Beter Bereikbaar Wageningen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen rond regionale modellen
Advertisements

Actualisatie Nederlands Regionaal Model (NRM)
Transport en Infrastructuur
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Reistijdbetrouwbaarheid
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
BrabantBrede ModelAanpak (BBMA)
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Ruimte en bereikbaarheid
verkeerskunde macroscopische verkeersmodellen
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Fietsbeleid in Culemborg
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Spelen met een bak getallen
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Infoavond Tuinbouwvestiging de Kievit & Gemeente Peel en Maas heten u van harte welkom.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Randstad Monitor De Top 20 van Europese grootstedelijke regio’s Walter Manshanden, Anita Bouman-Eijs, Olaf Koops, Elmer Rietveld, Noelle Fischer.
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
Welkom Provincie Noord-Brabant in samenwerking met de gemeente Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, en het waterschap Aa en Maas. Informatieavond GOL Nota.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Herontwikkeling vliegveld Twente Presentatie voor de stedelijke raadscommissie Enschede, 10 maart 2008 Peter Kuenzli, VTM.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Mark van den Bos 9 maart 2016 Een witte kerst? Het detailniveau van verkeers- modellen.
CAOP Utrecht 8 november  32 besturen VO-scholen, ROC’s en lerarenopleidingen in provincie Utrecht  Diverse projecten m.b.t. personeelsbeleid en.
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
N279 Stuurgroep Resultaten verkeerskundig onderzoek verkeersafwikkeling en faseringsvarianten
BRABANT IN DEMOGRAFISCH PERSPECTIEF
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Departement Welzijn, Economie en Plattelandsbeleid
Inventarisatie effecten FOC Bleizo
Klankbordsessie 2 december 2015
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Thema 5 “De Stad”.
HERINRICHTING VALKENBURGERSTRAAT
GRS Wetteren – deelstudie mobiliteit
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Ingelmunster – N357: fasering
Typische problemen R1 Beperkte restcapaciteit
Verkeersvoorspellingen met modellen
Waterschapszorg.
Transcript van de presentatie:

Beter Bereikbaar Wageningen Informatiebijeenkomst werking verkeersmodel

Programma 18.00u Inloop 18.15u Welkom 18.30u Aanleiding update verkeersmodel 18.45u Presentatie Royal HaskoningDHV 20.00u Inkijk in het model

Welkom Doel van de avond: Inzicht verschaffen in de werking van een verkeersmodel.

Aanleiding update verkeersmodel Nieuwe versie landelijk verkeersmodel Actualiteit verkeerstellingen Advies Commissie m.e.r. Zienswijzen

Nieuwe versie landelijk verkeersmodel Andere groeiscenario’s t.o.v. model Ede (laag/hoog vs RC) Actuele sociaal economische ontwikkelingen Ander basisjaar t.o.v. model Ede (2018 vs. 2012)

Actualiteit verkeerstellingen: historische telgegevens

Actualiteit verkeerstellingen: Toets telling maart 2018 Provincie Gelderland | 31/12/18

Actualiteit verkeerstellingen: Toets telling maart 2018 Provincie Gelderland | 31/12/18

Actualiteit verkeerstellingen: Toets telling maart 2018 Avondspits 2018 Richting Ede Richting Wageningen Totaal Visuele telling maart 1351 707 2058 Permanent telpunt 954 920 1874 Conclusie: telling maart 2018 niet betrouwbaar Provincie Gelderland | 31/12/18

Advies Commissie m.e.r. Beschrijf de bestaande toestand van het milieu in het studiegebied en de te verwachten milieutoestand als gevolg van de autonome ontwikkeling, als referentie voor de te verwachten milieueffecten. Ga daarbij uit van de meest recente gegevens.

Zienswijzen Ca. 140 zienswijzen 97 opmerkingen in de zienswijzen over de tellingen versus de uitgangspunten uit het verkeersmodel. Conclusie: update noodzakelijk.

