3x3 evaluatie Effectief evalueren
Wat gaan we bespreken? Training en certificering Wat is een evaluatie? Aanpak 3x3 evaluatie Tips en trucs 3x3 evaluatie Gebruik werkboek Uitvoeren 3x3 evaluatie Voorbereiden Plannen Uitvoeren Maar eerst!
Training en certificering Gratis training: Op vertoon van een aangekocht werkboek Op locatie van Spinam Vanaf tien personen op locatie school of bedrijf Inclusief eindtoets Examen en certificering: Na het volgen van en behalen van deze training Aanvragen examen 3x3 evaluatie Indien geslaagd: bijbehorende certificaat Resultaten worden vermeld in werkboek Aanvragen via training@spinam.nl Nabestellen werkboek via media@spinam.nl of via winkel.spinam.nl
Wat is een evaluatie? Wie doet een evaluatie? Alle betrokkenen Hoe werkt een evaluatie? verzamelen, vastleggen, Interpreteren en opvolgen Welke typen evaluatie kennen we? Er zijn vele soort, hangt af van het doel Waarom doe je een evaluatie? Leren om het leren niet om het afrekenen
Aanpak 3x3 evaluatie In de 3x3 aanpak wordt er gekeken naar drie verschillende punten: Wat ging er goed / wat willen we behouden; Wat kan beter / wat is handig om aan te pakken; Wat moet beter / wat pakken we als eerst aan. Drie punten op papier zetten met elk eenzelfde opbouw: één zin over het punt wat je wilt maken; één of twee zinnen over wat het effect was; één of twee zinnen over wat het beter zou maken. Samenvatten tot één evaluatie
Tips en trucs 3×3 evaluatie Het is belangrijk om u te beperken tot drie punten Elk punt mag maximaal vijf zinnen bevatten Maak een evaluatie met vijf tot zeven mensen, minimaal drie Hou het zakelijk Hou het 3x3 principe in stand Realiseer wat wel of niet van belang is maar geen censuur Schakel een moderator in, indien nodig Laat u adviseren
Gebruik werkboek 3x3 evalueren Plan de evaluatie Gebruik één van de formulieren als samenvatting Gebruik formulier twee t/m vijf voor deelevaluaties Laat de deelevaluaties invullen Bespreek de uitkomst Maak en bespreek de samenvatting Maak een eindverslag U kunt ook als een piramide meerdere niveaus gebruiken
3x3 evaluatie voorbereiden Wanneer de evaluatie gereed zijn? Wanneer maakt u de samenvatting? Wie neemt er deel? Zijn er gevoeligheden of bijzonderheden?
Tip: vermeld het nummer van het formulier bij de groep Stap, periode uitvoering en oplevering 1 Voorbereiden: Groep 1: Groep 2: Groep 3: Groep 4: Groep 5: Groep 6: Groep 7: Tip: vermeld het nummer van het formulier bij de groep 2 Aankondigen: 3 Evaluaties laten invullen door: Groep: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 4 Samenvatting maken over formulieren:
3x3 evaluatie plannen Deel de groepen in of laat individueel evalueren op Inhoudelijke rol of functie Type rol of functie zelf een indeling te maken Maak de groepen homogeen en tussen de drie en zeven groot Maak een gedetailleerde planning Wie, wat, wanneer, waar, waarmee, waarom Deel en valideer de planning
Tip: vermeld het nummer van het formulier bij de groep Stap, periode uitvoering en oplevering 1 Voorbereiden: Groep 1: projectmanagers (Piet, Jan) Groep 2: programmeurs (Ellie, Teun, Griet) Groep 3: Stakeholders (Directeur, controler) Groep 4: Groep 5: Groep 6: Groep 7: Tip: vermeld het nummer van het formulier bij de groep 2 Aankondigen: via mail PvA verzonden. Met (3) vooraf besproken 3 Evaluaties laten invullen door: Groep: Periode Ontvangen 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Maart 2017 April 2017 Nog niet Ja Controler heeft geen tijd 4 Samenvatting maken over formulieren: Eindpresentatie geven aan iedereen
3x3 evaluatie uitvoeren Een evaluatie kan op twee manieren gedaan worden Evaluatie op afstand (ervaren) Evaluatie met begeleiding / moderator (onervaren) Inventariseer evaluaties, stel vragen(!) Maak een samenvatting Deel de resultaten zakelijk en zonder mening
Opgesteld op, door en vanuit de functie of rol van: Programmeur en tester Wat was de algemene sfeer bij het project en het invullen van de evaluaties? Het begon vervelend. Na ingrijpen van de moderator werd duidelijk wat de bedoeling was Ellie kreeg de schuld tip: wie waren aanwezig en wat vonden ze ervan? Wat ging er goed / kan beter / moet beter. Bepaal drie punten uit de overige evaluaties. 1. Omdat Ellie vaak te laat kwam kreeg ze haar werk niet af. Daardoor kon ik niet verder met testen en hebben we de planning niet gehaald. Ellie kan voortaan beter van het kritieke pad af. 2. Griet vond dat ik te veel op Ellie aan het wachten was. Daardoor moest ik veel wachten, terwijl ik ook haar werk al had kunnen testen. De volgende keer test ik meteen wat af is. 3. tip: Ik zag dat… Het effect was… Ik adviseer om de volgende keer.
Opgesteld op, door en vanuit de functie of rol van: Programmeur en tester Wat was de algemene sfeer bij het project en het invullen van de evaluaties? Het begon met veel emotie vervelend. Na ingrijpen uitleg van de moderator werd duidelijk wat de bedoeling was Ellie kreeg de schuld tip: wie waren aanwezig en wat vonden ze ervan? Wat ging er goed / kan beter / moet beter. Bepaal drie punten uit de overige evaluaties. 1. Omdat Ellie vaak te laat kwam kreeg ze Niet iedereen kreeg haar of zijn werk niet op tijd af. Daardoor kon ik niet verder met stokte het testen en hebben we is de planning niet gehaald. Ellie kan voortaan beter van het kritieke pad af. Voortaan beter letten op het kritieke pad. 2. Griet vond dat ik te veel op Ellie aan het wachten was. Er werd te strikt naar de planning gehandeld. Daardoor moest ik veel wachten, terwijl ik ook haar werk had de tester al ander werk kunnen testen. De volgende keer test ik meteen testen wat af is. 3. tip: Ik zag dat… Het effect was… Ik adviseer om de volgende keer.