Hoe maak ik een goede mindmap?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Advertisements

ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 1, 7, 8, 22, 32, 42, 45, 46 en 47 Beoordeling:
Afspraken en regels.
Het hindoeïstische feest: Divali
Lesgeven en begeleiden
Bronnen Merle Wissink.
Leren = Concentreren I II III.
Thema 1. Wat is biologie? Bij dit thema horen 2 practica:
Voorstellen. Wat is God-s-dien-st (Go)? Wat heb je voor Go nodig?
Doel van de les Oriëntatie op de betekenis van het kruis (van Emmerich, boek blz. 122 en 123) in het kader van goede vrijdag.
Al doende leren training docenten
Freemind Eelco Jurjens, Edwin Haak, Annet Kops en Frank van Polen.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Een kleurrijk avontuur.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Een werkstuk maken.
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
Freemind.
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Onderzoeksplan.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
H4 lezen ‘zoekend lezen’.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Begrippen Koude Oorlog In verband brengen met elkaar of met bronnen.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas) i.s.m. De Pont museum Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas)
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Groep 8 University Microben
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Stiftgedichten.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Alinea: kernzin + uitwerking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Leesstrategieën oriënterend lezen
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Spreekbeurt in groep 4 en 5
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Vind jou beste leer manier.
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Een instructie schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
volgende bladzijde terug
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 3.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
LEZEN.
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Transcript van de presentatie:

Hoe maak ik een goede mindmap? Een mindmap in 10 stappen

Filmpje mindmap https://youtu.be/soj4RKksLmg

Mindmap maken Stap 1: pak stiften, potloden. Stap 2: pak je schrift. Stap 3: GLOBAAL LEZEN. Bekijk de tekst. Lees de titel, de kopjes, dikgedrukte woorden en bekijk de plaatjes en bronnen.

Mindmap maken Stap 5: Open je schrift. Stap 6: INTENSIEF LEZEN. Lees de tekst rustig door. Vraag je bij woorden en stukjes tekst af: -Wat is het? -Waar is het? -Waarom daar? Stap 7: Schrijf tijdens het lezen steekwoorden op.

Mindmap maken Stap 8: Pak een wit vel of een lege bladzijde in jouw schrift. Stap 9: Zet in het midden de titel, daaromheen de kopjes. Schrijf de dikgedrukte woorden en de betekenis erbij. Stap 10: Schrijf kernzinnen ( de belangrijkste zinnen van de tekst) op de juiste plek bij de mindmap en maak tekeningen erbij. Gebruik veel kleurtjes ( dat leert makkelijker)