PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Portfolio en betekenisvol leren
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Pass’t Montessorionderwijs ?
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Passende perspectieven: Visie en uitgangspunten
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Pemprl.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Formatief versus summatief
Passend Onderwijs aan nieuwkomers in het voortgezet onderwijs
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Van rapport naar portfolio
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
PowerPoint Taal Bijeenkomst 2: Leerlingen plaatsen in leerroutes
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Interactief oefenen, formatief toetsen
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Rekenen en wiskunde op Het Segment
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
PowerPoint Taal Bijeenkomst 2: Leerlingen plaatsen in leerroutes
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Cijferloos lesgeven bij talen
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau

Overzicht bijeenkomsten Bijeenkomst 1 Visie en uitgangspunten Bijeenkomst 2 Beginsituatie bepalen en leerling plaatsen in leerroute Bijeenkomst 3 Doelen selecteren en vastleggen Bijeenkomst 4 Formuleren van onderwijsaanbod Bijeenkomst 5 Uitvoeren en evalueren van onderwijsaanbod Bijeenkomst 6 Evalueren op leerlingniveau (werkgroep) Bijeenkomst 7 Evalueren op schoolniveau

Doel van bijeenkomst 6 Evalueren op leerlingniveau: Is de leerling in de juiste leerroute geplaatst? Hoe is de ontwikkeling van de leerling ten opzichte van zichzelf verlopen?

Inhoud bijeenkomst 6 Presentatie Opdracht 1: Terugkijken Opdracht 2: Zit de leerling in de juiste leerroute? Opdracht 3: Evalueren met de leerling Opdracht 4: Formatieve evaluatievragen (optioneel) Vervolgaanbod ontwikkelen en evalueren

Summatief en formatief toetsen/evalueren Assessment, toetsing, evaluatie, beoordelen, testen… - Formatieve evaluatie: evalueren om te leren - Summatieve evaluatie: evalueren van het leren Wat is de vervolgstap in het leerproces van de leerling (formatief) vs. voldoet de leerling aan de gestelde norm (summatief)? Verschil zit met name in het doel en mate van formaliteit, standaardisatie.

Summatieve evaluatie Waarom? Weten wat heeft de leerling geleerd Wanneer? Aan het eind van een periode Hoe? Bijvoorbeeld Citotoets Voordeel: vergelijken met een landelijk gemiddelde Nadeel: onvoldoende zicht op de taalontwikkeling zodat u tijdig bij kunt sturen

Formatieve evaluatie Waarom? Weten wat de leerling kan en nog moeite mee heeft om te bepalen welke vervolgstappen nodig zijn om het doel te bereiken Wanneer? Doorlopend Hoe? Door observeren, gesprekken met leerlingen, portfolio etc. Voordeel: leerkracht krijgt gerichte informatie om instructie, begeleiding en leerstof op korte termijn af te stemmen op de leerling Nadeel: Systematisch verzamelen van informatie kost tijd

Samenhang summatief en formatief Summatieve evaluatie + formatieve evaluatie = breed evalueren Leerling in zijn geheel, sterke, zwakke kanten, talenten en mogelijkheden vanuit verschillende perspectieven, op verschillende momenten, met verschillende evaluatie-instrumenten en verschillende situaties (cito)toets, observatie, (diagnostische)gesprekken, portfolio's, zelf-evaluatie, peer-assessment etc. Breed beeld van welke taalvaardigheden en –competenties de leerling al beheerst

Waarom is formatief evalueren zo belangrijk voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften? Toetsen alleen geven onvoldoende zicht op ontwikkeling van de leerling Taalontwikkeling is zelden eenduidig Kortom, er is aanvullende informatie nodig om goed zicht te krijgen op de taalontwikkeling, groei of eventuele stagnatie van de leerling om op basis daarvan de ontwikkeling te bevorderen

Formatieve evaluatie voor Passende perspectieven Informatie over ontwikkeling in relatie tot doelen (in de leerroute) Informatie over ontwikkeling van de leerling op alle domeinen, ook mondeling Informatie om het leerproces van de leerling te monitoren, checken en bij te sturen inde klas en gedurende instructieproces, met passende middelen en instrumenten Leerling en andere betrokkenen informeren over het leerproces van de leerling: Wat kan je? Waar sta je nu? Waar heb je nog moeite mee? Welke stappen ga je zetten?