OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Investeringen van het bedrijfsleven in informatietechnologie (hardware, software en telecommunicatieapparatuur) zijn in de periode 1980-2003 toegenomen van negentien procent naar meer dan vijfendertig procent van alle bedrijfsinvesteringen.
In moderne systemen bestaat een groeiende onderlinge afhankelijkheid tussen de informatiesystemen van een bedrijf en de zakelijke capaciteiten ervan. Wijzigingen in strategie, regels en bedrijfsprocessen vragen in toenemende mate om veranderingen in hardware, software, databases en telecommunicatieapparatuur. Vaak is het zo dat wat een onderneming wil doen afhankelijk is van wat de systemen haar toestaan te doen.
Sinds het begin van de twintigste eeuw is in de Verenigde Staten een gestage afname te constateren van het aantal mensen dat werkzaam is in de agrarische sector en in fabrieken. Tegelijkertijd is er een toename te zien van het aantal banen in de dienstensector, waarbij economische waarde wordt geproduceerd met kennis en informatie.
E-commerce maakt gebruik van internet en digitale technologie om transacties uit te voeren met klanten en leveranciers, terwijl elektronisch zakendoen deze technologieën gebruikt voor het management van de andere bedrijfsonderdelen.
Onbewerkte gegevens van een kassa in een supermarkt kunnen worden verwerkt en georganiseerd om betekenisvolle informatie te produceren, zoals het totale aantal aankopen van een bepaald afwasmiddel of de totale omzet voor afwasmiddelen in een bepaalde winkel of regio.
Een informatiesysteem bevat informatie over een organisatie en de directe externe omgeving. Drie basisactiviteiten – input, verwerking en output – produceren de informatie die de organisatie nodig heeft. Feedback is output die wordt teruggestuurd naar personen of activiteiten binnen de organisatie die de input evalueren en aanpassen. Omgevingsfactoren, zoals klanten, leveranciers, concurrenten, aandeelhouders en regulerende instanties, communiceren met de organisatie en de informatiesystemen.
Vanuit ondernemingsperspectief zijn informatiesystemen onderdeel van een reeks waardetoevoegende activiteiten voor het verkrijgen, transformeren en verspreiden van informatie die managers kunnen gebruiken om besluitvorming en de prestaties van de onderneming te verbeteren, en, uiteindelijk, de winstgevendheid van de onderneming te doen toenemen.
Om informatiesystemen goed te kunnen gebruiken moet je de organisatie, het management en de informatietechnologie die de systemen vormgeven, begrijpen. Alle informatiesystemen kunnen worden omschreven als organisatie- en managementoplossingen voor uitdagingen die door de omgeving worden gecreëerd.
Hoewel gemiddeld genomen investeringen in informatietechnologie veel meer opbrengen dan andere investeringen, is er een aanzienlijke variatie tussen verschillende bedrijven.
Het onderzoek van informatiesystemen heeft betrekking op vragen en inzichten vanuit zowel de technische als gedragsdisciplines.
In een sociotechnisch perspectief zijn de prestaties van een systeem optimaal wanneer de technologie en de organisatie op zo’n manier aan elkaar zijn aangepast dat een bevredigende ‘fit’ is bereikt.