Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TTO in de Tweede Fase.
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Help! Mijn kind gaat naar het mbo.
Welkom.
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Presentatie introductie BGL
Welkom op de Ouderavond klas 4
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
SLC – invoeren hogeschoolbrede 0-meting Competentie: leervaardigheid, ‘eigen leerproces vormgeven’ (ondernemend: ….hij beschikt over een initiatiefrijke.
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Workshop “Beoordelen”
Iedere student een stageplaats!
Studieadviesregeling
Bachelor Medische Hulpverlening
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Studieloopbaancoaching
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Bijeenkomst September 2015
Kiezen voor keuzedelen
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Rollen binnen het werkplekleren
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Loopbaanoriëntatie en begeleiding
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Ambulante Begeleiding
Voorlichting BPV voor Studenten
Kwaliteit leerbedrijven
Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017
Welkom Gym 5 en ouders! Programma vanavond Profielwerkstuk (PWS)
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Voorlichting BPV leerjaar 1
5 tips om eenvoudiger te werken
Kiezen voor keuzedelen
Plannen en optimaliseren
Kansen en mogelijkheden in het buitenland
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Krijn Boogaard Kiezen voor de bovenbouw
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Honours programma: voor wie
Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg
Keuzedeel Wijkgericht werken
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Hoofdstuk 2 Beginnend beroepsbeoefenaren werven en selecteren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Werkveldbijeenkomst VZ 4 september 2018
Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen
ADL Les 1.
Werkveldbijeenkomst VZ 4 september 2018
oefenfirma ‘Keizer Karel’
Speedy’s go digital – basecamp base
Transcript van de presentatie:

Werkveld bijeenkomst 21-02-2017 Maatschappelijke Zorg Schrijftip: - Vervang ‘Je naam’, ‘Je functie’ en ‘Naam opleiding’, in zijn geheel door je eigen gegevens. Presenteertips: - Benoem dat meeschrijven niet per se hoeft. We kunnen de presentatie achteraf toesturen. - Vertel je publiek of ze tussendoor vragen mogen stellen of dat je liever hebt dat ze dit bewaren tot het eind. Zie dia 3.

Programma onderdeel 2 Stage opdrachten Examenplan Examens Begeleiding BPV materialen Schrijftip: Deze dia kun je gebruiken om zelf sheets toe te voegen. Pas de tekst aan met je eigen tekst. Voor een opsomming gebruik je middellange streepjes. Dit doe je met een sneltoets (ALT0150). De standaard opsommingsstreepjes zijn te klein in de nieuwe vormgeving. Om meerdere dia’s toe te voegen: klik links in het dia-overzicht met de rechtermuisknop op deze dia en kies ‘dia dupliceren’. De nieuwe dia kun je vervolgens eventueel ook slepen naar een andere plek in je presentatie (die met linkermuisknop vastpakken en weer loslaten als je hem naar de juiste plek hebt verschoven).

Stage-opdrachten B opdracht C opdracht Oriënterende ontwikkelingsgerichte opdracht Minder complex Niet alle taken / werkzaamheden tegelijk uitgevoerd te worden Startend leerjaar 1 Oefen opdracht voor examen Hoog complex Lijkt op examen opdrachten Leerjaar 2 en 3 Schrijftip: Vul deze sheet aan. Wat moet je kennen en kunnen? Competenties en beroepseisen.

Stage-opdrachten leerjaar 1 Start met schrijven van BPV-plan (PoP&PaP) Twee stage opdrachten (dubbelkwalificering drie) B1 informatie verzamelen 2 cliënten observeren observatieplan 4 weken informatiebronnen raadplegen gesprekken voeren B2 ondersteunen bij activiteiten 2 cliënten doelen vanuit ondersteuningsplan activiteitenplan schrijven (5 fasenplan of format instelling) uitvoeren van de activiteiten Schrijftip: Som hier alle opleidingen op waar jij voorlichting voor geeft: Hierna kun je ook sheets invoegen waar je inzoomt op een van de opleidingen. Zet daar dan ook foto’s bij. Die vind je op de portal via Joost > loket > Communicatie en Marketing onder ‘Voorlichting geven’ bij ‘foto’s van opleidingen ’. Let op: Voor een opsomming gebruik je middellange streepjes. Dit doe je met een sneltoets (ALT0150). De standaard opsommingsstreepjes zijn te klein in de nieuwe vormgeving.

