Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Dienst Time Out Projecten
KA Hoboken Distelvinklaan Hoboken
Werken met de BaSO-fiche
Doorstroom uit arbeidszorg
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Een initiatief van.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Samen aan de slag voor een goede kindertijd voor kinderen
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Handelingsgericht samenwerken
competentieontwikkeling
Leerlingenbegeleiding
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
Doorstroomgegevens Gentse OKAN-scholen schooljaar , doorstroom
Doorstroomgegevens leerlingen van de OKAN scholen Gent, Aalter, Eeklo. Schooljaar , doorstroom
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Viso-Gent trajectbegeleiding. Viso-Gent Individueel Geschikte studierichting trajectbegeleiding.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Inspiratiedag Inspiratiedag Kansarmoede & Onderwijs 28 april 2016.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Gsiw Strategische planning
UiTpunt op Wieltjes: voorstelling
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Infodag onderwijs Welkom!
Team radicalisering in de kering Stad Gent

Het Hoger Onderwijs … Graduaatsopleidingen / HBO5-opleidingen behoren tot het hoger onderwijs (VKS5) Hechte samenwerking tussen hogescholen en CVO’s creëren.
Uitstroomgesprekken.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Lokaal loket kinderopvang
Inleiding campusvoorrang
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Doorstroom naar (echt) werk
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Onderwijscentrum Gent DISCO onderwijs & diversiteit
Transcript van de presentatie:

Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent

Actieplan Vervolgteam Gent: Uitbreiding van middelen in 2016-2017 Gebaseerd op de visietekst. (in bijlage)  Door de 5 directies opgesteld en goedgekeurd Vervolgteam Gent: een netoverschrijdend initiatief.

De drie pijlers van vervolgschoolcoaching: 1. Leerlingenoriëntatie en trajectbegeleiding tijdens het OKAN-jaar. 2. Opvolging en ondersteuning van doorgestroomde leerlingen in de vervolgscholen 3. Professionalisering en ondersteuning van vervolgscholen en leerkrachten.

1.Leerlingenoriëntatie en trajectbegeleiding tijdens het OKAN-jaar. Overleggen met relevante stakeholders in functie van het vervolgtraject Oprichten van het Vervolgteam Gent in samenwerking met onderwijscentrum Gent en IN-Gent. (Doel: netoverschrijdend overleg en samenwerking) Overleg: OKAN – NT2-aanbieders – VDAB (van okan naar werk)– De Stap – In-Gent (Toekomstdag) Overleg met scholen voor buitengewoon secundair onderwijs. b. Verzamelen van informatie met het oog op de doorstroming in overleg met CLB en klassenraden Organiseren van oriënterende activiteiten: snuffelstages, kijkdagen, … Overleg over de periode van de snuffelstages. (vervolgteam Gent) Gebruik van uniforme documenten. Netwerken uitbouwen ifv toeleiding tot de vervolgscholen, maatschappelijke participatie en integratie Gemeenschappelijk adressenbestand met alle contactpersonen van de vervolgscholen van Gent Overleg Netwerk Planeet Gent / Vrije-tijdsaanbod in Gent

2.Opvolging leerlingen in de vervolgscholen Het handelingsgerichte uitwisselen van informatie ifv succesvolle trajecten in de vervolgscholen. Ontwikkelen van een uniform doorstroomdossier. Samenleggen van doorstroomgegevens van alle ex-okanleerlingen uit Groot-Gent b. Bijwonen van toelatingsklassenraden en begeleidende – of delibererende klassenraden Leerkrachten ondersteunen ifv individuele behoeften van ex-okanleerlingen Ontwikkelen van een uniform begeleidingsdocument Leerlingen ondersteunen ifv individuele behoeften Organiseren van een woensdagklas. Aantrekken van stagiairs NT 2 & lerarenopleiding Het toeleiden van ex-OKAN leerlingen naar remediëringsinitiatieven

2.Opvolging leerlingen in de vervolgscholen e. Het toeleiden van ex-OKAN leerlingen naar remediëringsinitiatieven Bundelen van het aanbod van externe remediëringsinitiatieven Overleg met CVO Perspectief ifv aangepaste trajecten voor Frans voor ex-OKAN-leerlingen met specifieke noden voor Frans Opstarten van een overleg met andere CVO’s ifv aangepaste trajecten voor Frans voor ex-OKAN-leerlingen met specifieke noden voor Frans. Subsidieaanvraag bij flankerend onderwijsbeleid provincie Oost-Vlaanderen.

3. Professionalisering van schoolteams Behoeftengestuurd coachen van schoolteams inzake het ontwikkelen van een kwaliteitsvolle pedagogisch-didactische aanpak van ex-okanleerlingen Vraaggestuurde ondersteuning door een vervolgcoach op de vervolgschool. (De concrete invulling van deze ondersteuning verschilt van OKAN-school tot OKAN-school.) Het organiseren van vormingen voor leerkrachten, leerlingbegeleiders, directies en stakeholders van vervolgscholen. (intervisie/inspiratiedagen) Inspiratiedag 15 mei 2018 over Perspectieven van 18-jarige ex-OKAN’ers in het onderwijs: mogelijkheden en moeilijkheden’ Professionalisering van de vervolgschoolcoach m.b.t. coaching van leerkrachten. Onderzoeken, introduceren en ter beschikking stellen van methodieken en didactische hulpmiddelen ten behoeve van de vervolgscholen Het ontwerpen van de databank in samenwerking met onderwijscentrum Gent. (meertaligheid.be) Uittesten en lanceren van de online-databank. (3de trimester schooljaar 17-18)

3. Professionalisering van schoolteams c. Het ontwikkelen van een navormingsaanbod voor vervolgscholen Het voorstellen van OKAN (doel: beter verwachtingspatroon creëren ten aanzien van (ex-)OKAN-leerlingen) - in het regulier onderwijs - in de lerarenopleidingen - bij de STAP - in de CVO’s - in de richting pedagogische wetenschappen van Ugent... Het in kaart brengen van de vragen en noden bij vervolgscholen in functie van een ruimer navormingsaanbod op langere termijn.

Bedankt voor uw aandacht! Gianni Pascoletti Hans de Grave Barbara Gabriëls Evi Verschaeve Lisa Engels Katrien Croonenberghs Sarah Verdonck Katia Brys Katrien Vanommeslaeghe Ludmila Vysotskaya Steven Delarue