Vergunningenmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.
Advertisements

Welkom! Van strategie naar structuur tot succes met BIM
Records management en informatie-architectuur
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Onderzoeksopzet Het Nieuwe Werken in veranderkundig perspectief
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Nationaal Innovatie Event
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Enschede en de VROM- vergunning PMGG, 9 juni 2005.
e-Government Suriname
De kracht van HBSoftware
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Algemene inleiding Wabo
Project Vereenvoudiging regels Kabinetsdoelstelling : 25 % minder regels (lees ook : toezicht) Reden : Vermindering administratieve lasten (bureaucratie)
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
afkijken, nadoen, egemwijs
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO – Omgevingsvergunning)
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Ruimte voor verpleeghuizen
Vooruit met de Regionale economie 28 januari 2015 wethouder Jop Fackeldey Regionaal ambassadeur Beter en Concreter.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Stand van zaken en monitoring doelrealisatie Ervaringen en verwachtingen… 1 September 2015.
Begroting 2015 Cie. EFTR Bijdrage E. Ruijgers.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Mondzorg - persoonsgericht
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Alternatief voor geluidnormering bedrijven?
GMR Consent 14 februari 2011.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Projectmanagement TI en SE voor spoorzone Delft
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
“Omgeving in beweging”
Competenties Omgevingswet Een praktijk voorbeeld
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers
Transcript van de presentatie:

Vergunningenmanagement Laat u inspireren door collega’s Roy Klein Veldink Apeldoorn, 25 januari 2006

Minder regels Speerpunt van het kabinet Minder regelgeving Algemene regels, melding in plaats van vergunning Omgevingsvergunning 31-12-2018

Het project Verzamelen goede voorbeelden Werkbijeenkomsten (8) volgende: 15 februari te Hilversum Handreiking met goede voorbeelden www.vrom.nl/vergunningen http://omgevingsvergunning.vrom.nl open voor nieuwe voorbeelden 31-12-2018

Goede voorbeelden Vergunningenmanagement kunnen vergunningverleners, managers, bestuurders binnen de regelgeving van nu verandering tot stand brengen in hun werk en de benadering van burgers en bedrijven en zo bijdragen aan minder administratieve lasten betere en snellere dienstverlening kortere doorlooptijden op elkaar afgestemde beslissingen ? 31-12-2018

Leren en inspireren Antwoord: JA Goed voorbeeld = werkt in de praktijk Goed voorbeeld + leerervaring van de ‘eigenaar’ Een goed voorbeeld is geen ‘best practice’, Een goed voorbeeld voor u sluit aan bij uw organisatie / context / mogelijkheden Kortom: Maak gebruik van het wiel wat door uw collega’s al is uitgevonden! 31-12-2018

Aanleiding tot verbetering - Uit bedrijfsmatige overwegingen Bulkwerk beter organiseren Imagoschade voorkomen Natuurlijk moment - Vanuit oogpunt klant Maar … weinigen die echt meten 31-12-2018

Ken uw klant … Differentiatie in doelgroepen Sluit aan bij de dynamiek van de doelgroep Leer van ervaringen van klanten klantmonitor Beperk dat niet tot het de ‘vergunningprocedure’, maar ook het voor en natraject 31-12-2018

Stappenplan verbetering Breng de beginsituatie in beeld Formuleer een visie op vergunningenmanagement Defenieer verbeteracties Werk projectmatig en monitor de voortgang 31-12-2018

Sleutel Pro-actieve houding Vergunning = middel om iets mogelijk te maken Ken uw producten, processen, organisatie Denk in doelgroepen (klant-product-gedrag) Bereik de klant Hindernissen Onzekerheid: wat komt er op ons af en wanneer Verbouwen met de winkel open Inzet ICT Behoefte aan helder en actueel beleidskader 31-12-2018

Visie Middel om risico's te vermijden Middel om iets mogelijk te maken 31-12-2018

Goede voorbeelden geordend Regelgeving en beleidskaders Schakel tussen klant en organisatie Informatie en processen 31-12-2018

Goede voorbeelden Schakel tussen klant en organisatie De versnelde bouwvergunning Accountmanager horeca Open inloopuren Regelgeving en beleidskaders Kapvergunning Reclamebeleid op gevels Welstandscriteria Informatie en processen Kerstboomvergunningen Bevoegdheden naar de front-office Kwaliteitsmodel BWT 31-12-2018

Wat levert dit op (citaten) Merkbaar resultaat We storten geen bak informatie meer uit over klanten Minder negatieve pers als het om evenementen gaat De eerste evaluatieresultaten laten zien dat klanten de dienstverlening duidelijk verbeterd vinden Opmaat voor de omgevingsvergunning De horeca-ondernemers kunnen voor alle soorten vergunningen bij één loket terecht. Wat dat betreft zijn wij klaar voor de omgevingsvergunning We zijn steeds beter in staat om schakeling te maken tussen de vraag van de klant en de vergunningen die daarbij nodig zijn. Zelfs voor de klant daar om vraagt. 31-12-2018

Tot slot Zelf keuzes maken, zelf aan de slag gaan Goede voorbeelden van u en anderen zijn inspiratiebron hulpmiddel 31-12-2018