestek Doelgroepen: zo breed mogelijk Aanbesteders Aanbeveling 3: 3.b. Gemeente/UWV: Ontzorg door transparante en consequente inzet van doelgroepen Doelgroepen: zo breed mogelijk Weet welke aanbestedingen in de regio eraan komen Overleg met MKB’ers: zorg voor goede matching Bespreek financiering begeleiding voorafgaand aan aanbestedingen 07-10-2014
Sociaal in het bestek Aanbesteders Aanbeveling 3: 3.b. Gemeente/UWV: Ontzorg door transparante en consequente inzet van doelgroepen Voorschakeltrajecten Proefplaatsingen en stages Detacheringen Arbeidspool Monitoring 07-10-2014
Dialoog MKB-Inkoop-Doelgroepenleverancier 07-10-2014
Reacties op onderzoek Enquête: Gemiddelde cijfer: 8 Onderzoek speelde qua niveau en richting voldoende in op de problematiek/vraag Kwaliteit van de onderzoeksresultaten voldoende Rapport helder en innovatief Resultaten onderzoek toepasbaar in de organisatie en bij anderen 07-10-2014
Reacties op onderzoek Enquête: Voldoende samenwerking in verschillende fasen onderzoek Goede verspreiding van de resultaten Respondenten willen voortzetting van de samenwerking Sterke punten: - onderlinge interactie deelnemende partijen - communicatie - aansluiting op de praktijk 07-10-2014
Reacties op onderzoek Enquête: Wat kan beter: Niet wat betreft onderzoek. Wel wat betreft de verdere verbreding van de (regionale) samenwerking op terrein van social return: Uitbouwen van resultaten naar breder gedragen regionaal arbeidsmarktbeleid. Proberen meer regionale bedrijven erbij te betrekken. Samenwerkingsverbanden aanboren en dialogen met aanbesteders mogelijk maken. 07-10-2014
Samenwerking: Nieuw onderzoek Arbeidspools – in uitvoering Arbeidsmarktregio Groningen – in voorbereiding 07-10-2014
Arbeidspool Verschillende vormen: Gemeente en detacheringsbureau samen met ondernemers Voorbeeld: Stadspartners met Randstad Ondernemers in stichting Voorbeeld: Bouwend Nederland Noord Ondernemers in coöperatie Voorbeeld: Bedrijventerrein Emmen 07-10-2014
Arbeidspool Eerste resultaten: Bedrijven willen werkgelegenheid behouden Bedrijven bij elkaar brengen kost tijd – uithoudingsvermogen Leading bedrijf nodig 07-10-2014
Arbeidspool: vervolg eerste resultaten Bedrijven willen iets terugkrijgen: Kennis delen Elkaar helpen Ideeën uitwisselen Goede samenwerking met gemeente/UWV: voorkomen dat arbeidspool een eiland wordt 07-10-2014
Bedankt voor uw aandacht. p. a. t. oden@pl. hanze. nl www. hanze Bedankt voor uw aandacht! p.a.t.oden@pl.hanze.nl www.hanze.nl/socialreturn @PetraOden