Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid Commercieel beleid 2 Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid
Wat heb ik de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren?
1 Assortimentsbeleid 2 Inkoopbeleid 3 Prijsbeleid 4 Promotiebeleid 5 Commerciële presentatie
Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid Inkoopkanalen Een inkoper kan onder andere bij verschillende partijen inkopen, bijvoorbeeld: een groothandel een beurs een agent een vertegenwoordiger een exporteur een importeur
Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid Inkoopkanalen
Invloed van de producent op het inkoopproces Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid Invloed van de producent op het inkoopproces Pushstrategie Pullstrategie (trekstrategie) De consument vraagt de handel naar het product, door reclame-uitingen van de producent zelf.
Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid
Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid Pushstrategie De producent stimuleert de handel om zijn product in te kopen. Dat doet hij bijvoorbeeld met: Kortingen of flinke winstmarges Bonussen bij grote afname Leverancierskrediet Verstrekken van displaymateriaal
Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid Pullstrategie
Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid Pullstrategie De consument vraagt in de winkel naar het product. De consument heeft namelijk merkvoorkeur ontwikkelt, doordat de producent consumentenreclames toont.
De verschillende fasen van het inkoopproces Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid De verschillende fasen van het inkoopproces
Soorten goederen en het inkoopproces Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid Soorten goederen en het inkoopproces
Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid Productlevenscyclus
Nieuwe ontwikkelingen Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid Nieuwe ontwikkelingen Consumententrends Logistieke systemen Bijvoorbeeld: RFID technologie