Observeren en rapporteren Woensdag 8 maart 2017
Les programma 1. Terugblik vorige les 2. Verwerken van informatie 3. Vastleggen van informatie 4. Observatieopdracht 5.Huiswerk bespreken
Terugblik vorige les Stappenplan voor een observatie: Reden van observatie Observatiedoel Observatievraag Deelvragen Observatiemethode Plan van aanpak Evaluatiepunten
Verwerken van informatie 98 - 100 Beschrijven: Kernwoorden opschrijven. Je schrijft objectief alle opvallende punten die je hebt geobserveerd.Deze werk je later uit in een verslag. Voordeel: Je bepaalt zelf wat je noteert (doel) Nadeel: Tijdrovend Tellen en Turven: Je werkt dan met een observatieschema. In dit schema staan observatie vragen. Vervolgens kruis je aan of turf je wanneer een cliënt het omschreven gedrag laat zien. - Gestructureerde methode - Makkelijk en kost weinig tijd - Objectief Nadeel: richt zich enkel op wat er in het schema staat. Informatie kan verloren gaan (tunnelvisie)
Voorbeelden Voorbeeld
Vastleggen van informatie 100 - 103 Schriftelijke rapportage: - Meest voorkomende vorm van vastleggen van informatie - Belangrijk om informatie te delen - Gegevens vergelijken met verleden - Gegevens kunnen op gewenst moment worden ingezien door collega's Mondelinge rapportage: - Wordt ingezet wanneer gegevens worden gedeeld met cliënt en/of familie - Gegevens van mondelinge rapportage worden vaak niet bewaard
Wet bescherming persoonsgegevens De cliënt heeft recht op inzage van zijn of haar persoonsgegevens Ouders van een minderjarig kind mogen altijd het dossier van hun kind inzien Je moet kunnen verantwoorden waarom je de informatie hebt opgeslagen Cliënten mogen geen gegevens van anderen inzien Omgaan met vertrouwelijke informatie: Je mag bevinden nooit bespreken met derden Wel mag je observaties bespreken met collega's de cliënt zelf en zijn/haar ouders Inschakelen van andere hulpverlener gaat altijd in overleg
Observatieopdracht Observatie opdracht a.d.h.v. filmmateriaal Wat gaan jullie doen? Met behulp van methode:" vrije observatie" observatie uitvoeren. Zoveel mogelijk feitelijke gegevens verzamelen (objectief) Doel opdracht: Leren verwerken van informatie https://youtu.be/KErDAvpLrhs
Huiswerk opdracht Inlezen in eindopdracht -> WIKI Brainstormen over observatiedoel