Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Over consumenten, gedrag en marketing
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Koop-GEDRAG Stimulus responsmodel Prikkel reactie Behaviorale benadering – black-box Aandacht voor binnenkant – white box.
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
Verkopen en kassa H2 Verkoopgesprekken Ondernemer detailhandel.
Detailhandelsmarketing
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in
HS 3 Het verkoopgesprek.
Verkoop en service H1 Assortiment- en artikelkennis Assistent verkoopmedewerker.
AIDA model.
Onderwijseenheid ondernemen
prijs- en servicemarkt
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen.
Verkoop en advies Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 1 Hospitality.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Introductie Het verkoopgesprek 3.1 Fasen van het verkoopgesprek.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Samenwerken en communicatie
Hoofdstuk 4 Afrekensysteem en geldbeheer
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie en marketing
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Presentatie en marketing
Presentatie en marketing
AFDELING 2 marketingbeleid.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Hoofdstuk 2 Rechten en plichten
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling
Supermarkt De supermarktbranche.
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoop Service.
Omgaan met verschillen
Hoofdstuk 4 Afrekensysteem en geldbeheer
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Hospitality en voorraadbeheer
Verkoop De klant.
Verkoop Het verkoopgesprek.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken

H1 Verkoopgesprekken H2 Rechten en plichten H3 Verkoopafhandeling H4 Afrekensysteem en geldbeheer H5 Reclame en sociale media

Wat heb ik in de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren? Verkoopgesprekken Verkoopsystemen Fase 3 Verkoopgesprek: Aanspreken Fase 3 Verkoopgesprek: Koopwens onderzoeken Fase 4 Verkoopgesprek: Het gesprek Fase 5 Verkoopgesprek: Afronden Modellen voor het verkoopgesprek Koopgedrag Koopgedrag en productsoorten Winkelen Winkelformule Retailinstrumenten

Vijf fasen van het verkoopgesprek achter elkaar Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Verkoopgesprekken Verkoopgesprekken verlopen in vijf fasen: Vijf fasen van het verkoopgesprek achter elkaar

Het verkoopsysteem bepaalt het verkoopgesprek. Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Verkoopsystemen Het verkoopsysteem bepaalt het verkoopgesprek. Soorten verkoopsystemen: Zelfbediening: De klant bedient zichzelf. Bediening: Iedere klant wordt geholpen. Zelfkeuze: De klant kan de artikelen zelf pakken, maar hij kan ook informatie en advies krijgen. Semi-zelfbediening: De klant kan sommige producten zelf pakken, maar wordt geholpen bij andere producten.

Aanspreken Wanneer spreek je de klant aan? (inspringmoment) Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Verkoopgesprek: Aanspreken Aanspreken en koopwens onderzoeken Aanspreken Wanneer spreek je de klant aan? (inspringmoment) Hoe spreek je de klant aan? Verschil tussen: Aankoopgerichte klant: van plan om iets te kopen Niet-aankoopgerichte klant: niet per se van plan iets te kopen Presenteer jezelf op een positieve manier voor en tijdens een verkoopgesprek.

Vragen stellen: zo kom je erachter wat de koopwens van de klant is. Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Fase 3 Verkoopgesprek: Koopwens onderzoeken Vragen stellen: zo kom je erachter wat de koopwens van de klant is. Actief luisteren: nog een manier om achter de koopwens van de klant te komen. Samenvatten: na vragen stellen en actief luisteren kort samenvatten wat de klant heeft gezegd.

Tonen: Heb je de koopwens van de klant begrepen? Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Fase 4 Verkoopgesprek: Het gesprek Tonen: Heb je de koopwens van de klant begrepen? Demonstreren: Laat de mogelijkheden van het product zien. Mogelijkheid om twijfelende klant over te halen.

Informeren en adviseren: Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Fase 4 Verkoopgesprek: Het gesprek (vervolg) Informeren en adviseren: Verkoopargumenten gebruiken Koopweerstanden opvangen Maatwerk bieden Maatwerk advies Maatwerk product Maatwerk diensten Maatwerk bij cross channeling Artikelverschillen verklaren Vergelijkende methode Optelmethode Aftrekmethode Deelmethode

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Artikelen verklaren

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Fase 5 Verkoopgesprek: Afronden Fase 5 Afronden

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Modellen voor het verkoopgesprek AIDA-model VOCATIO-model POINT-model

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken

Koopgedrag: Het gedrag dat een consument vertoont bij het kopen. Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Koopgedrag Consumentenbehoefte: De reden waarom mensen producten nodig hebben en kopen. Primair en secundair Lichamelijk en psychisch Koopgedrag: Het gedrag dat een consument vertoont bij het kopen.

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Piramide van Maslow

Koopgedrag wordt bepaald door bepaalde factoren: Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Koopgedrag (vervolg) Koopgedrag wordt bepaald door bepaalde factoren: Omgevingsfactoren: Culturele invloeden Economische invloeden Sociale invloeden Gezinsinvloeden Individuele factoren: Motivatie en behoeften Perceptie Leerproces Attitudes

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken

Consument doorloopt het koopbeslissingsproces voor een aankoop: Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Koopgedrag en productsoorten Consument doorloopt het koopbeslissingsproces voor een aankoop: Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop

Samenhang tussen soorten koopgedrag en soorten producten. Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Koopgedrag en productsoorten (vervolg) Samenhang tussen soorten koopgedrag en soorten producten. Koopgedrag Routinematig aankoopgedrag Beperkt oplossend koopgedrag Uitgebreid oplossend aankoopgedrag Producten

Consumenten hebben verschillende redenen om te winkelen: Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Winkelen Consumenten hebben verschillende redenen om te winkelen: Routine Noodzaak Plezier Zakelijk gesprek Gewone aankoop Functies van winkelen: Recreatief Vergelijkend Boodschappen

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken

Marktpositie: laag, gemiddeld, hoog Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Winkelformule Assortiment Kernassortiment Randassortiment Assortimentsbreedte Assortimentsdiepte Marktpositie: laag, gemiddeld, hoog Prijsdistributie Servicedistributie Mix prijs-/servicedistributie

Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Retailinstrumenten 6 P’s