OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Organisatiekunde.
Golfbeweging in de maatschappij
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Wat is interactieve marketing?
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Informatiesystemen Het belang van informatie
Business Marketing Management
Management : situering en begrip
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
2C1’s Excellent Vision. Mission: 2C1’s Excellent Vision wil in de markt opvallen doordat onze klanten hogere rendementen behalen dan die bedrijven waarvoor.
Facility management en inkoop
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Inleiding tot marktonderzoek
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Hoofdstuk 20 Bedrijfs- prestaties controleren
1.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 1 1 Management van een digitale onderneming.
16.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 16 Management van internationale informatiesystemen.
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Strategie en positionering
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
4. Online strategie Internet scorecard
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
123 Belangrijke voordelenWat is het? End-to-end mogelijkheden Creëer en versterk autonome flexibele teams Plaats kwaliteit centraal in alles wat u doet.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
THE TYLER GROUP opzetten-van-een-bedrijf-in-spanje/
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
2017 – Digital Pixel Marketing
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
ZOOM IN OP DE TYPISCHE PlanetPress-GEBRUIKER.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
OPENINGSCASE: Het Okanagan-Skaha School District doet meer met minder door te profiteren van netwerken en internet.
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
De architectuur van een internettoepassing bestaat meestal uit een keten van een webclient, een server en bedrijfsinformatiesystemen die gekoppeld zijn.
OPENINGSCASE: De Victoria Country Fire Authority in Australië geeft hulp met nieuwe informatiesystemen.
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent.
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
Elk van de belangrijkste enterprisetoepassingen biedt naast het verzorgen van de dagelijkse transacties ook ondersteuning voor besluitvorming op alle niveaus.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Inspelen op innovaties
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler

Investeringen van het bedrijfsleven in informatietechnologie (hardware, software en telecommunicatieapparatuur) zijn in de periode 1980-2003 toegenomen van negentien procent naar meer dan vijfendertig procent van alle bedrijfsinvesteringen.

In moderne systemen bestaat een groeiende onderlinge afhankelijkheid tussen de informatiesystemen van een bedrijf en de zakelijke capaciteiten ervan. Wijzigingen in strategie, regels en bedrijfsprocessen vragen in toenemende mate om veranderingen in hardware, software, databases en telecommunicatieapparatuur. Vaak is het zo dat wat een onderneming wil doen afhankelijk is van wat de systemen haar toestaan te doen.

Sinds het begin van de twintigste eeuw is in de Verenigde Staten een gestage afname te constateren van het aantal mensen dat werkzaam is in de agrarische sector en in fabrieken. Tegelijkertijd is er een toename te zien van het aantal banen in de dienstensector, waarbij economische waarde wordt geproduceerd met kennis en informatie.

E-commerce maakt gebruik van internet en digitale technologie om transacties uit te voeren met klanten en leveranciers, terwijl elektronisch zakendoen deze technologieën gebruikt voor het management van de andere bedrijfsonderdelen.

Onbewerkte gegevens van een kassa in een supermarkt kunnen worden verwerkt en georganiseerd om betekenisvolle informatie te produceren, zoals het totale aantal aankopen van een bepaald afwasmiddel of de totale omzet voor afwasmiddelen in een bepaalde winkel of regio.

Een informatiesysteem bevat informatie over een organisatie en de directe externe omgeving. Drie basisactiviteiten – input, verwerking en output – produceren de informatie die de organisatie nodig heeft. Feedback is output die wordt teruggestuurd naar personen of activiteiten binnen de organisatie die de input evalueren en aanpassen. Omgevingsfactoren, zoals klanten, leveranciers, concurrenten, aandeelhouders en regulerende instanties, communiceren met de organisatie en de informatiesystemen.

Vanuit ondernemingsperspectief zijn informatiesystemen onderdeel van een reeks waardetoevoegende activiteiten voor het verkrijgen, transformeren en verspreiden van informatie die managers kunnen gebruiken om besluitvorming en de prestaties van de onderneming te verbeteren, en, uiteindelijk, de winstgevendheid van de onderneming te doen toenemen.

Om informatiesystemen goed te kunnen gebruiken moet je de organisatie, het management en de informatietechnologie die de systemen vormgeven, begrijpen. Alle informatiesystemen kunnen worden omschreven als organisatie- en managementoplossingen voor uitdagingen die door de omgeving worden gecreëerd.

Hoewel gemiddeld genomen investeringen in informatietechnologie veel meer opbrengen dan andere investeringen, is er een aanzienlijke variatie tussen verschillende bedrijven.

Het onderzoek van informatiesystemen heeft betrekking op vragen en inzichten vanuit zowel de technische als gedragsdisciplines.

In een sociotechnisch perspectief zijn de prestaties van een systeem optimaal wanneer de technologie en de organisatie op zo’n manier aan elkaar zijn aangepast dat een bevredigende ‘fit’ is bereikt.