Mezennestje: project START Stap 1: plannen van beoogde impact

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Ouders en Kinderen Centraal
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
GENTS PLAN GELETTERDHEID Krachtlijnen. Inleiding Naar schatting 20 % van de Gentse bevolking is laaggeletterd (> IALS niv 1) Beleidsmatig kader Historiek.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Studiedag Effectiviteit en Efficiëntie Vlaams Welzijnsverbond
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
In het bestuursakkoord
Voorzitter programmacommissie NPO
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
LOKAAL LOKET ASSE-ZELLIK CKO HOPSASSA. WAT IS CKO HOPSASSA?  CKO = Centrum voor Kinderopvang  2006 : Minister Vervotte – Vernieuwing Vlaamse Kinderopvanglandschap.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Administrateur-generaal
Solliciteren: wat wil ik?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
De leerling of stagiaire in beweging!
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Focus op “Ouder worden in je buurt” Feedback
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Verwijzen naar kookboek.
Bijlagen factsheet In voor Zorg
Lokaal Sociaal Beleid.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Het zorgcontinuüm.
What is the meaning of? Student centered learning
Armoedebeleid.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Voorlezen in de kinderopvang
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Wereldspelers: een verhaal
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Inzetten van het netwerk als hefboom voor re-integratie
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Lokaal loket kinderopvang
Persoonlijk Leiderschap
LOKAAL LOKET ASSE-ZELLIK
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Zelfevaluatie GOK.
Lokaal loket kinderopvang
LOKAAL LOKET ASSE-ZELLIK
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Mezennestje: project START Stap 1: plannen van beoogde impact Welke noden? Overgang naar de kleuterschool verloopt niet vlot en is te abrupt voor veel kinderen en hun ouders Nood aan continuïteit in de zorg voor gezinnen in armoede Kinderen uit kwetsbare gezinnen starten met een achterstand op school Data? Bespreking met ervaringsdeskundigen START: samenwerking met - VBJK - Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen - Kleuterschool SMI Project Opstapje Ouders (gebruikers Mezennestje) Bij de start van het traject “Samen evalueren voor meer impact” was Mezennestje net in een Erasmus+-project gestapt ism - VBJK - Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen - SMI Moorselbaan Het Project START (voluit: A good start for all” gaat over de overgangen die jonge kinderen maken. In het lokale project te Aalst ligt de focus op de overgang van thuis of kinderopvang naar de kleuterschool) We hebben dit project proberen uitwerken in dit traject, met de bedoeling de impact te versterken en daarbij het ganse team te betrekken. Waarom zij wij in het START-project gestapt (= noden, kolom links) 1) 2) 3) Waarop baseren wij ons (= data, kolom rechts) 1) 2) 3) 4)

Mezennestje: project START Stap 1: plannen van beoogde impact Missie en visie Mezennestje heeft een missie en visie ontwikkeld sinds de start van de opvang (mei 2004). Daarbij werden het team, het bestuur en de ouders betrokken. De visie is gedragen en het is onze leidraad voor alle beslissingen die we nemen. De visie doorspekt natuurlijk elk onderdeel van dit traject.

Mezennestje: project START Stap 1: plannen van beoogde impact Veranderingstheorie De eerste aanzet voor de veranderingstheorie werd gegeven op stafniveau. Op dat moment liep er een stage van een ervaringsdeskundige in de armoede en sociale uitsluiting, wat een belangrijke meerwaarde was! We formuleerden de ultieme beoogde impact (bovenaan). Daarna bedachten wij de tussentijdse effecten – van boven naar onder. We stippelden de tussentijdse effecten uit op basis van de 4 pijlers waarop ons kwaliteitsbeleid is gebouwd: Kinderen, Ouders, Team, Buurt/Samenleving – geen gemakkelijke oefening! De pijl links (van onder naar boven) is een tijdlijn – in de tijd loopt het project van korte termijndoelen naar langere termijndoelen. Vooral bij de tussentijdse effecten beschreven wij de overwegingen (assumpties, geel). We hielden eerder al een brainstorm met het volledige team over acties die we in de toekomst wilden doen (ondertussen weten we wel beter, maar we wilden deze inspanningen van het team niet ongezien laten) – deze interventies gaven we een plaats op de pijlen naar een bovenliggend tussentijds effect (blauw).

