Beroepsonderwijs een aparte kolom? Peter van Lieshout Nijkerk 30 november 2017
Leve het beroepsonderwijs Moeilijke periode Terugloop instroom vmbo Terugloop bbl Roep om een herwaardering Begrijpelijk Maar is het ook verstandig?
Specifiek ontwikkelingsmodel Overgenomen uit Duitsland Snelle industrialisatie Middelbaar onderwijs sterk elitair LTS apart, HBS invechten Elders ander ontwikkelingspad Breder aanbod voor alle leerlingen Tot 15 jaar, soms langer
Breed aanbod lijkt overhand te krijgen Breed aanbod is op twee punten beter Segregatie In onderwijs al lang een feit, elders steeds meer Vrije tijd, buurt, sport Onderscheid cognitie-vaardigheid weinig productief Te simpel binair onderscheid Menselijke vermogens veel rijker geschakeerd Negatieve selectie: op basis van wat iemand niet kan Doet geen recht aan de praktijk binnen werkorganisaties
Twee golven van herziening Voortgezet onderwijs Vlaanderen Belang personalisering Maar ook in Azie! Hoger onderwijs Zweden, Denemarken, UK In Nederland sluipenderwijs Roep om maatwerkdiploma havo/vwo HBO wezenlijk van aard veranderd Universiteit en HBO groeien naar elkaar toe
En straks Kolommen steeds minder betekenis Aanbod gepersonaliseerd Gefaciliteerd door ict Met vooral mengvormen Positief gezegd: alles wordt een beetje beroepsonderwijs Eerste golf in het vo Maar op termijn ook mbo En daarna gekoppeld aan stelsel van lll