Klassiekers Vwo 2 – project periode 4
Leerdoelen Leerdoelen: Je leert: Je leert: - wat klassiekers zijn en welke rol deze hebben in onze cultuur; - een verhaal analyseren aan de hand van gebeurtenissen, plaatsen, tijden en personages’ - nadenken over de schrijfwijze en het taalgebruik van een schrijver’ - hoe je klasgenoten kunt enthousiasmeren om het verhaal ook te lezen.
Reisverhalen, nog steeds erg interessant…. #FILMPJE
Klassiekers Reisverhalen: Eeuwenoude vorm Reislustig en nieuwsgierig volk Niet echt kunnen reizen, dus dan maar via verhalen Fictionele elementen voor spanning en sensatie! Deze verhalen hebben nog steeds invloed op onze hedendaagse cultuur (films, boeken, games etc.) Klassiekers Kennis van de wereld
Wat zijn wereldklassiekers? Het zijn verhalen die: blijven hangen; inspiratie zijn voor andere verhalen; iedereen ter wereld kent waarvan al veel verschillende versies zijn verschenen; niet afhankelijk zijn van tijd, trends en mode.
Alice in wonderland
Gulliver’s reizen
Robinson crusoe
Reis om de wereld
Scheepsjongens van bontekoe
Je leest in de groep een boek en bekijkt de film. Je maakt opdrachten voor je portfolio (gezamenlijk) en geeft een presentatie: Beschrijving van het boek en van de film a.h.v. - de verhaallijn: de gebeurtenissen in chronologische volgorde - de plaatsen waar het verhaal zich afspeelt - de tijden waarin het verhaal zich afspeelt - de belangrijkste personages (hoofdpersonen en de belangrijkste ‘tegenstanders’ en ‘helpers’) - de schrijfwijze en het taalgebruik van de schrijver - de wijze waarop het verhaal is verfilmd B. 5 belangrijkste overeenkomsten en verschillen tussen de film en het boek. C. Oordeel over het boek en de film door middel van een promotiefilmpje (max. 3 minuten) D. Waarom is dit een wereldklassieker?
Samenwerken Presentaties zijn op: 1 juni – 5 juni – 8 juni – 12 juni Vul het logboek in (iedere week) Maak afspraken en communiceer deze ook met je docent Kijk naar het beoordelingsblad Presentaties zijn op: 1 juni – 5 juni – 8 juni – 12 juni