het katholiek basisonderwijs Vijf opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen ProfS 28 april 2015
OKB uniek verbonden ProfS 28 april 2015
OKB Werken aan een schooleigen christelijke identiteit Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende aanpak Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg Werken aan een school als gemeenschap en als organisatie Profs 28 april 2015
2 3 4 5 1 OKB verbonden uniek ProfS 28 april 2015 Werken aan een schooleigen christelijke identiteit Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende aanpak Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg Werken aan een school als gemeenschap en als organisatie 2 3 4 5 1 uniek ProfS 28 april 2015
De katholieke dialoogschool OKB De katholieke dialoogschool Werken aan een schooleigen christelijke identiteit Het opvoedingsproject Wat? Wie? Waarom? Hoe? Waaruit? Wanneer? Waarvan? 1 ProfsS 28 april 2015
2 OKB Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Een samen-hangend aanbod Gericht op de integratie in de persoon Harmonische ontwikkeling van de hele persoon 2 ProfS 28 april 2015
2 OKB Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Genuanceerd zelfbeeld Leergebied- overschrijdend inhouden Harmonische ontwikkeling Competenties ontwikkelen Ontwikkelings- domeinen Leergebied gebonden inhouden 2 ProfS 28 april 2015
2 OKB Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Horizontale samenhang Verticale samenhang Aansluiten bij voorkennis en talent Doorlopende leerlijnen Een samenhangend aanbod 2 ProfS 28 april 2015
2 OKB Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Integratie in de persoon Geloof in de groei van elk kind Wijs en ambitieus omgaan Een gezonde leerambitie Van kennis nemen van over beheersen naar toepassen 2 ProfS 28 april 2015
OKB 5 Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende aanpak 6 4 3 1 2 7 1. Een positief en veilig leerklimaat 2. Werkelijkheidsnabij onderwijs gericht op betekenisvol leren 3. Rijke ondersteuning en interactie 4. Uitgaan van een gezonde leerambitie 5. Benutten van ‘LEER-KRACHT’ van leerlingen en leerkrachten 6. Een begeleidende leerkrachtenstijl 7.Effectiviteit van het leren 3 ProfS 28 april 2015
4 OKB Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg Aanpak afstemmen op specifieke onderwijs-behoeften van kinderen Gelijke onderwijs-kansen creëren Omgaan met verschillen tussen kinderen 4 ProfS 28 april 2015
1.Omgaan met verschillen tussen kinderen OKB Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg 1.Omgaan met verschillen tussen kinderen Kwaliteitsvol onderwijs vanuit een krachtige leeromgeving Een veilig en positief leerklimaat Rijke ondersteuning en interactie 4 Betekenisvolle taken aanbieden : werkelijkheidsnabij, vanuit en gericht op talenten, geloof in groeikracht, hoge verwachtingen, gezonde leerambitie… ProfS 28 april 2015
4 OKB Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg 2.Creëren van gelijke onderwijskansen voor alle kinderen SES of hoe sluit de thuiscultuur aan bij de schoolcultuur? Vanuit de ‘contextkenmerken’ werken aan een GOK-beleid! Een schoolbeleid rond taal-vaardigheid, kansarmoede, diversiteit, … BREDE school = samenwerken aan een leer- en leefomgeving Groeikansen optimaliseren vanuit samenwerking en overleg Actief betrekken van en werken aan communicatie met OUDERS = een warm en open schoolklimaat! 4 ProfS 28 april 2015
4 OKB Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg 3.Aanpak afstemmen op specifieke onderwijsbehoeften van kinderen = HGW = rekening houden met verschillen in ontwikkeling: motivatie, leerstijl, leervermogen, talenten Diversiteit als meerwaarde, dus differentiatie! =het onderwijsaanbod dichter bij de leerlingen brengen! Zorg binnen het zorgcontinuüm, vooral BREDE BASISZORG M-decreet: redelijke aanpassingen Ook hier! Samenwerking/overleg 4 ProfS 28 april 2015
OKB Werken aan een school als gemeenschap en als organisatie Een school als Een pedagogische gemeenschap Een goed georganiseerde gemeenschap 5 ProfS 28 april 2015
Beleidsvoerend vermogen OKB Beleidsvoerend vermogen Het leren van leerlingen Innovatief vermogen Vanuit reflectie aanbod bijsturen en verrijken Professionalisering Samenwerken Communicatie en responsief vermogen Hoge betrokkenheid Visie en doelgerichtheid Verantwoordelijkheid Werken aan een school als gemeenschap en als organisatie 5 ProfS 28 april 2015
Welke leerkracht hebben we, volgens OKB, nodig voor onze school? ‘De leerkracht maakt het verschil’ Welke leerkracht hebben we, volgens OKB, nodig voor onze school? Zelf verkennen ProfS 28 april 2015
OKB Uit de praktijk Zelf verkennen ProfS 28 april 2015 Tijdens een personeelsvergadering verkent het team verschillende uitgaven die een hulp zouden betekenen bij het uitbouwen van de differentiatie op school. Bespreek in groep welke opdrachten tijdens deze activiteit in de kijker worden geplaatst. Zoek in het OKB-boek een tekstfragment dat je keuze bevestigt. Zelf verkennen ProfS 28 april 2015
OKB Uit de praktijk Zelf verkennen ProfS 28 april 2015 De bezinning voor het einde van het schooljaar zal doorgaan in de parochiekerk. Een groep leerkrachten werkt met de parochieverantwoordelijke aan een bezinning die alle kinderen en de ouders kan aanspreken. Bespreek in groep welke opdrachten tijdens deze activiteit in de kijker worden geplaatst. Zoek in het OKB-boek een tekstfragment dat je keuze bevestigt. Zelf verkennen ProfS 28 april 2015
OKB Uit de praktijk Zelf verkennen ProfS 28 april 2015 Een team gaat op zoek naar budgetvriendelijke uitstappen. Ze verkennen de mogelijkheden en beslissen samen met welke groep de uitstap zal doorgaan. Bespreek in groep welke opdrachten tijdens deze activiteit in de kijker worden geplaatst. Zoek in het OKB-boek een tekstfragment dat je keuze bevestigt. Zelf verkennen ProfS 28 april 2015
OKB Uit de praktijk Zelf verkennen ProfS 28 april 2015 Leerkrachten uit het lager onderwijs werken aan een leerlijn wero. Ze willen dit graag doen in samenwerking met de kleuterleid(st)ers. Bespreek in groep welke opdrachten tijdens deze activiteit in de kijker worden geplaatst. Zoek in het OKB-boek een tekstfragment dat je keuze bevestigt. Zelf verkennen ProfS 28 april 2015
OKB Uit de praktijk Zelf verkennen ProfS 28 april 2015 Tijdens de voorleesweek mogen kleuters bij een leerling uit het zesde leerjaar gaan luisteren naar een spannend verhaal. Om ‘dankjewel’ te zeggen hebben ze samen een mooie kaart gemaakt. Bespreek in groep welke opdrachten tijdens deze activiteit in de kijker worden geplaatst. Zoek in het OKB-boek een tekstfragment dat je keuze bevestigt. Zelf verkennen ProfS 28 april 2015
Jongetje met examen zoekt jongetje met mazelen om samen te spelen. Vijf opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen Jongetje met examen zoekt jongetje met mazelen om samen te spelen. C. J. Wijnaendts Francken Dankjewel dat je er bij was. Veilig naar huis. ProfS 28 april 2015