Rekenspecialist bijeenkomst 2
Inhoud Terugkomen op verwerking Opbrengstgericht werken Pauze Onderzoek Iedereen kan leren rekenen Planning Opbrengstgericht werken Pauze Basisvaardigheden (Productief) oefenen Leerlijnen en tussendoelen Verwerking en voorbereiding bijeenkomst 3
Onderzoek
Onderzoekscyclus
10 richtlijnen voor goede onderzoeksvragen Een vraagzin. Niet: Ik wil met mijn onderzoek aantonen dat leerlingen veel harder werken als ze individueel begeleid worden. Een open vraag. Niet: Is methode X geschikt voor ons reken-wiskundeonderwijs? Een scherpe, eenduidige formulering waarbij de kernbegrippen gedefinieerd zijn Niet: Welke lesmethode levert het beste onderwijs op? Een enkelvoudige vraagstelling. (Niet meerdere vragen in éen). Geen foute veronderstellingen. Niet: Wat verklaart het succes van ‘WSNS’?’ Niet vragen naar de bekende weg. Geen (deel van het) antwoord in de vraag. Een acceptabele vraag (bijv. ethisch verantwoord) Een aansprekende onderzoeksvraag die relevant is voor de beroepspraktijk De antwoorden op de deelvragen leiden tot het antwoord op de hoofdvraag
Actieplan Denk aan: Concrete stap Wie gaat het doen? Resultaat Wanneer klaar Kosten Overige bijzonderheden
Iedereen kan leren rekenen Vergelijk situatie uit artikel met die op jouw school Stel 3 verbeterpunten vast
Planning 2 Opbrengstgericht werken gerelateerd aan basisvaardigheden en (productief) oefenen. Leerlijn rekenen tot 100 (dus ook tot 20): het fundament. 3 Handelingsgericht werken plus leerlijn. Ook dyscalculi en compacten verrijken. 4 Kleuterwiskunde. Meten , meetkunde groep 1/2. 5 (Coöperatieve) werkvormen bij rekenen-wiskunde. Ook: spel. Rekenen tot 1000, hoofdbewerkingen.
Planning 6 Meten, meetkunde groep 3,4 en verder. 7 7 Breuken, procenten, kommagetallen, verhoudingen. Computer en rekenmachine 8 Methoden en materialen?? 9 Voorbereiden presentatie onderzoek 10 Presentatie onderzoek.
Opbrengstgericht werken
Inleiding Waar denk jij aan bij opbrengstgericht werken? Wat wil jij dat het reken-wiskunde onderwijs de kinderen oplevert? Hoe stel je de opbrengsten vast?
Opbrengst (Onderwijsraad, advies dec 08) De realisering van hetgeen in kerndoelen, standaarden, examenprogramma’s en kwalificatiedossiers is omschreven, zowel in cognitieve zin als inzake de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Ruimer: ook hetgeen scholen hieraan toevoegen.
Opbrengstgerichtheid (Onderwijsraad) Kenmerk van de school waarbij concrete doelstellingen voor de leerlingen worden geformuleerd op basis van de leerling-populaties en waarbij alle betrokken partijen er gericht aan werken de gestelde doelen te bereiken.
Opbrengstgericht werken Vastleggen doelen en standaarden Verzamelen van informatie Registreren van vorderingen Interpreteren van vorderingen Nemen van beslissingen Anders geformuleerd: Stellen van (eigen) doelen ten aanzien van de leerprestaties Specifiek inrichten van het onderwijsprogramma en -proces Meten van de opbrengsten Analyseren van de gegevens Bijstellen van de instructie, het programma en (soms) de doelen.
Opbrengstgericht werken Plan Do Check Act
Opbrengstgericht werken Vastleggen doelen en standaarden Verzamelen van informatie Registreren van vorderingen Interpreteren van vorderingen Nemen van beslissingen Plan Act Do Do Check
Wat vraagt dit mbt rekenen-wiskunde? Kennis Kennis van leerlijnen Kennis van didactiek Kennis van materialen Kennis van doelen Kennis van rekenproblemen van kinderen Kennis van de school en het team Kennis kunnen toepassen Vaardig in het ontwerpen van reken-wiskundeonderwijs Vaardig in het organiseren van reken-wiskundeonderwijs Vaardig in het praten met kinderen en collega’s …
Opdracht Maak een sterkte-zwakte analyse van je school (op een flap), eventueel van je groep, aan de hand van de kwaliteitskaart Rondje langs de scholen: bevraag de collega’s
Oefenen
Productief oefenen Schieten op 100 Met twee pennen werken 24-game Rekenenweb Rekenbeter.nl Spel(letjes) zOefi Met sprongen vooruit
Artikelen Volgens Bartjens: Leerkracht, leerling, leerstof, oefenen, samenspel van drie factoren. Gedachtenvol oefenen, werken aan een houdingverandering. Selecteren op “Oefenen”
Verwerking en voorbereiding bijeenkomst 3
Verwerking Website Werk van kinderen meenemen. Rekenboek en docentenhandleiding. Toetsen en toetsresultaten meenemen. Groepshandelingsplan meenemen (als dit er is). Met collega’s verbeterpunten bespreken en sterkte-zwakte analyse (als dit past bij je leervragen)
Planning Verdelen presentaties (+/- 15 min) bijeenkomst 4 groep 1/2 meten meetkunde orienteren construeren opereren tellen en getalbegrip pag. 9 t/m 26 bijeenkomst 7 breuken procenten kommagetallen verhoudingen