I-room RHDHV Amersfoort Verkeersmodellen I-room RHDHV Amersfoort Peter Nijhout en Jan Algra 12 juli 2018

Indeling I-roomsessie Deel 1: Introductie provincie Gelderland Waarom actualiseren model Ede Wageningen? Deel 2: Introductie verkeersmodellen Deel 3: Plan van aanpak actualisatie verkeersmodel Ede Wageningen Deel 4: Demonstratie statisch model Wageningen Simulatiemodel Mansholtlaan/Nijenoord Allee

Deel 2: Introductie Verkeersmodellen

Wat is een verkeersmodel? Definitie model: vereenvoudigde weergave van een deel van de werkelijkheid Verkeersmodel: vereenvoudigde weergave van het verkeerssysteem op straat Een verkeersmodel beschrijft verschillende mobiliteitskeuzes: de verplaatsingen die mensen maken (bv. om te gaan werken of winkelen) de wijze waarmee (fiets, auto,openbaar vervoer, lopen) de keuze wanneer (‘s ochtends, in de avondspits, …) de routekeuze Een verkeersmodel maakt inzichtelijk hoe het verkeer nu en in de toekomst gebruik zal maken van de beschikbare wegen. Wiskundige berekeningen

Macroscopisch statisch Verkeers- en vervoerplanning Nationaal/regionaal netwerk Hoofdlijnen Lange termijn Gemiddeld (spits)uur en etmaal Auto, vracht, OV, fiets Statische maatregelen Verkeersstromen (geaggregeerde voertuigen) Vertragingen (geen wachtrijen/filevorming) Verkeersvraag

Mesoscopisch dynamisch Analyse van verkeers-(management) maatregelen en knelpunten en congestie in grote netwerken Regionaal netwerk Gedetailleerde kruispunten Dynamisch verkeersaanbod Auto, vracht, bus Dynamische maatregelen Individuele voertuigen Dynamische routekeuze Wachtrijen en filevorming Verkeersaanbod

Microscopisch dynamisch Gedetailleerde verkeersregeltechniek en analyse van wegontwerp Lokaal netwerk Hoog detailniveau Korte termijn Dynamisch verkeersaanbod Dynamische maatregelen Individuele voertuigen Gedragsmodel bestuurders Interactie tussen voertuigen Verkeersafwikkeling

Soorten verkeersmodellen Modeltypen macro/meso/micro

Verkeersmodellen Ede Wageningen Verkeersmodel Ede Wageningen: macroscopisch statisch Verkeersplanning Regionaal netwerk Lange termijn Gemiddeld (spits)uur en etmaal Auto en vracht Statische maatregelen Verkeersstromen (geaggregeerde voertuigen) Vertragingen op kruispunten en wegvakken (geen wachtrijen/filevorming) Geen: dynamisch mesoscopisch model beschikbaar Verkeersmodel Mansholtlaan/Nijenoord Allee: dynamisch microscopisch

Hoe werkt het model? 6-positie postcodes Inwoners per adres Arbeids- plaatsen Autobezit Wegen- netwerk Attractie- punten Tellingen Database Verkeersmodel

Hoe werkt het model? Inwoners, arbeidsplaatsen en attractiepunten Berekening aankomsten en vertrekken per zone Ritgeneratie Inwoners, arbeidsplaatsen en attractiepunten Vertaling naar vervoersrelaties: herkomst- en bestemmingsmatrices centrum zone 1 zone2 centrum 0 51 23 zone1 60 0 5 zone2 50 20 0 HB-Tabel Distributie Toedelen van verkeer aan wegvakken op basis van kortste/snelste routes Houdt ook rekening met congestiekans Toedeling Kalibratie “Fine-tuning” met verkeerstellingen Basis- en prognosejaar Varianten, analyse, evaluatie

Perioden/modaliteiten Avondspits Ochtendspits Restdaguur Etmaalwaarde Vervoerwijze: Auto Vracht (OV en fiets) Gemiddelde werkdag, weekdag, weekenddag Evenement Winkelend publiek Strandverkeer

Wat kun je met een verkeersmodel? Variantenstudies Maken van gemeentelijke, regionale verkeers- en vervoerplanning Doorstromingsstudies en onderzoeken van de verkeersafwikkeling Ontwerpen toetsen Maken van verkeersprognoses: Nieuwe woningen, winkels, bedrijven Nieuwe ontwikkelingen genereren verplaatsingen Nieuwe infrastructuur Verandering mobiliteitsgedrag Regionale en landelijke mobiliteitseffecten meenemen Dit zorgt voor verandering van bestemmingskeuze, routekeuze, tijdstipkeuze, vervoerwijzekeuze

Onderbouwen van beleidsplannen Verkeers(circulatie) plan Wijk(circulatie) plan Luchtkwaliteit/Milieu Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan Ontsluiting nieuwe woonwijken Input voor milieuonderzoeken!! Het verkeersmodel geeft de verkeerskundige effecten van gemeentelijke plannen. Cijfers uit het model zijn input voor milieuberekeningen.

