het katholiek basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Kleuterschool De Zevensprong
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Verantwoordelijke Leni.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Pastoraal op school.
Lineair curriculum concentrisch.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Samenwerken in burgerschap
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Personeelsvergadering
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Op school en in de scholengemeenschap
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Studiekosten in het basisonderwijs
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Toekomstgericht onderwijs
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Hoe pedagogisch handelen?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Schoolopbouwwerk Menen
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Wat is coöperatief leren?
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Gelijke kansen op school: het kan!
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Het zorgcontinuüm.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Creatopia| Basisonderwijs
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
15 oktober 2014 KCD SOL.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Godsdienst in afstudeerstage
Doubleren.
Doubleren.
Heb jij ballen voor scrummen?
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

het katholiek basisonderwijs Vijf opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen ProfS 28 april 2015

OKB uniek verbonden ProfS 28 april 2015

OKB Werken aan een schooleigen christelijke identiteit Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende aanpak Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg Werken aan een school als gemeenschap en als organisatie Profs 28 april 2015

2 3 4 5 1 OKB verbonden uniek ProfS 28 april 2015 Werken aan een schooleigen christelijke identiteit Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende aanpak Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg Werken aan een school als gemeenschap en als organisatie 2 3 4 5 1 uniek ProfS 28 april 2015

De katholieke dialoogschool OKB De katholieke dialoogschool Werken aan een schooleigen christelijke identiteit Het opvoedingsproject Wat? Wie? Waarom? Hoe? Waaruit? Wanneer? Waarvan? 1 ProfsS 28 april 2015

2 OKB Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Een samen-hangend aanbod Gericht op de integratie in de persoon Harmonische ontwikkeling van de hele persoon 2 ProfS 28 april 2015

2 OKB Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Genuanceerd zelfbeeld Leergebied- overschrijdend inhouden Harmonische ontwikkeling Competenties ontwikkelen Ontwikkelings- domeinen Leergebied gebonden inhouden 2 ProfS 28 april 2015

2 OKB Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Horizontale samenhang Verticale samenhang Aansluiten bij voorkennis en talent Doorlopende leerlijnen Een samenhangend aanbod 2 ProfS 28 april 2015

2 OKB Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Integratie in de persoon Geloof in de groei van elk kind Wijs en ambitieus omgaan Een gezonde leerambitie Van kennis nemen van over beheersen naar toepassen 2 ProfS 28 april 2015

OKB 5 Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende aanpak 6 4 3 1 2 7 1. Een positief en veilig leerklimaat 2. Werkelijkheidsnabij onderwijs gericht op betekenisvol leren 3. Rijke ondersteuning en interactie 4. Uitgaan van een gezonde leerambitie 5. Benutten van ‘LEER-KRACHT’ van leerlingen en leerkrachten 6. Een begeleidende leerkrachtenstijl 7.Effectiviteit van het leren 3 ProfS 28 april 2015

4 OKB Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg Aanpak afstemmen op specifieke onderwijs-behoeften van kinderen Gelijke onderwijs-kansen creëren Omgaan met verschillen tussen kinderen 4 ProfS 28 april 2015

1.Omgaan met verschillen tussen kinderen OKB Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg 1.Omgaan met verschillen tussen kinderen Kwaliteitsvol onderwijs vanuit een krachtige leeromgeving Een veilig en positief leerklimaat Rijke ondersteuning en interactie 4 Betekenisvolle taken aanbieden : werkelijkheidsnabij, vanuit en gericht op talenten, geloof in groeikracht, hoge verwachtingen, gezonde leerambitie… ProfS 28 april 2015

4 OKB Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg 2.Creëren van gelijke onderwijskansen voor alle kinderen SES of hoe sluit de thuiscultuur aan bij de schoolcultuur? Vanuit de ‘contextkenmerken’ werken aan een GOK-beleid! Een schoolbeleid rond taal-vaardigheid, kansarmoede, diversiteit, … BREDE school = samenwerken aan een leer- en leefomgeving Groeikansen optimaliseren vanuit samenwerking en overleg Actief betrekken van en werken aan communicatie met OUDERS = een warm en open schoolklimaat! 4 ProfS 28 april 2015

