GOK-NWD 4 martine.vanovermeiren@vsko.be Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD 4 martine.vanovermeiren@vsko.be
Doelgericht werken BSA + Thema’s bepalen Strategische doelen en daaraan gekoppeld operationele doelen Acties SMART omschreven met aandacht voor het meetbare
Zelfevaluatie (P. Van Petegem) …een proces, …geïnitieerd door de school zelf… reflectieproces is belangrijker dan rapport …welgekozen participanten… niet steeds het volledige team soms andere betrokkenen …op systematische wijze… …beschrijven en beoordelen… …nemen van beslissingen… zelfevaluatie is niet het einddoel
Zelfevaluatie - procesvoorstel Introductie op GOK-vergadering Planning Wie ‘trekt de kar’? Startvragen (Wat willen we weten? Hoe komen we dit te weten? Wie heeft de juiste info? Wanneer zijn we tevreden? Wat met het resultaat?...) Tijdsplanning Toelichting aan schoolteam Verzamelen info Verwerken gegevens Zelfevaluatierapport Voorstellen aan schoolteam en schoolraad
Zelfevaluatie – een probleem?(Vanhoof) Openheid, je kwetsbaar opstellen Tijdrovend, soms moeilijk Schoolcultuur Doen en handelen <-> reflectie Lesopdracht <-> schoolfunctioneren Zelfevaluatie ‘omdat het moet’ Ontwikkelingsperspectief <-> verantwoording Differentiatie tussen scholen Tijd en middelen
Zelfevaluatie - aandachtspunten Vanuit de eigen visie op kwaliteit Pedagogisch project Niet zo maar iets overnemen Breed kijken Enquête, interview, observatie, documenten, resultaten,… Team, ouders, leerlingen, schoolbestuur, CLB,… Opgepast voor redeneerfouten Overleg = visieontwikkeling Gefaseerd Niet zo maar tussendoor
Output zegt niet alles Betrouwbaar en valide? Soms moeilijk meetbaar Correcte afname, vrij van meetfouten Dekkend voor de beoogde doelen Soms moeilijk meetbaar Houdingen – vaardigheden Toetsen bij jonge leerlingen Gemakkelijk meetbaar <-> waardevol Input en context Vernieuwingsprioriteiten =/= onmiddellijk resultaat
31/12/2018
There’s a crack in everything. That’s where the light comes in. (L There’s a crack in everything. That’s where the light comes in. (L. Cohen)
Wat dient er na de ZE nog te gebeuren? Na de analyse besluiten trekken: borgen, bijsturen, bannen. Communicatie naar schoolbestuur.