GOK-NWD 4 martine.vanovermeiren@vsko.be Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Zorgwerking in onze school
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
GROEIDOCUMENT.
Samenwerkingsverband VO 23-02
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Evaluatie van een proces
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Identiteit in Ontwikkeling Pedagogisch Beleid 6 oktober 2012
Identiteit in Ontwikkeling Pedagogisch Beleid 15 september 2012
Ervaringen Implementatie in Nederland
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Wat je zelf vindt, weet je beter
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Z.E.G. – een kans op meer en beter?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Op een veilig spoor. Pesten effectiever aanpakken.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Toekomstgericht onderwijs
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale studiedagen januari - februari 2003.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Missie palliatieve zorg “…. and we will do all that we can, not only to help you die peacefully, but to live until you die” “…. and we will do all that.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Mijn visie op onderwijs
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Effectieve inspraakmethodieken
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Effectieve inspraakmethodieken
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Betrokken ouder, tevreden ouder
Zelfevaluatie GOK.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Zelfevaluatie.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Transcript van de presentatie:

GOK-NWD 4 martine.vanovermeiren@vsko.be Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD 4 martine.vanovermeiren@vsko.be

Doelgericht werken BSA + Thema’s bepalen Strategische doelen en daaraan gekoppeld operationele doelen Acties SMART omschreven met aandacht voor het meetbare

Zelfevaluatie (P. Van Petegem) …een proces, …geïnitieerd door de school zelf… reflectieproces is belangrijker dan rapport …welgekozen participanten… niet steeds het volledige team soms andere betrokkenen …op systematische wijze… …beschrijven en beoordelen… …nemen van beslissingen… zelfevaluatie is niet het einddoel

Zelfevaluatie - procesvoorstel Introductie op GOK-vergadering Planning Wie ‘trekt de kar’? Startvragen (Wat willen we weten? Hoe komen we dit te weten? Wie heeft de juiste info? Wanneer zijn we tevreden? Wat met het resultaat?...) Tijdsplanning Toelichting aan schoolteam Verzamelen info Verwerken gegevens Zelfevaluatierapport Voorstellen aan schoolteam en schoolraad

Zelfevaluatie – een probleem?(Vanhoof) Openheid, je kwetsbaar opstellen Tijdrovend, soms moeilijk Schoolcultuur Doen en handelen <-> reflectie Lesopdracht <-> schoolfunctioneren Zelfevaluatie ‘omdat het moet’ Ontwikkelingsperspectief <-> verantwoording Differentiatie tussen scholen Tijd en middelen

Zelfevaluatie - aandachtspunten Vanuit de eigen visie op kwaliteit Pedagogisch project Niet zo maar iets overnemen Breed kijken Enquête, interview, observatie, documenten, resultaten,… Team, ouders, leerlingen, schoolbestuur, CLB,… Opgepast voor redeneerfouten Overleg = visieontwikkeling Gefaseerd Niet zo maar tussendoor

Output zegt niet alles Betrouwbaar en valide? Soms moeilijk meetbaar Correcte afname, vrij van meetfouten Dekkend voor de beoogde doelen Soms moeilijk meetbaar Houdingen – vaardigheden Toetsen bij jonge leerlingen Gemakkelijk meetbaar <-> waardevol Input en context Vernieuwingsprioriteiten =/= onmiddellijk resultaat

31/12/2018

There’s a crack in everything. That’s where the light comes in. (L There’s a crack in everything. That’s where the light comes in. (L. Cohen)

Wat dient er na de ZE nog te gebeuren? Na de analyse besluiten trekken: borgen, bijsturen, bannen. Communicatie naar schoolbestuur.