effectief onderhandelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Vier stappen naar succes.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
“Hoe kom ik aan klanten?”
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
….een korte presentatie
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
Hogescholen in Dialoog
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Presenteren en communiceren
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijkervaring en reflectie

Lastige situaties bij het coachen van groepen
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Welkom op onze thema-avond
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Resultaat in de Raad basispresentatie
Ruzie maken… een vak apart !?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Deel 4: Spreken en gesprekken
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
Een vergadering organiseren
Onderhandelen: een kunst apart
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Gesprekstechnieken Les 5.
Nee Zeggen!.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Welkom 9/19/2018.
Duurzame inzetbaarheid
Persoonlijk Leiderschap
Duurzame inzetbaarheid
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Duurzame inzetbaarheid
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Cursus Interne auditor
Communicatie 7e les.
5 valkuilen & Tips.
Omgaan met verschillen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Eigenaarschap.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

effectief onderhandelen = expert in de begeleiding van onderzoek

Kritische punten / onderhandelingszaken Voor de start: Randvoorwaarden Samenwerkingscriteria ook aan bod? Hoe? Overdracht intern? Tijdens de studie kritische samenwerkingsfactoren: Inclusie, wanneer de 1e patiënt? Kwaliteit Bereikbaarheid (efficiency) Efficiency / rendement (!! Onderzoek beschikbaar in NL in nabije toekomst!) Inclusie (n) + KWALITEIT = Bruikbare inclusie / Investeringen = rendement

Waarover gaan we het hebben? Kader onderhandelen (praktische theorie) Tips voor de praktijk Boodschap: Zoek de intrinsieke motivatie Stel je meedenkend op: expert in begeleiding onderzoek Organiseer als organisatie de kennis, leer de kennis individueel Durf de kennis toe te passen (attitude = gelijkwaardigheid)

Onderhandelen: drie tactieken Positioneel onderhandelen Samenwerkingsgericht onderhandelen Principieel onderhandelen

Positioneel Onderhandelen Omschrijving Je hebt uitsluitend en alleen oog voor je eigen positie en bent uit op het realiseren van je eigen belang. Toepasbaar: Indien de ‘machtsbalans’ sterk in je eigen voordeel ligt en de relatie niet relevant is. Dit kan indien: Je voldoende alternatieven hebt (er zijn drie serieuze kopers voor je huis) Je het niet echt heel graag wilt hebben (aardig stukje antiek op de markt, maar niet dat stuk waar je al jaren naar zoekt) Je de tijd als alternatief hebt (niet tevreden over het aanbod ik zoek eerst verder) Je op de langere termijn niet afhankelijk bent van de relatie (garage in buitenland waar je je auto hebt laten repareren, één van de tien schilders)

Gedrag Gedrag bij Positioneel Onderhandelen geen tot weinig begrip voor ander (niet luisteren) eigen standpunt poneren en daaraan vasthouden (take it or leave it) hoge inzet (hoge vraagprijs of laag bod) op zoek naar de zwakke plekken in de argumentatie van de ander (kleine woordjes als soms, in principe, halve toezegging) wantrouwen naar de zuiverheid van de andere partij (wil jij wel, kan je het wel betalen) Domineren en koele sfeer

Principieel Onderhandelen (Harvard-methode) Omschrijving Je hebt oog voor de ander als persoon, het belang van de ander zonder daarbij je eigen belang uit het oog te verliezen. Toepasbaar: Indien de ‘machtsbalans’ in evenwicht is. Hierbij moet deze ruim in de tijd worden gezien en kan het noodzakelijk zijn om eerst de ander te laten realiseren dat de machtsbalans in evenwicht is. Dit kan indien: De ander iets heeft wat je graag wilt hebben maar niet onder alle condities Je weinig -gelijkwaardige- alternatieven hebt of deze veel inspanning kosten Je in de toekomst baat hebt bij de relatie De andere je één van deze condities laat inzien

Gedrag bij Principieel Onderhandelen Begrip voor ander, op zoek ook naar het belang van die partij Zoeken naar alternatieven om tot een oplossing te komen Voorstel wat aansluit op het belang van de ander Respect voor de relatie, richting vertrouwen tot vertrouwen

Samenwerkingsgericht Onderhandelen Omschrijving Je hebt voornamelijk oog voor de belangen van de ander. Meestal vanuit het oogpunt de relatie in tact te houden. Veel aanpassing. Toepasbaar Als de partijen daadwerkelijk samenwerken is deze benadering zeer effectief. Echter: Als de ene partij denkt samen te werken en de ander op een goede manier onderhandelt, zal het resultaat niet in balans zijn. Dit kan indien beide partijen open zijn over hun belangen (geen verborgen agenda’s) beide partijen zich kwetsbaar opstellen de belangen in grote mate overeenkomen, weinig tegenstrijdig er geen sprake is van macht(smisbruik)

Samenwerken Gedrag veel luisteren veel de ander in plaats van ik geen machtsspelletjes, respect, open, eerlijk gelijkwaardigheid, eigen zaken durven inbrengen zeer constructieve werksfeer waar beiden aan bij dragen snel toegeven en concessies gerelateerd aan het gemeenschappelijk belang

Opdracht 1 Neem een lastige situatie in de praktijk. Welke vorm van OH sluit daar bij aan? Welke vorm van onderhandelen streef je na en waarom? Hoe kom je daar vanuit de andere posities?

