Dialoog.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
situationeel leiderschap
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leidinggeven aan professionals Professional (…) iem. die een tak van sport als beroep uitoefent. Professional: stuurt zichzelf, ontwikkelt steeds expertise,
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
Lesgeven en begeleiden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Appreciative Inquiry & Leiderschap
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Arbeidsvreugde voor iedereen
Congres Appreciative Inquiry
Ervaringen Implementatie in Nederland
Betrokkenheid op de werkvloer
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Hoe brei een team?.
Duiven in Dialoog. Thema Geluk Wat betekent het voor jou en waarom?
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Burgerinitiatieven.
Klantgericht telefoneren
Aanvaarding en tolerantie
Liefde en relaties.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Culturele synergie.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Samenkracht80+ Hoe kunnen de oudste generaties meedoen en van betekenis zijn in de gemeenschap? Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese.
Mondzorg - persoonsgericht
Je lijf en zo.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Identiteit en Zelfregie
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Teambarometer.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Behavior Based Safety Warehousing
Burgerschap Samenwerkend leren
Reflectie op onze KION waarden Module 2
Zwart wit denken in de klas
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Persoonlijk Leiderschap
Duurzame inzetbaarheid
Toolbox Ongunstige werkhouding
Oorcheck op het mbo 7b (werk) Over Gehoor & gehoorschade
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Duurzame inzetbaarheid
beslist geen rocket science
Gesprekstechnieken Les 3.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gesprekstechnieken Les 6.
Intervisie.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Dialoog

Wat is een dialoog Een dialoog is een gesprek tussen twee of meer mensen, waarin je je ervaringen kunt delen en van gedachten kunt wisselen wat tot nieuwe ideeen kan leiden. Kenmerkend is dat er betekenissen ontstaan die zonder dialoog niet tot stand hadden kunnen komen. Écht luisteren ligt aan de basis hiervan.

Ontmoeting, uitwisselen ervaringen -Persoonlijk -Onderzoeken Aandachtig luisteren Streven naar een dieper inzicht en betekenis

Waar moet een dialoog aan voldoen -Je gaat echt met elkaar in gesprek -Iedereen komt aan de beurt tijdens het gesprek -Er wordt naar iedereen geluisterd -Je zoekt met elkaar naar waar het om draait -Je spreekt voor je zelf -Je praat dus niet voor een ander -Je geeft geen advies

Wat zijn belangrijke onderdelen om een dialoog te laten slagen -Veiligheid -Feedback -Commitment

Veiligheid -Kijk wie je in er bij je in de groep zitten -Is het je eigen team (assistentes) of zitten er ook andere mensen bij (tandartsen, mondhygieniste, receptie medewerkers, schoonmakers) -Wat betekent dit voor de veiligheid van de groep -Hoe kun je elkaar steunen mocht de samenstelling van de groep anders zijn

Feedback -Vanuit een veilige situatie kun je elkaar feedback geven -Ook kun je feedback ontvangen -Je gaat niet met elkaar in discussie -Je stelt elkaar alleen verhelderende vragen -Het doel is gezamenlijk kijken naar het probleem en hoe pas je dit toe in je werksituatie

Commitment -Als er voldoende veiligheid is en er feedback over en weer kan plaatsvinden onstaat er commitment: -Betrokken zijn bij elkaar -Wat voor elkaar over hebben -Elkaar kunnen overtuigen

Opdracht -Je gaat in 3 groepen in dialoog -Opdracht wordt uitgedeeld