In kaart brengen effecten nieuwe/veranderde infrastructuur Andere kruispunten (rotonde,VRI, ongelijkvloers, verbod afslaan) Eén- of tweerichtingsverkeer Andere snelheid (30-50, 60-80) Afsluiten winkelstraten Randwegen etc. Het verkeersmodel maakt inzichtelijk hoe het verkeer reageert op de wijziging

Bepalen van tijdelijke routes Het verkeersmodel berekent hoe het verkeer gaat rijden bij een wijziging van de infrastructuur. Vaststellen omleidingen bij: Werkzaamheden Calamiteiten Evenementen In beeld brengen sluipverkeer bij afsluitingen

Locatie-onderzoeken Het verkeersmodel brengt in kaart wat met betrekking tot bereikbaarheid de beste locatie is. Bepalen nieuwe locatie voor bijv. een ziekenhuis, politiebureau, enz.

Proactief werken (problemen voortijdig signaleren en oplossen) Het verkeersmodel geeft de restcapaciteit van wegen aan (I/C-verhoudingen) en geeft aan wanneer problemen worden voorzien Knelpuntenkaarten Bereken congestiekans Omleidingroutes incidenten Bepalen aanrijdroutes hulpverlening

Analyses Het verkeersmodel beschikt over deze gegevens en kan dit snel Kentekenonderzoeken Kruispuntstromen Verkeersintensiteiten Reistijden Herkomst- en bestemmingsonderzoek Intern/extern/doorgaand verkeer in een gebied Het verkeersmodel beschikt over deze gegevens en kan dit snel inzichtelijk maken

Toepassingen…. Beter Bereikbaar Wageningen Beter Bereikbaar Wageningen Veluwse Poort Ede Oost N224 Parklaan Ede Snelle fietsroute Ede Wageningen Ede West

Deel 3: Aanpak actualisatie model Wageningen

Opbouw

Huidig netwerk

Bouw nieuw model Wageningen VIA15

WLO scenario’s Op basis van de verkenning schetsen het PBL en het CPB twee mogelijke scenario’s: Scenario Hoog combineert een relatief hoge bevolkingsgroei met een hoge economische groei van ongeveer 2% per jaar. In scenario Laag gaat een beperkte demografische ontwikkeling samen met een gematigde economische groei van ongeveer 1% per jaar. Specifiek mobiliteit Tot 2050 blijft de personenmobiliteit per auto en trein in scenario Hoog en Laag groeien. Dit komt door de groei van de bevolking, de toegenomen welvaart, investeringen in het vervoerssysteem en het zuiniger worden van auto’s. Tot 2030 zijn er nog grote verbeteringen voorzien in de infrastructuur. In scenario Laag blijft de filedruk daardoor op of rond het niveau van de afgelopen jaren. In scenario Hoog loopt de filedruk na 2030 weer op, vooral in de Randstad. Toch neemt ook dan nog de bereikbaarheid van banen toe. Het internationale goederenvervoer neemt toe. De internationale economische ontwikkelingen en voortgaande globalisering leiden onder meer tot een sterke groei van internationale aan- en afvoer. Het binnenlandse goederenvervoer groeit echter minder snel en krimpt zelfs licht in scenario Laag. Slimmere belading en grotere voertuigen leiden daarnaast tot minder groei van het vrachtverkeer op de weg.

G-9 RC scenario toegepast voor 2030; Nu nieuwe WLO scenario’s Hoog en Laag actueel GE scenario RC scenario 2030

Tellingen Ring Wageningen Tellingen Wageningen intern 2 1 3 5 4 6 7 9 11 8 22 23 45 21 10 12 47 44 20 50 46 42 29 48 43 49 30 13 41 54 14 19 27 40 55 53 32 31 39 15 26 17 28 16 52 24 35 33 18 51 25 38 37 34 Legenda: Tellingen BBW Tellingen Ring Wageningen Tellingen Wageningen intern Tellingen centrum P Wageningen Tellingen provincie VRI met registratie verkeersstromen VRI zonder registratie verkeersstromen 36

Aandachtspunten Hoeveelheid verkeer Tellingen Wageningen Provinciale wegen Doorgaand verkeer tussen A12 en A50; kentekenonderzoek Verkeer van en naar WUR en Born Oost Netwerk Snelle fietsroute Ede Wageningen Parklaan Ede N233 Rijnbrug Rhenen RWO Veenendaal

Planning actualisatie van verkeersmodel

Deel 4: Demonstratie verkeersmodellen Statisch model Ede Wageningen Oude model 2012 -2030 RC

Deel 4: Demonstratie verkeersmodellen Simulatiemodel Mansholtlaan/Nijenoord Allee