Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Samenwerken in burgerschap
Door Johan Wets. Hoofdstuk 1  Het burgerschap omvat civiele rechten, politieke rechten en sociale rechten  Volwaardig burgerschap: op gelijke wijze.
Leren, loopbaan en burgerschap
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Personeelsvergadering
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Begeleidingsplannen GGZ
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Welkom bij 30 oktober 2008.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Succes- en faalfactoren
Op naar…
Competentiegericht leren vmbo
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Welkom! Verantwoordelijkheid en Zeggenschap. Welkom Namens alle mensen in Limburg Als verzekerden, burger, inwoner Mantelzorger, patiënt Verantwoordelijkheid.
Jong gedaan, oud geleerd De burgerschaps-vormingsquiz
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
The times, they are A Changin Bob Dylan 1963 Er komen andere tijden.
Financiën en de 3 decentralisaties Marieke Groenwold
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
LOB als doorlopende lijn
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn Marjolein Haandrikman 3 juni 2010

Burgerschap vmbo en mbo: naar een doorlopende leerlijn Burgerschapsvorming binnen de schoolcontext als opstap naar burgerschap in de samenleving.

Te beginnen bij... ...uw visie op burgerschap Hoe komt een visie tot stand? Wat voor type burger wilt u nastreven? Wat is de identiteit van uw school? Wat zijn kenmerken van de schoolcontext?

Burgerschap binnen het vmbo Sinds 2006: wet op actief burgerschap en sociale integratie. Hierbij spelen een rol: de competenties om met andere mensen om te gaan; voorbereiding op deelname aan de Nederlandse samenleving; bevordering van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat; als school ook zelf in de praktijk brengen van burgerschap.

Burgerschap binnen het vmbo SLO heeft dit in nauw overleg met het veld geconcretiseerd in drie domeinen: Democratie Participatie Identiteit Deze domeinen kenmerken de essentie van de Nederlandse samenleving en de relatie tussen burger en samenleving.

Burgerschap binnen het mbo Nieuw voorstel voor burgerschap mbo (schipperen tussen oude en nieuwe situatie): Verdieping van opgebouwde kennis op het vmbo en vertaling naar de context van beroepsuitoefening en maatschappelijk functioneren: Politiek-juridisch (kerntaak 3) Economisch als werknemer (kerntaak 4) als consument (kerntaak 5) Sociaal-maatschappelijk (kerntaak 6) Vitaal burgerschap (kerntaak 7)

De plaats van burgerschap op school

Hoe komen tot een planmatige aanpak?

Verantwoording van burgerschap School dient te beschikken over een visie, uitgewerkt in doelen en een plan van aanpak Visie en uitwerking moeten worden gecommuniceerd met de leerlingen Dus: inzichtelijk maken Wat een school doet aan burgerschapsvorming; Hoe de school dit doet; Wanneer een leerling aan de inspanningsverplichting voldaan heeft.

Meer informatie Handreikingen, hulpmiddelen, publicaties activiteiten, netwerken, nieuwsbrieven over burgerschap: Vmbo: www.jongeburgers.slo.nl Mbo: www.burgerschapmbo.slo.nl Toolkit VM2: http://www.slo.nl  mbo  thema’s  vm2