VOORSTELLING WOONZORGPUNT ONTHAAL BINNEN ELZ VOORSTELLING WOONZORGPUNT 30 mei 2018
Context Veelheid aan betrokken partners in zorgsituaties Burgers zien door het bos de bomen niet meer: wat is beschikbaar? Wat doet welke organisatie? Geen “one-stop-shop” in onze organisaties. Administratief veeleisend Intakeproces door verschillende partners zorgt voor: gebrek aan vertrouwenspersoon delen van persoonlijke info met meerdere medewerkers Verschillende regelgeving Onthaal binnen ELZ
Focus van project Projectopstart vanuit een gedeelde bekommernis Focus: creatie van lokale, integrale woonzorgnetwerken Samenwerking tussen CM, Familiezorg O-Vl, Familiehulp, Wit-Gele Kruis O-Vl en 4 Zorgnet-woonzorgcentra actief in de proeftuingemeenten Locaties: gemeenten Zele-Hamme-Zwalm-Melle Pluralistische insteek: openheid ten aanzien van andere partners, met doelstelling minimum één extra partner te betrekken per gemeente Ingebrachte expertise: portfolio organisaties Onthaal binnen ELZ
Focus van project Fasering Gezamenlijk zorg- en dienstverleningsaanbod Stroomlijnen intake Meer geïntegreerde zorg- en dienstverlening In 4 proeftuinen Melle Zele Hamme Zwalm Doelgroep Potentieel elke burger met zorgvraag Focus op meest kwetsbaren Onthaal binnen ELZ
Woonzorgpunt Concreet Één contactnummer voor burgers per gemeente of www.woonzorgpunt.be Informatieve vraag wordt beantwoord Hulpverleningsvraag wordt toegeleid naar relevante dienst Bepaling prioritaire partner Netwerkintake – delen van informatie Eventuele aanvullende intake Opstart zorg- en dienstverlening “Fysiek” Woonzorgpunt Onthaal binnen ELZ
CM-kantoor Hamme
WZC Sint-Jozef Hamme
CM-kantoor Zele
WZC De Vliet - Zele
Woonzorgpunt Concreet Overeengekomen dienstverlening Eerste contact 24u na zorgvraag Bereikbaarheid 24/24, 7/7 Snelle opstart in acute gevallen Administratieve vereenvoudiging Onthaal binnen ELZ
Benadering zorgvragen OPLOSSING Contact Woonzorgpunt Vraagverheldering Engageren betrokken partners (WGK, GZ, CM, verenigingen, ZNW Trento) Opstart prioritaire partner Informatiedeling (via netwerkintake) Verspreiding dossier Opstart bijkomende zorgen Afspraak MW Wachtlijst WZC Opstart GZ … Onthaal binnen ELZ
Lessons learnt Zware governance: onduidelijk mandaat Bemoeilijkte dynamiek tussen top-down, bottom-up organisaties en relatief kleine entiteiten: “klassiek” samenwerkingsrecept slaat niet aan Gewijzigde strategische context doorheen project: chronic care, ELZ Gezamenlijke profilering = moeilijkheid Pluralistische houding vanuit ideologisch identiek netwerk = contradictie. Was te ambitieus. Gewijzigd idee en andere invulling van netwerkzorg en preferentiële samenwerking. Dit was kern van project, maar is eigenlijk fundamenteel visie-debat. Onthaal binnen ELZ
Lessons learnt Belangrijk om randvoorwaarden te faciliteren: ICT, privacy, administratie, informatieflow bij personeelswissel, … Maakt of kraakt project. Lokaal ingebedde zorglijnen of aanmeldingspunten = methodiek die werkt (≠ tendens naar schaalvergroting) Portfolioverbreding betekent continue investering in vorming/opleiding bij basiswerkers Onthaal binnen ELZ
Hoe verder? Project wordt niet verder uitgerold in de provincie. Hoofdreden = inzet op andere, grootschaliger projecten. Lokale “Woonzorgpunten” blijven wel bestaan: breed capteren van zorgvraag; efficiënt doorspelen aan partners Aspecten (idee netwerkintake, methodiek fysieke WZP) worden wel meegenomen in werking Eerstelijnszones Netwerkidee + idee fysieke WZP wordt gebruikt indien opportuniteiten Onthaal binnen ELZ
Opdracht Vanuit voorstelling diverse onthaalvormen, zoeken we een antwoord op een aantal leidende vragen: Wat zijn voorwaarden om tot een goed onthaal te komen? Welke principes willen we in ons ELZ-onthaal? Wat verstaan we onder “een kwalitatief onthaal”? Definitie? Kunnen we een aantal “functies” binnen onthaal onderscheiden? Wat is dan de finaliteit van deze functies? Wat zijn verwachtingen ten aanzien van onze ELZ-partners mbt deze functies? Wat willen we? Tav organisaties? Tav zorgverstrekkers? Tav lokale besturen? Onthaal binnen ELZ