Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject AOC-Oost Enschede VMBO-groen
Waarom kiezen wij voor competentiegericht leren ? Bij uitstek geschikt voor L.W.T -vanuit praktisch handelen wordt theorie aangeboden. - stage ervaringen zijn leidraad voor onderwijs Duidelijke link theorie en praktijk. Leerling heeft dus zicht op de gehele activiteit
Wat hebben we gedaan. Oriënteren op het begrip competentie gericht onderwijs. -> keuze voor leerwerktraject. Formeren werkgroep. Ontwikkelen en uitvoeren module bloem en groen.
Sector Bloem Level 1: De kamerplanten top tien. Level 2: Plantenbalie voor klanten. Level 3: Folder voor buurtbewoners. Level 4: Plantenbalie in actie tijdens een ouderavond. Level 5: Je “winkeltje” in een verzorgingstehuis.
Sector Groen Level 1: Oriëntering op bestratingsmateriaal. Level 2: Onderhouden van schoolplein. Level 3: Onderhouden van schooltuin. Level 4: Onderhouden van een tuinpad
Oriëntatie en onderhoud
Onderhouden van schoolplein
Onze ervaringen / knelpunten in het eerste jaar. Omschakelen van docerende rol naar begeleidende rol. Omschakelen van “consumerende” naar “producerende” rol van de leerling. Ontwerpen van modules vraagt veel creativiteit , tijd en energie. (facilitering) Blijven denken in ‘t geheel i.p.v. delen. Alert blijven op integratie van avo vakken. Wennen aan nieuwe manier van beoordelen. Al met al een leerrijk en positief proces.
Want …….. Leerlingen zijn beter gemotiveerd, Leerlingen weten beter wat en waarom ze leren, Leerlingen leren zelfstandiger te werken, Het sociale aspect is een natuurlijker en belangrijker onderdeel van het onderwijs, Betere aansluiting bij het werken in het MBO.
Planning 2005 - 2006 Module arbeidsvaardigheden Module verwerking agrarische producten Module dierverzorging Bijstellen modules vorig schooljaar Ontwikkeling nieuwe modules voor de vier vakrichtingen Competentie gericht leren breder inzetten
Tot ziens in Enschede