Rekenspecialist bijeenkomst 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Schoolcijfers, een tweede natuur
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Rekenen en Rekenproblemen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Rekenproblemen en Dyscalculie
De 10e editie havo-vwo OB.
De gezonde school en genotmiddelen
Actieonderzoek instructietafel.
PLUSKLAS.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Bijeenkomst September 2015
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Onderzoek I Bijeenkomst 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Rekenspecialist bijeenkomst 2

Inhoud Terugkomen op verwerking Opbrengstgericht werken Pauze Onderzoek Iedereen kan leren rekenen Planning Opbrengstgericht werken Pauze Basisvaardigheden (Productief) oefenen Leerlijnen en tussendoelen Verwerking en voorbereiding bijeenkomst 3

Onderzoek

Onderzoekscyclus

10 richtlijnen voor goede onderzoeksvragen Een vraagzin. Niet: Ik wil met mijn onderzoek aantonen dat leerlingen veel harder werken als ze individueel begeleid worden. Een open vraag. Niet: Is methode X geschikt voor ons reken-wiskundeonderwijs? Een scherpe, eenduidige formulering waarbij de kernbegrippen gedefinieerd zijn Niet: Welke lesmethode levert het beste onderwijs op? Een enkelvoudige vraagstelling. (Niet meerdere vragen in éen). Geen foute veronderstellingen. Niet: Wat verklaart het succes van ‘WSNS’?’ Niet vragen naar de bekende weg. Geen (deel van het) antwoord in de vraag. Een acceptabele vraag (bijv. ethisch verantwoord) Een aansprekende onderzoeksvraag die relevant is voor de beroepspraktijk De antwoorden op de deelvragen leiden tot het antwoord op de hoofdvraag

Actieplan Denk aan: Concrete stap Wie gaat het doen? Resultaat Wanneer klaar Kosten Overige bijzonderheden

Iedereen kan leren rekenen Vergelijk situatie uit artikel met die op jouw school Stel 3 verbeterpunten vast

Planning 2 Opbrengstgericht werken gerelateerd aan basisvaardigheden en (productief) oefenen. Leerlijn rekenen tot 100 (dus ook tot 20): het fundament.   3 Handelingsgericht werken plus leerlijn. Ook dyscalculi en compacten verrijken. 4 Kleuterwiskunde. Meten , meetkunde groep 1/2. 5 (Coöperatieve) werkvormen bij rekenen-wiskunde. Ook: spel. Rekenen tot 1000, hoofdbewerkingen.

Planning 6 Meten, meetkunde groep 3,4 en verder. 7   7 Breuken, procenten, kommagetallen, verhoudingen. Computer en rekenmachine 8 Methoden en materialen?? 9 Voorbereiden presentatie onderzoek 10 Presentatie onderzoek.

Opbrengstgericht werken

Inleiding Waar denk jij aan bij opbrengstgericht werken? Wat wil jij dat het reken-wiskunde onderwijs de kinderen oplevert? Hoe stel je de opbrengsten vast?

Opbrengst (Onderwijsraad, advies dec 08) De realisering van hetgeen in kerndoelen, standaarden, examenprogramma’s en kwalificatiedossiers is omschreven, zowel in cognitieve zin als inzake de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Ruimer: ook hetgeen scholen hieraan toevoegen.

Opbrengstgerichtheid (Onderwijsraad) Kenmerk van de school waarbij concrete doelstellingen voor de leerlingen worden geformuleerd op basis van de leerling-populaties en waarbij alle betrokken partijen er gericht aan werken de gestelde doelen te bereiken.

Opbrengstgericht werken Vastleggen doelen en standaarden Verzamelen van informatie Registreren van vorderingen Interpreteren van vorderingen Nemen van beslissingen Anders geformuleerd: Stellen van (eigen) doelen ten aanzien van de leerprestaties Specifiek inrichten van het onderwijsprogramma en -proces Meten van de opbrengsten Analyseren van de gegevens Bijstellen van de instructie, het programma en (soms) de doelen.

Opbrengstgericht werken Plan Do Check Act

Opbrengstgericht werken Vastleggen doelen en standaarden Verzamelen van informatie Registreren van vorderingen Interpreteren van vorderingen Nemen van beslissingen Plan Act Do Do Check

Wat vraagt dit mbt rekenen-wiskunde? Kennis Kennis van leerlijnen Kennis van didactiek Kennis van materialen Kennis van doelen Kennis van rekenproblemen van kinderen Kennis van de school en het team Kennis kunnen toepassen Vaardig in het ontwerpen van reken-wiskundeonderwijs Vaardig in het organiseren van reken-wiskundeonderwijs Vaardig in het praten met kinderen en collega’s …

Opdracht Maak een sterkte-zwakte analyse van je school (op een flap), eventueel van je groep, aan de hand van de kwaliteitskaart Rondje langs de scholen: bevraag de collega’s

Oefenen

Productief oefenen Schieten op 100 Met twee pennen werken 24-game Rekenenweb Rekenbeter.nl Spel(letjes) zOefi Met sprongen vooruit

Artikelen Volgens Bartjens: Leerkracht, leerling, leerstof, oefenen, samenspel van drie factoren. Gedachtenvol oefenen, werken aan een houdingverandering. Selecteren op “Oefenen”

Verwerking en voorbereiding bijeenkomst 3

Verwerking Website Werk van kinderen meenemen. Rekenboek en docentenhandleiding. Toetsen en toetsresultaten meenemen. Groepshandelingsplan meenemen (als dit er is). Met collega’s verbeterpunten bespreken en sterkte-zwakte analyse (als dit past bij je leervragen)

Planning Verdelen presentaties (+/- 15 min) bijeenkomst 4 groep 1/2 meten meetkunde orienteren construeren opereren tellen en getalbegrip pag. 9 t/m 26 bijeenkomst 7 breuken procenten kommagetallen verhoudingen