GfK Supermarktkengetallen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications)
Omzetgroei supermarkten vlakt af. Belang van prijs neemt toe Omzetgroei supermarkten vlakt af. Belang van prijs neemt toe. Traditionele speciaalzaak verliest terrein. Warenhuizen scoren. De supermarktomzet in februari 2009 (week 6 t/m 9) is gestegen met 2.2% van € 2,23 miljard in 2008 naar € 2,28 miljard in 2009. In vergelijking met januari 2009 vlakt de omzetgroei af. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de consument per bezoek minder afrekent. Het besteed bedrag per bezoek in januari 2009 was € 22,08 en in februari 2009 € 21,69. In vergelijking met februari 2008 steeg de waarde van de kassabon nog licht (+0.8%). Consument hecht bij de keuze van een supermarkt meer belang aan prijs. Dit argument steeg in januari 2009 van plaats 5 naar plaats 4 ten koste van netheid winkel. Goede kwaliteit, goede versafdeling en ruime keuze nemen de eerste 3 plaatsen in. De voetbalplaatjes van Albert Heijn trekken nog steeds extra huishoudens met kinderen, echter de hype is wel over het hoogtepunt heen. In de derde en vierde week van de actie (week 6/7) trok Albert Heijn de meeste extra klanten. Waarschijnlijk hebben een groot aantal verzamelaars het album vol.
Omzetgroei supermarkten vlakt af. Belang van prijs neemt toe Omzetgroei supermarkten vlakt af. Belang van prijs neemt toe. Traditionele speciaalzaak verliest terrein. Warenhuizen scoren. Ondanks dat het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam staat is AZ (Alkmaar-Zaanstreek) niet oververtegenwoordigd als favoriete voetbalclub onder de vaste AH klanten: vooral Ajax, maar ook Feyenoord kennen veel fans onder de Albert Heijn klanten. De speciaalzaken in food hebben in het jaar 2008 minder klanten getrokken. Vooral de traditionele versspeciaalzaken (bakker, bloemenwinkel, slijter, slager en groentewinkel) verliezen evenals de markt klandizie. Bovendien is het klantenprofiel van deze speciaalzaken sterk vergrijsd. Jongeren en vooral huishoudens met kinderen kiezen vaak voor de supermarkt. Opmerkelijk is de klantenwinst voor de food-afdelingen van de warenhuizen. Al 3 jaar op rij weten zij klanten te winnen. Evenals de reformzaken behalen zij naar verhouding veel omzet bij de jonge alleenstaanden. De klantenkring van de viswinkel, kaasspeciaalzaak, boer/ teler, groothandel en reformzaak stabiliseert in 2008.
GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.
Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis Historie supermarktomzetten (€) 2008 + 6.2% 2007 + 4.0% 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2008 + 4.4% 2007 + 2.7% 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003
GfK Supermarktkengetallen Maandbasis
GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008
GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008
GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008
Keuzemotivatiebarometer 2009- Supermarkten Lage prijzen en aantrekkelijke aanbiedingen minder belangrijk sinds 2006. In 2009 omslag, meer belang voor lage prijzen (van plaats 5 naar plaats 4).
AH Smurfenactie 2008 * Voorlopige cijfers
Conform verwachting: Nederland kiest voor de grote 3.
Ajax bijna bij alle formules de favoriet (m. u. v. Jumbo) Ajax bijna bij alle formules de favoriet (m.u.v. Jumbo). Feyenoord ook in trek bij Albert Heijn klanten.
Warenhuizen trekken steeds meer klanten voor aankopen van voeding Warenhuizen trekken steeds meer klanten voor aankopen van voeding. De traditionele versspeciaalzaak (bakker, slager, groentewinkel) verliest, evenals de markt, klandizie.
>> GfK-Life-Cycle << Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, beperkt inkomen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,-
Gepensioneerd, beperkt Gepensioneerd, welgesteld In vergelijking met de supermarkten behalen de speciaalzaken weinig omzet bij de jongeren en de huishoudens met kinderen. o.b.v. bestedingen, jaar 2008 NL Jonge alleenstaande HHMK, beperkt HHMK, welgesteld Kostwinner (2p) Oudere alleenstaande Gepensioneerd, beperkt Gepensioneerd, welgesteld Tweeverdieners Supermarkten 100 7.0 6.8 24.2 20.6 10.9 7.1 11.8 11.6 100 3.1 2.4 8.2 1.6 3.8 6.2 3.4 4.9 3.0 1.2 4.3 19.9 5.3 2.3 5.6 5.5 6.3 3.8 3.7 6.2 6.1 10.2 4.5 21.4 18.3 17.4 18.2 12.2 10.3 10.0 12.8 9.7 14.5 17.6 17.0 15.1 17.9 14.2 13.0 16.2 15.3 12.4 11.6 13.5 11.7 16.0 20.9 14.8 13.2 12.1 13.8 12.7 15.1 12.5 14.5 13.1 16.7 13.6 15.6 17.5 15.4 10.9 6.0 4.9 10.9 7.3 8.8 13.3 10.5 9.2 6.7 14.5 15.6 22.1 17.2 18.2 19.5 14.6 18.6 14.5 17.0 15.5 8.5 12.9 11.2 18.6 22.0 14.9 20.3 23.2 29.4 26.3 20.9 29.6 24.5 15.1 25.2 10.7 Bakker Op de markt Warenhuizen Slager Groentewinkel Slijterijen Bloemenwinkel Tuincentra Viswinkel Boer/ kweker/ teler Groothandel Kaasspeciaalzaak Reformzaken