Cultuureducatie met Kwaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatie- avond van groep 7
Advertisements

Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Informatieavond.
500 – 1000 na Christus RIDDERS en KASTELEN.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Thema: mijn schaduw verrast me
AARDRIJKSKUNDE.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Informatieavond 24 augustus Voorstellen leerkrachten.
Informatieavond groep 7b
Leerlijnen in een Wiki
Welkom in groep 8 Informatieavond.
Multimedia 2 t/m 13 maart.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
LeerlijnenWiki 13 augustus 2010 Wie kan uitleggen wat de LeerlijnenWiki is? Introductie LeerlijnenWiki.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
“Help mij het zelf te doen”
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Werkwijze groep 5A
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
W ELKOM ! Bij de informatieavond van groep 7. V OORSTELLEN Wie ben ik? Wat vinden wij belangrijk? Contact met ouders  /
Informatieve bijeenkomst
Welkom op de informatieavond van groep 7B
Informatie groep 4 Schooljaar
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Informatieavond groep 1-2 schooljaar Welkom! Agenda:  Schoolbeleid : - gruiten -verjaardag -ziekmelding/verlofregeling -plusklas -10 gouden.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
TopOndernemers op de Springplank
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Bijeenkomst 18 september AMG Schmidtschool BEOORDELEN
Cultuureducatie met Kwaliteit
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Digi(bord)boek project <titel project>
Architectuur.
Algemeen.
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Presentatie Rode Bosbes
kuypersschool muziek   20 april   Ronald heeft filmpje eindexpo muziek
Wat heb je nodig: Pen en papier en een fototoestel.
-Beginnen met info over doel
21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
ICC Wijkproject Midden
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Jessica van der Zanden Bee-B0t
Welkom in groep 4.
Wie..Wat…Hoe? Wie ben ik? Wie zijn jullie? Wat hebben we nodig? Werkboek A en B, k, lesboek, basisboek, kleuren, rekenmachine, geo Wat gaan we doen? Hoe.
Transcript van de presentatie:

Cultuureducatie met Kwaliteit 21 januari 2016 Het Heem Ronald von Piekartz Cultuureducatie met Kwaliteit

als groep 3/4 + schriftelijk: bijvoorbeeld een werkstuk of muurkrant maken van de belangrijkste informatie

Waar gaat het over? Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) Verhogen van kwaliteit kunst- en cultuureducatie netwerken beoordelen bijscholingen samenhang vakken cultuur als onderwijs Eventueel kort filmpje van bijeenkomst vorige jaar op Plechelmusschool

Inhoud bijeenkomst Suggesties voor samenhang Horizontale leerlijnen Samenhang in de vakken Suggesties voor samenhang tussen cultuurontmoetingen en schoolvakken (KO en OJW) Leerplankader SLO Beoordelen

Opmerkingen Educatieve medewerkers Enthousiast daar waar scholen voorbereiding hebben gedaan Fijn dat leerkrachten actief zijn bij de cultuurontmoeting Overleg werkt adhv dezelfde taal die ze vanuit cmk leren Tip van mij: professioneel benaderen van educatieve medewerkers

Opdracht Pilotscholen Laat maar zien: naam: student@saxion.nl, ww: 894-32 Les uitvoeren waarbij je (zelf)beoordeling, creativiteit en onderzoek (meer) centraal stelt link

Testen in de praktijk Voor de volgende keer: Probeer deze bijgestelde les uit ‘laat maar zien’ eens uit met jouw groep Maak koppeling met een ander vak Leg mbv bv foto’s, video vast hoe het creatief proces verliep (bv van 1 of 2 kinderen), hoe de beoordeling verliep en breng de eindproducten in beeld ICC-er bespreekt de bewijslasten1 en 2

Horizontale leerlijnen

Architectuur TULE

Architectuur (Oost en zuid) Groep1-2 ‘mijn huis’ ‘onze straat’ ‘school’ “Torens” ‘aankleding’ ‘bijzondere gebouwen’ (kastelen, boerderijen, kerken) ‘het landschap’ Groep 3-4 “Gelijk en toch anders” Groep 5-6 ‘bijzondere gebouwen in onze stad’ ‘oud en nieuw’ ‘inrichting’ “Thuis in je stad” ‘meubels’ ‘industrie’ ‘architecten’ Groep 7-8 “Bruggen bouwen” TULE

Taakomschrijving van de educatief medewerker en scholen 5. Verkennen basisschoolmethoden Lessuggestie vooraf kunst en cultuur erfgoed Rest KO-vakken Rest OJW-vakken Meten en toetsen van effect Cultuurontmoeting (leerlingvolgsysteem) Instrumentele vakken Productie Lessuggestie achteraf Opdracht/ taakomschrijving met nieuwe elementen TULE zijn richtinggevend KOS Wijkprojecten Pilotscholen

Cultuur Ontmoeting MUZIEK, uit verre landen (slo-tule)

Checklist 2016

Architectuur (methode onafhankelijk) AARDRIJKSKUNDE. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 47 Tussendoel: wonen, vorm en bouwmaterialen HANDVAARDIGHEID. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr54 Tussendoel: :Beeldaspect, ruimtelijk bouwen (voor, achter, in, tussen, onder, boven, op, enz.)   Groep 1 en 2 “Torens bouwen”   Groep 1: Groep 2: NATUUR EN TECHNIEK . Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 45 Producten Tussendoel: constructie met houten blokken, Lego soft Bricks, Lego duplo, Constructor, Lasy maxi/mini, Junior Ingenieur, K'nex TEKENEN. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 54 Tussendoel Beeldaspect, vormsoorten (rond, vierkant, driehoek, bol, enz.) TAAL. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 2 Tussendoel: breed, lang, groot

Architectuur Groep 5 en 6: “ Thuis in je stad” Groep 5: Groep 6: MENS en SAMENLEVING. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 39 Tussendoel: DANS. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 54 Tussendoel: spel op basis van betekenisvolle situaties en verhalen. Met aandacht voor rolopbouw: combinaties van beweging, houding, gebaar, emotie, stem, taal en mimiek verantwoordelijk zijn voor de omgeving Groep 5 en 6: “ Thuis in je stad”   Groep 5: Groep 6: TEKENEN. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 54 Tussendoel: TAAL. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 33 Tussendoel overlapping van objecten en figuren de plaats van objecten in het grondvlak grootteverschil van figuren en objecten (vooraan groot, achteraan klein) als groep 3/4 + schriftelijk: bijvoorbeeld een werkstuk of muurkrant maken van de belangrijkste informatie

Architectuur Groep 7 en 8: “ Bruggen Bouwen” Groep 7: Groep 8: GESCHIEDENIS. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 51 Tussendoel: motieven van mensen voor handelingen uit het verleden MUZIEK. Titel HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 54 Tussendoel: langere, complexe structuren met herhalingen, contrasten en variaties in tekst en melodie Groep 7 en 8: “ Bruggen Bouwen”   Groep 7: Groep 8: REKENEN. Titel Bouwtekening op schaal HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 33 Tussendoel: wegen, meten en tekenen op schaal TEKENEN. Titel Ontwerptekenening HFDST .. BLZ… Kerndoel nr 54 Tussendoel: opbouw, ordening, evenwicht en betekenis

Afsluiting