Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (www.rigb.org)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

PSD Basisstructuren programmeren.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Netwerkspel Een workshop over computernetwerken en nadenken in de Informatica Informatica Voorlichtingsdagen Gerard Tel, Marjan van den Akker.
De bordjes methode 8 x a Het bordje
Introductie en Kennismaking
Wachtwoorden. Waar gebruik je een wachtwoord voor? Hyves Msn Nog meer?
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
Optellen en aftrekken van = = = = 456 Als je op de beer klikt, komt er een som. Kies het goede antwoord.
Verhaalsommen groep 8. Peter doet mee aan de 10 km hardlopen. De baan is 400 m per ronde. Hoeveel ronden moet Peter lopen? a)15c) 20 b) 25d) 30.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Procentuele verandering berekenen. Hoe doe ik dat?! T2 JUNI 2016.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Les 8 Meten en meetkunde in huis
Rekenbingo Negatieve getallen
Jan Willem Polderman Toegepaste Wiskunde
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Train your brain.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Kerstspel Spelregels Start.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Kiezen met Kaarten.
Nooddienstregeling bij de spoorwegen
Vermenigvuldigen & delen
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Magische bits Bron: csunplugged.org.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
OPTELLEN & AFTREKKEN de basis
Fouten opsporen.
volgende bladzijde terug
beslist geen rocket science
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Liedjes schrijven Bron: Code.org.
Slim tellen.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Stadsgids en paardensprong
Steen-schaar-papier Bron:
Papier programmeren Bron: code.org (
Sorteren met kaarten.
Kiezen met Kaarten.
Mediawijsheid Netiquette.
Dobbelen met booleans Bron: Math Maniacs (
Nooddienstregeling bij de spoorwegen
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Doolhof Bron: Bebras / Beverwedstrijd.
Tellen met kaarten.
De treinrails in je lichaam
Slim tellen.
Communiceren met knipperen
Tellen met kaarten.
Persoonlijke doelen maken
Kiezen met Kaarten.
Portfolio opdracht RSA
Dobbelen met booleans Bron: Math Maniacs (
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm ax + b = c oplossen
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm ax = b oplossen
Je maakt kennis met grote getallen.
Rekenen met verhoudingen
Transcript van de presentatie:

Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (www.rigb.org)

Uitdaging Hoe kan ik uitrekenen hoeveel zakgeld de klas totaal ontvangt, zonder dat we van elkaar weten hoeveel zakgeld de leerlingen afzonderlijk krijgen?

Oplossingen Welke oplossing heb je? Blijft de hoeveelheid zakgeld per leerling geheim? Is het mogelijk het systeem te kraken, waardoor je toch achter de hoeveelheid zakgeld van een leerling kunt komen?

Aanpak Elke leerling: Scheur blaadje af (houd deze geheim). Tel op: jouw zakgeld + getal op blaadje. Schrijf som op een nieuw blaadje. Geef dit blaadje aan de volgende. Aanpak Bron: http://www.rigb.org/christmaslectures08/html/activities/zero-knowledge-games.pdf#page=1 Start: Kies één willekeurig getal, onthoud het getal Schijf getal op blaadje en geef dit door. Einde: Bereken: getal op kladblok – getal bij start Maak het resultaat bekend

Stroomdiagram

Veilig? Hoe veilig is dit protocol? Zolang iedereen het stukje papier vernietigt en niemand samenwerkt of oneerlijk is (geen sabotage) Kan dit ook worden gebruikt voor anoniem stemmen? Bij ‘ja’:1 optellen, bij ‘nee’: nul optellen Elke tweetal met iemand er tussen kan van de tussenliggende person achterhalen welk getal ze hebben opgeschreven. Problemen: Je gaat er van uit dat iedereen eerlijk hun antwoord opschrijft Je gaat er van uit dat iedereen hun blaadje geheim houd.

Bronnen en licentie De werkvorm is gebaseerd op een werk van The Royal Institute of Great Brittain (www.rigb.org): http://www.rigb.org/christmaslectures08/html/activities/zero-knowledge-games.pdf#page=1 Licentie Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal