Gesprekstechnieken Les 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogescholen in Dialoog
Advertisements

Ho 6: Motivatie.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 4.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
motiverende gespreksvoering
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Maatschappelijke zorg 2
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
Module 6; didactisch handelen
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Covey trainingsavond.
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken Les 5.
Nee Zeggen!.
Gesprekstechnieken Les 3.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Goede voornemens.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Begeleiden Les 8.
Gesprekstechnieken Les 4.
Begeleiden Les 5.
Voel je wel in je vel !.
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 1.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Mijn lief zegt….
Gesprekstechnieken Les 6.
Loopbaan en burgerschap les 3
gesprekstechnieken Les 2
ADL Les 1.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Zichtbaarheid Creëren
ADL Les 1.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Project gamemarket Les 1.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

gesprekstechnieken Les 5

Vandaag Terugblikken Motiverende gespreksvoering Opdracht, gesprek analyseren Beginsituatie, vragen Oefenen Feedback Afsluiten

Live-assessment Waar word je op beoordeeld tijdens het live-assessment? Actief luisteren LSD Parafraseren

Motiverende gespreksvoering Motivatie is afgeleid van het Latijnse werkwoord ‘movere’: ‘In beweging brengen’. Dat is precies wat hulpverleners met motiverende gespreksvoering proberen te bereiken: cliënten in beweging brengen om hun levenswijze te veranderen. Je gaat op zoek naar de motivatie van de cliënt (intrinsieke motivatie) https://www.youtube.com/watch?v=T1jQLy8E_YQ Waar denken jullie aan als je het hebt over motiverende gespreksvoering? Wanneer pas je dit toe? Hulpverleners zetten motiverende gespreksvoering in bij verschillende problemen zoals het stoppen met roken of verminderen van alcoholgebruik, maar ook het ontwikkelen van betere eetgewoonten en bewegingspatronen bijvoorbeeld bij diabetespatiënten. Het wordt voornamelijk in de verslavingszorg toegepast. (van ongezonde levensstijl naar gezonde levensstijl). Nu ook ingezet in de jeugdzorg en in justitiële jeugdinrichtingen. Je gaat op zoek naar de motivatie van de cliënt. Mensen hebben altijd een motivatie om hun probleem/situatie te veranderen. Intrinsieke motivatie: je doet iets omdat je het graag wilt, niet omdat je van buiten af wordt gemotiveerd dit te doen. Tegelijkertijd hebben mensen soms moeite om hun gedrag te veranderen en zien ze vooral de bezwaren hiervan. Je gaat op zoek naar de motivatie van de cliënt. Dit kan je doen door te vragen naar wat de cliënt zelf wil veranderen en hoe hij dit wil aanpakken. (vraag bijvoorbeeld wat de ideale situatie/toekomst eruit ziet, wat zijn de wensen/ideeën van de cliënt, ga hiermee aan de slag). Maak gebruik van kwaliteiten en vermogen eigen keuzes te maken: voorbeeld: een man die vanwege zijn drankgebruik relatieproblemen heeft, kun je vragen wat hij denkt dat nodig is om zijn relatie te verbeteren. Laat de keuze ook bij de cliënt. Denk aan het participatiemodel (samenwerken).

Motiverende gespreksvoering Techniek die elke hulpverlener kan inzetten om cliënten te motiveren tot verandering. Kern is dus dat mensen gaan inzien dat zij een probleem hebben en gemotiveerd raken om dit aan te pakken. Open vragen stellen, want je geeft iemand de ruimte om zelf na te denken en te kiezen welke kant het antwoord op gaat. Echt te luisteren, reflecteren, empathisch zijn en focus je op waar de ander aan toe is in zijn/haar veranderproces. Een empathische en motiverende houding van hulpverleners zorgt ervoor dat cliënten actiever betrokken zijn bij de behandeling die zij krijgen aangeboden. Hierdoor boekt de hulpverlener betere resultaten. Empathisch zijn is het vermogen om je in te leven in de gevoelens of gedachtegang van anderen. Inlevingsvermogen.

opdracht Allemaal pen/papier pakken of gebruik je laptop. Jullie gaan naar een filmpje kijken en schrijf op wat je wel/niet goed vindt aan dit gesprek. Denk aan: Gespreksstructuur Actief luisteren LSD Parafraseren Motiverende gespreksvoering: wat herken je daarvan? https://www.youtube.com/watch?v=914vXa_1nKE Ik kom bij elk groepje langs om afspraak te maken voor het live-assessment. Denk er over na met welke duo jij het gesprek wil gaan voeren. Klassikaal nabespreken: wat ging goed? Wat voor feedback heb je gekregen? Wat vind je daarvan? Ben je het ermee eens?

Beginsituatie, welke vragen Welke vragen kun je stellen om de beginsituatie helder te krijgen van een cliënt? Waar let je op? Wat wil je weten? Denk aan omgeving, waar haalt iemand energie uit of wordt iemand vrolijk van, steun uit omgeving, werk, relatie, kinderen, hoe ziet iemands dag eruit? Goed luisteren naar wat de cliënt zegt en daarop doorvragen. Vertel het doel van het gesprek. Welke vragen kun je stellen om de beginsituatie helder te krijgen van een cliënt? Wie kan er een paar noemen. Wanneer je als voorbeeld het gesprek van net zag (mevrouw met overleden man en drinkt veel). Je weet eigenlijk nog niks van iemand. En je wilt een zo goed mogelijk beeld krijgen van de persoon die tegenover je zit. Vertel het doel van het gesprek. Bijvoorbeeld: ‘Vandaag is het doel dat we kennis maken met elkaar’. Aanloopfase: hoe begin je? Wie heeft een idee? Hoe zou je kunnen beginnen?

Oefenen! Ga in tweetallen een professioneel gesprek voeren. Je bent om en om hulpverlener. Na elk gesprek geef je elkaar feedback. Geef elkaar tips en tops! Kies een casus: 1) Stephanie heeft een vriendje die een slechte invloed op haar heeft. Hij gebruikt en handelt in drugs. Ze weet dat dit niet goed is, maar ze is verliefd. 2) Rick gaat bijna elke avond de kroeg in. Hierdoor gaat hij minder naar school en mist hij veel colleges. Ook gaat bijna al zijn geld op naar alcohol waardoor hij maximaal moet bij lenen.

feedback Ga naar www.bsot.nl Leerlingen inloggen: MZ 4 Code: RMO-743 Feedback geven Bedankt! 😁

afsluiten Na de vakantie is de laatste les! Tips/tops Suggesties laatste les? Fijne vakantie alvast!