Examens Digitaal vanuit het consortium; student koopt inlogcode Arrangementen Vanaf 2e helft leerjaar 2, volgens examenplan C opdrachten zijn te gebruiken als leidraad bij examen Aantal C opdrachten zijn verplicht als voorbereidende opdrachten Altijd toestemming van: Werkbegeleider / praktijkopleider Studieloopbaanbegeleider Schrijftip: Eventueel kun je op deze sheet ook aandacht besteden aan internationalisering.

BPV examens zijn op niveau van beginnend beroepsbeoefenaar Vanaf 2e helft 2e leerjaar BOL/BBL Examenvorm: Productbeoordeling Gedragsobservatie Verantwoordingsverslag Examengesprek Beoordeling driepuntschaal Schrijftip: Vul deze sheet aan. Wat moet je kennen en kunnen? Competenties en beroepseisen.

Examenplan BOL betekent beroepsopleidende leerweg. Een BOL-student volgt een voltijd opleiding. Het grootste deel van de opleiding doet hij op school. Daarnaast heeft hij stages in de beroepspraktijk. BBL betekent beroepsbegeleidende leerweg. Een BBL-student volgt een deeltijd opleiding in combinatie met werk. Hij krijgt van zijn werkgever de gelegenheid om opdrachten voor de opleiding in werktijd uit te voeren. Minimaal een dag of avond in de week... Presenteertip: Gebruik onderstaande achtergrondinfo om de verschillen toe te lichten. BOL: Wie kiest voor de beroepsopleidende leerweg volgt het grootste gedeelte van zijn opleiding op school. Daarnaast zijn er stages in de beroepspraktijk (tussen de 20% en 60%). BBL:  Studenten van de BBL werken het grootste deel van de tijd in de praktijk resp. in loondienst (minstens 60%). Minimaal één dag of avond in de week komen BBL-studenten naar school voor theorie en ondersteuning. Om de BBL te kunnen volgen, dient de student een leer-/arbeidsovereenkomst af te sluiten met een erkend leerbedrijf. .

Rode draad Stage opdrachten BPV plan digitaal portfolio Lopen naast BPV-plan oriëntatie planning uitvoeren controleren reflecteren PoP Leerdoelen persoonlijke opdracht gerelateerd PaP Planning gehele blok uitvoering opdrachten gesprekken dynamisch Schrijftip: Op deze dia kun je aangeven wat een student na de opleiding(en) kan gaan doen. Het soort baan/werk of welke vervolgopleidingen goed aansluiten.

Begeleiding Begeleidingsgesprekken op stage: Begeleidingsgesprekken: Introductie- of kennismakingsgesprek Plannings- of fiatteringsgesprek Voortgangsgesprek Beroepshouding en taakvolwassenheid Eindgesprek eindbeoordeling Begeleidingsgesprekken: Met werkbegeleider Gebruikmakend van feedback schrift Schrijftip: Voor een opsomming gebruik je middellange streepjes. Dit doe je met een sneltoets (ALT0150). De standaard opsommingsstreepjes zijn te klein.

BPV materialen https://www2.roc-nijmegen.nl/bpvwerkveld/. Deze zijn te vinden op: https://www2.roc-nijmegen.nl/bpvwerkveld/. Schrijftip: Op deze dia kun je de unieke eigenschappen van de opleiding(en) aanhalen. Bijvoorbeeld een project of een excursie, maar denk ook aan Sport op Maat, buitenlandse stages, bijzondere projecten, uitwisselingen…  Daarbij kun je dan ook foto’s of filmpjes plaatsen van eerdere jaren.