Oproep Mensgericht ondernemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie POP-applicatie (MLB) Loopbaanbegeleiding
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
STRATEGISCHE PLANNING
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen projectorganisatie.
Een startersgids voor innovatie
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Werkervaring 2009 – Art 60 Projectformulering ESF AGENTSCHAP
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Workshop: gender mainstreaming
Jongeren Preventie Team
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Oproep Mensgericht ondernemen.  Geef een korte situatieschets van uw organisatie op dit moment zowel naar werking als naar context. Link dit aan uw kwaliteitsopstap/
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Evenementencommissie RCU Zwolle
© VIGeZ 2013.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Project Steaming 05/06/2007. Aanleiding Kandidaatsdossier Koning Boudewijnstichting Onveiligheidsgevoel : onze zaak, ook onze taak.
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Waarden & organisatiecultuur
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Infosessie Oproep Armoede (360) 7 maart Voorstelling ESF.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Cursus vrijwilligers werven
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Een vergadering organiseren
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Lokaal loket kinderopvang
Vergadering Personeelsdienst
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Lokaal loket kinderopvang
Ontwikkelen bijeenkomsten
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Oproep Mensgericht ondernemen

MO - Situatieschets Geef een korte situatieschets van uw organisatie op dit moment zowel naar werking als naar context. Link dit aan uw kwaliteitsopstap/ -paper.  Project steeds binnen werking en context van organisatie  Geen algemene informatie, maar relevant voor het project  Link kwaliteitsopstap/paper NIET opnieuw kwaliteitsopstap zelf  Indien vrijstelling hoe verkregen en hoe ingebed Zijn er al eerdere stappen gezet rond arbeidsorganisatie, sociale innovatie, mensgericht ondernemen, EAD, HR-ontwikkeling, gender, gelijke kansen, ...? .  Kaderen in geheel werking organisatie

MO - Doelgroep Tot welke werknemers richt u zich in het project?  Geïntegreerde beschrijving relevante kenmerken  Eventuele subgroepen? Hoe hebt u de werknemers betrokken bij de opmaak van het project?  Consulteren en informeren  Mee beslissen Hoe zal u tijdens de uitvoering van het project betrokkenheid creëren bij de werknemers en het management?  Breed gedragen

MO – Problematiek  Beschrijving alle problemen in de organisatie Wat zijn de problemen waar de werknemers (inclusief leidinggevenden) mee geconfronteerd worden? Hoe hebt u de problemen en de onderliggende oorzaken gedetecteerd?  Beschrijving alle problemen in de organisatie  Helder en reëel  Samen met werknemers en info Aan welke problemen wil u concreet werken in het project? Motiveer uw keuze.  Bepaalde problemen (niet) prioritair  Bepaalde doelgroep

MO – Doelstelling Wat wilt u bereiken met uw project? Omschrijf de doelstelling van uw project.  Gelinkt aan de problemen in de organisatie  Voordeel voor de werknemers!

MO – Indicatoren Geef aan wanneer het project voor u succesvol is. Hoe zal u dit meten? Welke indicatoren zal u hiervoor gebruiken?  Meten van de doelstelling  Streefcijfer dus meetbaar  Mix kwantitatief en kwalitatief  Aangeven hoe meten  Startwaarde

MO – Activiteiten, mijlpalen, middelen en verantwoordelijkheid

MO – Activiteiten, mijlpalen, middelen en verantwoordelijkheid Toelichting mijlpalen Waarop kan getoetst worden? A B C D E Hoofdactiviteiten link met problemen en doelstelling Tijdseenheid Mijlpalen Middelen  Detaillering kosten en financiering

MO – Lessen Geef vanuit de activiteiten en mijlpalen aan hoe u de lessen en principes uit de inhoudelijke fiches meeneemt. Zijn er eigen lessen en ervaringen die u kan toepassen?  Lessen uit bestaand onderzoek, projectevaluaties, bedrijfsanalyses, etcetera  Lessen inhoudelijke fiches  Expliciete link naar activiteiten  NIET meer alle lessen

MO – Diversiteit Hoe zal u tijdens de uitvoering van het project rekening houden met de verschillende doelgroepen, inclusief gender en diversiteit? Voorziet u aangepaste activiteiten voor deze doelgroepen?  Bepaalde groepen hindernissen ervaren?  Aangepaste activiteiten/indicatoren/doelstelling nodig?  Ook gender! Vragen bij Annemie Roets (Annemie.Roets@esf.vlaanderen.be)  Tips in handleiding

Oproep Innovatie 2012

Innovatie Vernieuwing Dienstverlening Beschrijving Instrumenten Welke nieuwe of vernieuwde dienstverlening zal het project doorvoeren op de Vlaamse arbeidsmarkt?  Diensten voldoende beschrijven  Nieuwe dienstverlening of een aanpassing van bestaande dienstverlening? Beschrijving Instrumenten Welke instrumenten zal u ontwikkelen om bovenstaande vernieuwing of verbetering te realiseren?  Instrumenten voldoende beschrijven  Volledig nieuwe instrumenten of reeds bestaande instrumenten die aangepast worden?  Instrumenten de juiste om de nieuwe dienstverlening te realiseren?

