Registratie van time-out als basis voor een evidence-based beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Analyse van incidenten
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Zorgwerking in onze school
Handelingsplanning PROCES HP 15 HP A&BD HP A&OD HP 1 HP 16 B HP C
Dienst Time Out Projecten
Aanvang eerste leerjaar
In samenwerking met 13 maart 2014.
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Aan de slag met de gezondheidsmatrix
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
School- en pedagogische psychologie
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Portfolio
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Planborden en dag- /weektaken
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Zorgen in de basisschool
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Kwaliteitsbeleid.
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
vanuit een herstelgerichte visie!
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Jeugdinterventie. Waarom bestaat jeugdinterventie ? 2 Jeugdinterventie is ontstaan vanuit de vaststelling dat een grote groep jongeren die zorgwekkend.
Komt dit beeld u bekend voor? Quality Manager Of dit?
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Tevredenheidsonderzoek 2015
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Het zorgcontinuüm.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Digi(bord)boek project <titel project>
Aanpak van laaggeletterdheid
Meldcode Kindermishandeling
Naam school Datum Logo van de school
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Onze school is een KiVa-school!.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
GOK in BuO Korte geschiedenis
Infoavond aanmeldings- & inschrijvingsprocedure
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Transcript van de presentatie:

Registratie van time-out als basis voor een evidence-based beleid De Leerexpert Buitengewoon Onderwijs AG Stedelijk onderwijs Antwerpen

De Leerexpert Buitengewoon op maat 16 scholen buitengewoon onderwijs (kleuter, lager, secundair) Overkoepelende expertise groepen: SOO ortho-psycho Denktank Omgaan met moeilijk gedrag Communicatiebeleid ICT ………..

Historiek Om binnen de divisie buitengewoon onderwijs na te denken en zaken te ontwikkelen rond omgaan met moeilijk gedrag van leerlingen voor al onze scholen is er op vraag van directieraad een denktank opgestart tijdens het schooljaar 2013-2014. Samenstelling denktank: mix van directies, ortho/psycho’s, leerkrachten uit alle niveaus en de verschillende doelgroepen.

Initiële doelstelling: Vanuit objectieve gegevens de planmatige werking rond omgaan met moeilijk gedrag binnen de scholen optimaliseren. Hoe: Kader ontwikkelen om vanuit één bril naar moeilijk gedrag te kijken met duidelijke omschrijving van de terminologie. Een eenduidig registratiesysteem op leerling/leerkracht/beleidsniveau ontwikkelen.

Ontwikkeling instrument Kader ontwikkeld en terminologie afgebakend vanuit o.a. visietekst Impuls en SOAS-R. Terminologie verwerkt in registratie-instrument. Registratie-instrument afgetoetst met reeds ontwikkelde instrumenten. Instrument uitgetest op de werkvloer. Verdere verfijning registratie-instrument op basis van praktijkervaringen.

Het registratie-instrument Mogelijke registraties met aanvinksysteem Naam leerling Doelwit 1 - 2 Opleiding + klas Consequentie (s) voor slachtoffer Dag + datum Maatregel om agressie te stoppen Uur + minuten Vrijheidsbeperkende maatregel Plaats Tijd Provocatie - aanleiding Feitenverslag Gebruikte uitingsvorm 1 - 2 Sanctie Reden Aanpak + ondernomen acties

Gebruikte uitingsvorm Voorbeeld Gebruikte uitingsvorm Verbaal Fysiek Met gebruiksvoorwerpen Met delen van het lichaam Met gevaarlijke objecten en methoden Non-verbaal Afpersen of bedreigen Weigergedrag Weglopen

Overzicht mogelijke registraties

Implementatietrajecten Vraag aan alle scholen binnen de divisie om een implementatietraject van het gebruik op te maken, zodat er een overzicht is over het gebruik per school/doelgroep.

Mogelijke doelstellingen - strategieën voor het gebruik: Leerlingniveau Analyse van de gegevens op kindniveau gebruiken op klassenraad in kader van leerlingvolgsysteem en om de aanpak bij te sturen (IOHP) Bij het opstellen van de zorgvraag rekening houden met de analyses. Gedragsbegeleiding opstarten aan de hand van registraties. Incidenten tijdens busvervoer die gemeld worden via een feitenverslag door de buscoördinator worden geregistreerd. De leerling krijgt tijdens zijn/haar gedragsbegeleiding een inzicht in zijn/haar probleemgedrag via het registratiedocument.

Mogelijke doelstellingen - strategieën voor het gebruik: Leerkrachtniveau Leerkrachten kunnen op een meer objectieve manier spreken over moeilijk gedrag. Op een meer doordachte manier leren omgaan met het uit de les verwijderen van leerlingen. Aan leerkrachten, die getuige of slachtoffer zijn van moeilijk gedrag, aantonen dat de school aan de slag gaat met dit gedrag. Dit in de hoop dat leerkrachten zich gesteund en gesterkt voelen. De leerkracht krijgt kennis van mogelijke handelingen wanneer zich moeilijk gedrag stelt en kan hier proactief mee aan de slag gaan.

Mogelijke doelstellingen - strategieën voor het gebruik: Schoolniveau Het instrument wordt gebruikt om alle voorvallen van moeilijk gedrag te registreren waarbij het zorgteam wordt ingeschakeld zodat er een beeld gevormd kan worden van de frequentie en aard van het moeilijk gedrag op school. Het instrument wordt gebruikt wanneer een overleg met externe partners plaatsvindt rond gedrag van leerlingen. Indien via deze registraties blijkt dat een bepaald moeilijk gedrag frequent voorkomt in bepaalde opleidingen, op bepaalde plaatsen of tijdstippen dan…: Doet de school een sluitende analyse van dit moeilijk gedrag. Zoekt de school een methode om dit moeilijk gedrag te doen afnemen. Voert de school de afgesproken methode uit.

Elke school registreert minimum de volgende voorvallen: Mogelijke doelstellingen - strategieën voor het gebruik: Divisieniveau Elke school registreert minimum de volgende voorvallen: Bij fysieke agressie naar leerkracht of teamlid. Wanneer er een vrijheidsbeperkende maatregel in functie van veiligheid wordt toegepast. Zodra een leerling minstens één dag niet deelneemt aan de lessen. Bij de opstart van een tuchtprocedure zoals uitgeschreven in de flowchart en in het schoolreglement. Bij een herattestering en/of doorverwijzing naar type 3. De aard en frequentie van dit moeilijk gedrag kan zo worden besproken en vergeleken aan de hand van objectieve gegevens. Samenwerkingsverbanden, gemeenschappelijke nascholingen, verdeling van middelen , …….

Registratie en output in grafieken: Link naar instrument:

Casus A.E.G. is een leerling uit de witte klas. Op dinsdag 31/03/2015 wordt om 10.00 de hulp ingeroepen van de leerlingbegeleiding na een incident in de klas. Tijdens de les rekenen was er een toets waarop A. slechte punten scoorde en hij vond dit niet eerlijk. Toen de juf de toets verbeterd terug gaf, duwde hij zijn bank omver en gooide hij met zijn pennenzak naar de juf. De pennenzak kwam tegen het gezicht van de juf. A. wordt door de leerlingbegeleiding aangemaand om naar de time-out ruimte te gaan.

Vragen?