3x3 evaluatie Effectief evalueren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
De kern van projectmanagement
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Redactioneel schrijven Les 2
Logical Framework Approach
Zakelijk lezen Nederlands.
Proces en Product.
Doel samenwerking: Samenwerking RIZIV-ZF-VDAB-GTB
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Workshop Fondsen werven
CanDo Coaching.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Personeelsessie LOKO.
De dag van het solliciteren Blok 1
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het belang van plannen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
De voorbereiding De planning
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
H11 Afronden. Opleveren Opdrachtgever vroegtijdig betrekken bij opleveren. Zo voorkom je verrassingen Opleveren van deelprojecten sluit ‘hoofdstukken’
Evaluatie Cursus.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Anders kijken, anders doen
kennis- en informatieavond leerjaar 2 september schooljaar
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Rob Goossens Het Werkplan.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Succesvol implementeren in de zorg
Integratie IVH en JAT.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Week 1, les 5.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Direct Uitwerken concept DEM
Begeleiden les 2.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.

Begeleiden les 2.
Jij als werkplekbegeleider!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Jij als werkplekbegeleider!
Titel van wetenschappelijk project
Zelfevaluatie.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Wetenschapsbeursproject
Een (informatief) Artikel schrijven
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Philadelphia Stand van zaken
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

3x3 evaluatie Effectief evalueren

Wat gaan we bespreken? Training en certificering Wat is een evaluatie? Aanpak 3x3 evaluatie Tips en trucs 3x3 evaluatie Gebruik werkboek Uitvoeren 3x3 evaluatie Voorbereiden Plannen Uitvoeren Maar eerst!

Training en certificering Gratis training: Op vertoon van een aangekocht werkboek Op locatie van Spinam Vanaf tien personen op locatie school of bedrijf Inclusief eindtoets Examen en certificering: Na het volgen van en behalen van deze training Aanvragen examen 3x3 evaluatie Indien geslaagd: bijbehorende certificaat Resultaten worden vermeld in werkboek Aanvragen via training@spinam.nl Nabestellen werkboek via media@spinam.nl of via winkel.spinam.nl

Wat is een evaluatie? Wie doet een evaluatie? Alle betrokkenen Hoe werkt een evaluatie? verzamelen, vastleggen, Interpreteren en opvolgen Welke typen evaluatie kennen we? Er zijn vele soort, hangt af van het doel Waarom doe je een evaluatie? Leren om het leren niet om het afrekenen

Aanpak 3x3 evaluatie In de 3x3 aanpak wordt er gekeken naar drie verschillende punten: Wat ging er goed / wat willen we behouden; Wat kan beter / wat is handig om aan te pakken; Wat moet beter / wat pakken we als eerst aan. Drie punten op papier zetten met elk eenzelfde opbouw: één zin over het punt wat je wilt maken; één of twee zinnen over wat het effect was; één of twee zinnen over wat het beter zou maken. Samenvatten tot één evaluatie

Tips en trucs 3×3 evaluatie Het is belangrijk om u te beperken tot drie punten Elk punt mag maximaal vijf zinnen bevatten Maak een evaluatie met vijf tot zeven mensen, minimaal drie Hou het zakelijk Hou het 3x3 principe in stand Realiseer wat wel of niet van belang is  maar geen censuur Schakel een moderator in, indien nodig Laat u adviseren

Gebruik werkboek 3x3 evalueren Plan de evaluatie Gebruik één van de formulieren als samenvatting Gebruik formulier twee t/m vijf voor deelevaluaties Laat de deelevaluaties invullen Bespreek de uitkomst Maak en bespreek de samenvatting Maak een eindverslag U kunt ook als een piramide meerdere niveaus gebruiken

3x3 evaluatie voorbereiden Wanneer de evaluatie gereed zijn? Wanneer maakt u de samenvatting? Wie neemt er deel? Zijn er gevoeligheden of bijzonderheden?