Innovatie Waarom dit innovatieproject Huidig Aanbod Geef aan dat er vraag is naar de nieuwe of vernieuwde dienstverlening die jullie wensen aan te bieden. Waarom willen jullie dit project uitvoeren? Hoe weten jullie dat deze nieuwe of vernieuwde dienstverlening nodig is?  Duidelijk waarom de nieuwe of vernieuwde dienstverlening dienstverlening zal aangeboden worden?  Bestaat de analyse uit feitelijk aantoonbare problemen of uit opinies? Objectivering aanbrengen. Huidig Aanbod Is er een huidig aanbod? Zo ja, beschrijf het huidige aanbod. Zo ja, waarom is het eventueel bestaande aanbod ontoereikend?  Is het reeds aanwezige relevante aanbod nagegaan?  Is goed beschreven waarom het eventueel bestaande aanbod ontoereikend is?

Innovatie Belanghebbenden Partnerschap Som op wie breder betrokken is bij dit project, zowel organisaties als de werkenden (werkzoekenden, werknemers of zelfstandigen). Beschrijf hun belang.  Duidelijk beeld geschetst van de diverse breder betrokkenen?  Meest relevante opgesomd?  Is omschreven waarom deze organisaties van belang zijn? Partnerschap Geef aan wie u van bovenstaande oplijsting in het project zal betrekken als partner en motiveer uw keuze. Gelieve ons ook aan te geven welke organisaties niet tot het partnerschap zullen behoren, maar wel deel zullen uitmaken van de stuurgroep, werkgroepen of andere.  officiële partners en wie deelname in stuurgroep of andere

Innovatie Expertise Welke expertise moeten jullie extern verwerven?  Lacunes die niet door partnerschap ingevuld worden

Innovatie Doelgroepen (incl gender) Hoe hou je rekening met diversiteit en gender bij de ontwikkeling van het instrument en de dienstverlening? Dit zijn bijvoorbeeld leeftijd, anciënniteit, scholingsniveau, nationaliteit of andere kenmerken aanwezig bij de werkzoekenden, werknemers of zelfstandigen die in contact zullen komen met uw project of de uitrol van uw project. Plus de aanwezigheid van mannen en vrouwen.  Acties en instrumenten aanpassen aan subgroepen  Ook gender! Vragen bij Annemie Roets (Annemie.Roets@esf.vlaanderen.be)  Tips in de handleiding

Innovatie Voordelen En Kosten Vlaamse Arbeidsmarkt En Werkenden Welk voordeel levert de nieuwe of vernieuwde dienstverlening op voor de Vlaamse arbeidsmarkt en voor werkzoekenden, werknemers of zelfstandigen? Welke kost brengt de dienstverlening met zich mee voor de Vlaamse arbeidsmarkt en voor werkzoekenden, werknemers of zelfstandigen in verhouding met het huidige alternatief? Vul het rooster aan. Concludeer hieruit wanneer dit project succesvol is voor jullie.  Kosten en baten tussen huidig aanbod en nieuwe/vernieuwde dienstverlening  Kosten om instrument over te nemen en kost om verbeterde/nieuwe dienstverlening te implementeren  Voordelen zoals uitsparen middelen, betere resultaten, meer output

Innovatie Meten Effecten/Resultaten Hoe zal u de effecten/resultaten meten en opvolgen?  Nulmeting, testing en na afloop project  Mix kwantitatieve en kwalitatieve verwachtingen  Hoe meten en opvolgen?

Innovatie Opstart Dienstverlening Hoe zal u aan de hand van het instrument de dienstverlening opstarten? Welke activiteiten voorziet u hiertoe?  Hoe wordt de dienstverlening opgestart?  Specifieke activiteiten voor opstart dienstverlening?  Ondersteuning opstart zowel bij actieve partners en anderen buiten het project

Innovatie Disseminatie Hoe zal u het instrument en de dienstverlening bekend maken en verspreiden, zowel in het werkveld als bij beleidsinstanties? Beschrijf de disseminatie-activiteiten (bekendmaking en verspreiding) die u voorziet in dit project.  Bekend maken en verspreiden van eindproducten en/of resultaten (instrumenten plus dienstverlening)  Bekendmaking tot buiten werkingsgebied van partnerschap door info- uitwisseling  Welke verspreiding voor instrument en dienstverlening?

Innovatie - Planning

Toelichting mijlpalen Waarop kan getoetst worden? Innovatie - Planning Toelichting mijlpalen Waarop kan getoetst worden? A B C D E Hoofdactiviteiten link met problemen en doelstelling Tijdseenheid Mijlpalen Middelen  Detaillering kosten en financiering Verplichte activiteiten: evaluatie en validering