Er is een warm sociaal weefsel tussen ouders, kinderen, team en buurt START Beoogde impact: alle kinderen en hun ouders maken een warme start in de kleuterschool Kinderen Ouders Team Buurt/Samenleving Er is een geleidelijke en warme overgang naar de kleuterschool Elk kind ontwikkelt zich optimaal Ouders hebben (zelf)vertrouwen in het sociaal weefsel Er is een bewuste omgang met diversiteit in de leefgroep Huis van het Kind, scholen, kinderopvang en andere organisaties uit de buurt werken hecht samen Er is een warm sociaal weefsel tussen ouders, kinderen, team en buurt Elk kind heeft een hoog welbevinden en een grote betrokkenheid in de opvang De ouders participeren ter ondersteuning van de werking Er is een hecht team en teamspirit Mezennestje neemt deel aan buurtactiviteiten In de loop van het begeleidingstraject werden de tussentijdse effecten hier en daar beter geformuleerd. Met het nieuwe schema gingen we terug met het team aan de slag. Het is onze ervaring dat je best op de 4 pijlers van het kwaliteitsbeleid tegelijk werkt. De pijlen over de kleuren heen wijzen op een grote samenhang – het ene kan niet zonder het andere. Iedereen popelde om actie te ondernemen. Het leek ons het beste om met het ganse team 1) prioriteiten te stellen: wat pakken we eerst aan? 2) werkgroepen te maken, zodat iedereen volgens zijn talent en engagement betrokken kan worden We hebben nu het gevoel dat we weloverwogen aan het project begonnen zijn én een goed kader hebben om alle betrokkenen wegwijs te maken in het START-project. Tegelijk heeft iedereen het gevoel een belangrijke schakel te zijn in het project. Elk teamlid voelt zich betrokken bij dit project Er is een geleidelijke en warme overgang van thuis naar opvang, van baby- naar peutergroep, van KDV naar BKO Mezennestje is gekend in de buurt

Mezennestje: project START Stap 2: maken en meten van impact Stap 3: evalueren van impact Op zoek naar indicatoren en evaluatiemethode per tussentijds effect Selecteren van de effecten waarvoor we indicatoren zoeken Stellen van evaluatievragen Mogelijke indicatoren zoeken bij elke vraag Hoe zullen we dit meten (methode)? Welke tool zullen we gebruiken? Opslag en rapportering Verwerking van de resultaten (conclusies) - Selecteren van de effecten waarvoor we indicatoren zoeken Het betrekken van de doelgroep is in elke fase van het project belangrijk. Daarom hebben wij in het begeleidingstraject ingezoomd op het zoeken naar indicatoren voor de betrokkenheid van de ouders. > De ouders participeren ter ondersteuning van de werking Stellen van evaluatievragen: Bv Welke mate van ouderbetrokkenheid wensen ouders? In welke mate participeren ze daadwerkelijk? Is ouderparticipatie een hefboom om meer sociale cohesie te creëren tussen kinderen, ouders, team en buurt? Mogelijke indicatoren zoeken bij elke vraag: Bv Behoefte van ouders voor > ontmoeting met andere ouders (formeel, informeel) > deelname aan ouderraad > deelname aan activiteiten met de kinderen > START: deelname aan focusgroep voor ouders (voor en na het project) > logistieke ondersteuning Hoe zullen we dit meten (methode)? Bv Jaarlijkse bevraging van ouders over behoefte aan ouderbetrokkenheid, tevredenheidsgesprekje na 3 md opvang, tevredenheidsmeting, registreren hoeveel ouders er daadwerkelijk deelnemen aan activiteiten,… Welke tool zullen we gebruiken? Bv Brief ouderbetrokkenheid (+ alternatief voor laaggeletterde of anderstalige ouders) Opslag en rapportering Bv lijst per leefgroep en per activiteit, zodat we ouders gericht kunnen aanspreken Verwerking van de resultaten (conclusies)

Mezennestje Meerwaarde van dit traject Meer overwogen keuzes om projecten succesvol te maken: méér efficiëntie, méér impact! Mooi en duidelijk kader om de ouders, het team en het bestuur bij het beleidswerk te betrekken Je kijkt anders naar je opvang; je ziet beter de samenhang van alles wat je doet Nieuwe projecten (bv Koala) of waarborgen van verworven kwaliteit (bv toegankelijkheid): je hebt een automatisme aangeleerd om het verantwoord uit te denken en aan te pakken Is deze slide zinvol?