4 OKB Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg 3.Aanpak afstemmen op specifieke onderwijsbehoeften van kinderen = HGW = rekening houden met verschillen in ontwikkeling: motivatie, leerstijl, leervermogen, talenten Diversiteit als meerwaarde, dus differentiatie! =het onderwijsaanbod dichter bij de leerlingen brengen! Zorg binnen het zorgcontinuüm, vooral BREDE BASISZORG M-decreet: redelijke aanpassingen Ook hier! Samenwerking/overleg 4 ProfS 28 april 2015

OKB Werken aan een school als gemeenschap en als organisatie Een school als Een pedagogische gemeenschap Een goed georganiseerde gemeenschap 5 ProfS 28 april 2015

Beleidsvoerend vermogen OKB Beleidsvoerend vermogen Het leren van leerlingen Innovatief vermogen Vanuit reflectie aanbod bijsturen en verrijken Professionalisering Samenwerken Communicatie en responsief vermogen Hoge betrokkenheid Visie en doelgerichtheid Verantwoordelijkheid Werken aan een school als gemeenschap en als organisatie 5 ProfS 28 april 2015

Welke leerkracht hebben we, volgens OKB, nodig voor onze school? ‘De leerkracht maakt het verschil’ Welke leerkracht hebben we, volgens OKB, nodig voor onze school? Zelf verkennen ProfS 28 april 2015

OKB Uit de praktijk Zelf verkennen ProfS 28 april 2015 Tijdens een personeelsvergadering verkent het team verschillende uitgaven die een hulp zouden betekenen bij het uitbouwen van de differentiatie op school. Bespreek in groep welke opdrachten tijdens deze activiteit in de kijker worden geplaatst. Zoek in het OKB-boek een tekstfragment dat je keuze bevestigt. Zelf verkennen ProfS 28 april 2015

OKB Uit de praktijk Zelf verkennen ProfS 28 april 2015 De bezinning voor het einde van het schooljaar zal doorgaan in de parochiekerk. Een groep leerkrachten werkt met de parochieverantwoordelijke aan een bezinning die alle kinderen en de ouders kan aanspreken. Bespreek in groep welke opdrachten tijdens deze activiteit in de kijker worden geplaatst. Zoek in het OKB-boek een tekstfragment dat je keuze bevestigt. Zelf verkennen ProfS 28 april 2015

OKB Uit de praktijk Zelf verkennen ProfS 28 april 2015 Een team gaat op zoek naar budgetvriendelijke uitstappen. Ze verkennen de mogelijkheden en beslissen samen met welke groep de uitstap zal doorgaan. Bespreek in groep welke opdrachten tijdens deze activiteit in de kijker worden geplaatst. Zoek in het OKB-boek een tekstfragment dat je keuze bevestigt. Zelf verkennen ProfS 28 april 2015

OKB Uit de praktijk Zelf verkennen ProfS 28 april 2015 Leerkrachten uit het lager onderwijs werken aan een leerlijn wero. Ze willen dit graag doen in samenwerking met de kleuterleid(st)ers. Bespreek in groep welke opdrachten tijdens deze activiteit in de kijker worden geplaatst. Zoek in het OKB-boek een tekstfragment dat je keuze bevestigt. Zelf verkennen ProfS 28 april 2015

OKB Uit de praktijk Zelf verkennen ProfS 28 april 2015 Tijdens de voorleesweek mogen kleuters bij een leerling uit het zesde leerjaar gaan luisteren naar een spannend verhaal. Om ‘dankjewel’ te zeggen hebben ze samen een mooie kaart gemaakt. Bespreek in groep welke opdrachten tijdens deze activiteit in de kijker worden geplaatst. Zoek in het OKB-boek een tekstfragment dat je keuze bevestigt. Zelf verkennen ProfS 28 april 2015

Jongetje met examen zoekt jongetje met mazelen om samen te spelen. Vijf opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen Jongetje met examen zoekt jongetje met mazelen om samen te spelen. C. J. Wijnaendts Francken Dankjewel dat je er bij was. Veilig naar huis. ProfS 28 april 2015