Tip: vermeld het nummer van het formulier bij de groep Stap, periode uitvoering en oplevering 1 Voorbereiden: Groep 1: Groep 2: Groep 3: Groep 4: Groep 5: Groep 6: Groep 7: Tip: vermeld het nummer van het formulier bij de groep 2 Aankondigen: 3 Evaluaties laten invullen door: Groep: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 4 Samenvatting maken over formulieren:

3x3 evaluatie plannen Deel de groepen in of laat individueel evalueren op Inhoudelijke rol of functie Type rol of functie zelf een indeling te maken Maak de groepen homogeen en tussen de drie en zeven groot Maak een gedetailleerde planning Wie, wat, wanneer, waar, waarmee, waarom Deel en valideer de planning

Tip: vermeld het nummer van het formulier bij de groep Stap, periode uitvoering en oplevering 1 Voorbereiden: Groep 1: projectmanagers (Piet, Jan) Groep 2: programmeurs (Ellie, Teun, Griet) Groep 3: Stakeholders (Directeur, controler) Groep 4: Groep 5: Groep 6: Groep 7: Tip: vermeld het nummer van het formulier bij de groep 2 Aankondigen: via mail PvA verzonden. Met (3) vooraf besproken 3 Evaluaties laten invullen door: Groep: Periode Ontvangen 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Maart 2017 April 2017 Nog niet Ja Controler heeft geen tijd 4 Samenvatting maken over formulieren: Eindpresentatie geven aan iedereen

3x3 evaluatie uitvoeren Een evaluatie kan op twee manieren gedaan worden Evaluatie op afstand (ervaren) Evaluatie met begeleiding / moderator (onervaren) Inventariseer evaluaties, stel vragen(!) Maak een samenvatting Deel de resultaten zakelijk en zonder mening

Opgesteld op, door en vanuit de functie of rol van: Programmeur en tester Wat was de algemene sfeer bij het project en het invullen van de evaluaties? Het begon vervelend. Na ingrijpen van de moderator werd duidelijk wat de bedoeling was Ellie kreeg de schuld tip: wie waren aanwezig en wat vonden ze ervan? Wat ging er goed / kan beter / moet beter. Bepaal drie punten uit de overige evaluaties. 1. Omdat Ellie vaak te laat kwam kreeg ze haar werk niet af. Daardoor kon ik niet verder met testen en hebben we de planning niet gehaald. Ellie kan voortaan beter van het kritieke pad af. 2. Griet vond dat ik te veel op Ellie aan het wachten was. Daardoor moest ik veel wachten, terwijl ik ook haar werk al had kunnen testen. De volgende keer test ik meteen wat af is. 3. tip: Ik zag dat… Het effect was… Ik adviseer om de volgende keer.

Opgesteld op, door en vanuit de functie of rol van: Programmeur en tester Wat was de algemene sfeer bij het project en het invullen van de evaluaties? Het begon met veel emotie vervelend. Na ingrijpen uitleg van de moderator werd duidelijk wat de bedoeling was Ellie kreeg de schuld tip: wie waren aanwezig en wat vonden ze ervan? Wat ging er goed / kan beter / moet beter. Bepaal drie punten uit de overige evaluaties. 1. Omdat Ellie vaak te laat kwam kreeg ze Niet iedereen kreeg haar of zijn werk niet op tijd af. Daardoor kon ik niet verder met stokte het testen en hebben we is de planning niet gehaald. Ellie kan voortaan beter van het kritieke pad af. Voortaan beter letten op het kritieke pad. 2. Griet vond dat ik te veel op Ellie aan het wachten was. Er werd te strikt naar de planning gehandeld. Daardoor moest ik veel wachten, terwijl ik ook haar werk had de tester al ander werk kunnen testen. De volgende keer test ik meteen testen wat af is. 3. tip: Ik zag dat… Het effect was… Ik adviseer om de volgende keer.