Hoe laat ik leerlingen in de les leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Samenwerken leren Aonne Kerkstra VD1, 9 okt
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Drieslag functioneel rekenen
Collectief portfolio groep 3
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Effectieve instructie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
Informatie- avond groep 6
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Hoe bereid je lessen voor?
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Formatief versus summatief
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De juiste route naar het juiste doel
Didactiek Lesformulier.
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Didactiek Lesformulier.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
PROEVERIJ.
Gesprekstechnieken Les 3.
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
gesprekstechnieken Les 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Hoe laat ik leerlingen in de les leren? 3 Hoe laat ik leerlingen in de les leren? Handboek voor leraren Werkvormen Werkvormen Overzicht hoofdstuk 3

Overzicht presentatie onderwijsproces directe instructie effectieve les verhaal vertellen vragen stellen samenwerkend leren begeleiden bij grotere projecten diverse werkvormen Handboek voor leraren Werkvormen

Het onderwijsproces leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing onderwijsregelkring: te realiseren doelen instructieselectie leerproces en leerproduct evaluatie Handboek voor leraren Werkvormen

Onderwijsregelkring Handboek voor leraren Werkvormen

Werkvorm: directe instructie Handboek voor leraren Een helder model voor een hele les met de volgende structuur: presenteren oefenen toepassen Werkvormen

Directe instructie in zeven fasen aandacht richten op lesdoel en voorkennis informatie geven en voordoen controleren op begrippen en vaardigheden volledige instructie geven onder begeleiding oefenen zelfstandig oefenen (toepassen) afsluiten op kernbegrippen en vooruitblik Handboek voor leraren Werkvormen

Instructie om aan de slag te gaan (fase 4 van directe instructie) wat? hoe? hulp? tijd? uitkomst? klaar? Handboek voor leraren Werkvormen

Kenmerken effectieve les de leerstof op het juiste niveau de leerling kan het nut van de leerstof ervaren de leerling individueel aanspreekbaar maken de docent doorgrondt de structuur van en de denkstappen in de leerstof het leren en denken van de leerling zijn zichtbaar verkeerde voorkennis kan tijdig worden ontdekt Handboek voor leraren Werkvormen

Verhaal vertellen goed verhaal: verbeeldt de werkelijkheid, raakt de luisteraar en zet aan tot denken opbouw: centrale vraagstelling maak uitstapjes koppel terug kom stapsgewijs naar de clou, kern of antwoord Handboek voor leraren Werkvormen

Werkvorm: vragen stellen zeer effectieve groepsdidactische strategie een goede manier om te zorgen dat leerlingen hun kennis over een bepaald onderwerp activeren prestaties van leerlingen gaan met meetbare sprongen vooruit als de docent de juiste vragen weet te stellen Handboek voor leraren Werkvormen

Werkvorm: onderwijsleergesprek Handboek voor leraren cognitief doel denken van de leerling staat centraal er bestaan geen foute antwoorden vragen op het juiste denkniveau Werkvormen

Werkvorm: kringgesprek Handboek voor leraren geschikt om ervaring en gevoelens uit te wisselen je kunt met meerdere kleine kringen werken (vreemde talen onderwijs) Werkvormen

Vragen stellen: fasering Handboek voor leraren hoe formuleer je de vraag? aan wie stel je de vraag? hoe geef je gelegenheid tot antwoorden? hoe reageer je op antwoorden? Werkvormen

Vragen op gewenste denkniveau kennis begrip toepassing analyseren synthetiseren evalueren Handboek voor leraren Werkvormen

Kenmerken samenwerkend leren positieve wederzijdse afhankelijkheid individuele aanspreekbaarheid directe interactie aandacht voor sociale vaardigheden aandacht voor groepsprocessen Handboek voor leraren Werkvormen

Vijf samenwerkingsvormen check in duo’s genummerde hoofden tezamen denken-delen-uitwisselen driestappeninterview experts Handboek voor leraren Werkvormen

Begeleiden bij grotere projecten Handboek voor leraren Vragend helpen en tussentijds presenteren SMART FUZZY KEROBEI Werkvormen

Het KEROBEI-model Handboek voor leraren Werkvormen

Andere werkvormen energizers werkvormen-abc Handboek voor leraren

wees je bewust van de groei in ervaring in het gebruik van werkvormen Handboek voor leraren Werkvormen