Vier belangrijkste vaardigheden onderhandelen Standvastig op de inhoud De machtsbalans durven hanteren en pareren Zakelijke sfeer realiseren en inhoud geven Exploreren tot je er bij neer valt

OH vaardigheid 1: Standvastigheid tips Alles kan, mits … Breng jouw belangen resoluut Koppel het aan het belang van de ander & gemeenschappelijk belang (verkopen = goedkoopste aanpak) Ruil pas als je er aan toe bent = eerst exploreren en exploreren met voorwaardelijk toezeggen (ik noteer dit punt, maar kan geen definitief ja of nee zeggen. Dat hangt af van de totaal uitkomst) Concessies als het anders niet kan (hoe snel doe je dit..) Schorsen of pauzeren kan een prima tactiek zijn Goede voorbereiding essentieel wat betreft de belangen kaart

Belangenkaart Wat is voor mij belangrijk? Prioriteiten? Wat schat ik in is voor de ander belangrijk? Prioriteiten? Achterban meenemen! Wat is ons gemeenschappelijk belang Wat is voor de ander belangrijk, maar voor mij neutraal? Wat is voor de ander belangrijk en voor mij negatief?

OH vaardigheid 2: Machtsbalans wordt getest Stel je hierop in en bereid je voor! Wat denk je gaat de ander doen op dit vlak? Hoe kan jij reageren? Wat gebeurt er als je niet tot zaken komt? Gevolg voor jou en gevolg voor de ander? Hoe zou de achterban dit vinden van beide partijen? Welke alternatieven heeft de ander? Wat weet je ten aanzien van of de ander die echt benaderd heeft? Voor wie geldt de tijdsdruk en op welke wijze?

OH vaardigheid 3: Constructieve zakelijke sfeer Lange termijn relaties vragen om betrouwbaarheid, wederzijds en wees dus zelf gepast open Stap voor stap info uitwisselen, ruil deze info uitwisseling actief in het gesprek Toon respect voor de belangen van de ander. Geef blijk dat je die kunt voorstellen en vanuit zijn positie redelijk kunnen zijn Zoek de gemeenschappelijke belangen. Kom daar zonodig op terug, vat ze samen Ga in plaats van argumenteren (aanvallen / verdedigen), exploreren / doorvragen om de achterliggende reden in kaart te krijgen Let op eigen non-verbaal gedrag en dat van de ander. Herken en benoem spanningen en irritaties in plaats van je er door te laten leiden / lijden Legitimeer en vraag, denk mee en begin met gemeenschappelijk belang (we willen beiden graag dat het onderzoek hier succesvol is, daarom een paar vragen om uw situatie goed te begrijpen om daarna hierover mee te denken)

OH vaardigheid 4: Exploreren Explorerend, pro-actief Beweeglijk Onderzoekend Vragend Opperend Verkennend Proberend Statisch, re-actief Afwachtend Stellend Star Herhalend Ik Verdedigend Ontwijkend Risicoloos

Opdracht 2: Belangen vanuit de onderzoeker Wat zijn belangen vanuit de onderzoeker gezien? Hoe kun je die te weten komen? Wat kun je er mee?

‘Overdracht’: zwakke schakel in de zorg Bij site selectie. Vaak ervaren persoon. Wordt die gevraagd en wordt die overgedragen? Bij studie opstart. Wordt hier expliciet aandacht aan besteed. Als het matig loopt, wordt hier op teruggekomen alvorens de problemen in te duiken. Onderzoeker gaat verdedigen! Ter afsluiting. Geëvalueerd of de startmotivatie gewerkt heeft. Hoe omgegaan met tijdsdruk en prioriteit studie? -> hier haal je kennis en argumenten uit -> leer hiervan als organisatie! Wat doe je met dit aspect in nieuwsbrief, onderzoekersbijeen- komsten, etc?

Opdracht 3: meedenken over de rekrutering Wat kun je per stap doen om actief mee te denken

Waarover hadden we het? Kader onderhandelen (praktische theorie) Tips voor de praktijk Boodschap: Zoek de intrinsieke motivatie Stel je meedenkend op: expert in begeleiding onderzoek Organiseer als organisatie de kennis, leer de kennis individueel Durf de kennis toe te passen (attitude = gelijkwaardigheid)

Presentatie Gedeelte te vinden bij NVFG na 12 april De praktische dia’s met zinnetjes zijn op te vragen bij suc7@xs4all.nl. Krijg je er nog ruim dertig bij!