Open durven staan voor verrassende uitkomsten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
Wat is goed onderwijsonderzoek?
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Kandinsky College Malderburchtstraat
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Algemene ouderavond Leerjaar 3 Leren & Werken 9 september 2013
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Workshop Onderzoeksontwerp
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
De veranderende rol van de uitgever Leo van der Wees Recht.nl / RechtenOnline.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Algemene ouderavond Leerjaar 1 Augustus 2013
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Co-teaching Caroline Offerhaus
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Professional Development Schools - Rijnmond
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
LEERBEHOEFTEN VAN LERARENOPLEIDERS Jurriën Dengerink - Vrije Universiteit Amanda Berry – Universiteit Leiden Quinta Kools – Fontys Hogeschool Mieke Lunenberg.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Keuzethema: differentiatie
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
OPEN brainstorm.
<plaats en datum>
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
De nieuwe HEA Werkbespreking raad 1 juni april 2018
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Grenspraktijken Opleiders en onderzoekers in ontwikkeling Vraagstuk
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
bij kwaliteit en outcome
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Vormgeving van experimenten voor beter beleid
De kracht van de Fietsersbond
<plaats en datum>
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Arline Spierenburg november 2018
Betere verbindingen met onderzoek
Professionals met passie - Verbindend - Betrokken
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Open durven staan voor verrassende uitkomsten.

Beleid Onderzoek Onderwijs NRO opgericht in 2012. Twee opdrachten: Onderwijsonderzoek financieren en coördineren Verbinding versterken tussen onderzoek, onderwijspraktijk en onderwijsbeleid. Op deze tweede opdracht richt mijn verhaal zich vandaag. Op dit plaatje zie je hoe die drie werelden gescheiden opereren. 15 miljoen per jaar voor praktijkgericht onderzoek, fundamenteel onderzoek en beleidsgericht onderzoek.

In dit plaatje zijn de verbindingen gelegd.

Deze tekening illustreert waar het NRO naar toe werkt: een permanente, vanzelfsprekende verbinding en samenwerking tussen praktijk, beleid en onderzoek. Om dit te bereiken, heeft het NRO een pakket aan activiteiten, voorzieningen en beleidsmaatregelen Ik richt me vandaag op de activiteiten die er zijn voor leraren. En bij een in het bijzonder wil ik wat langer stil staan: de NRO Kennisrotonde.

NRO activiteiten voor onderwijsprofessionals Praktijkgericht onderzoek door consortia van onderzoekers en onderwijsprofessionals Werkplaatsen onderwijsonderzoek Onderzoek in toegankelijke vorm beschikbaar en goed vindbaar: Kennisportal Leraar24 Vakblad Didactief Congressen over onderzoeksresultaten Kennisrotonde

- Onderzoek door consortia van scholen en onderzoekers over vraag uit de onderwijspraktijk - Scholen en onderzoekers werken samen in alle fases van het onderzoek - Werkplaatsen onderwijsonderzoek waar universiteiten, hogescholen en onderwijsinstellingen samen werken aan vragen uit de onderwijspraktijk Praktijkgericht onderzoek: 9 miljoen per jaar Scholen en onderzoekers trekken samen op in alle fases van het onderzoek: vraagarticulatie, onderzoeksvoorstel, uitvoering van het onderzoek, voortgangsgesprekken met NRO, publiceren en verspreiden van resultaten, ontwikkelen van materialen en producten voor de onderwijspraktijk. Alle opbrengsten van het onderzoek zijn vrij beschikbaar. Ook andere publieke en private partners kunnen deel uitmaken van het consortium: uitgevers, onderwijsadviesbureaus, leermiddelontwikkelaars. Onderzoeksvraag moet ook relevantie hebben voor andere scholen.

Een leraar die zich na een dag lesgeven aan klassen waarin hij geen orde kon houden afvraagt wat er uit onderzoek bekend is over effectief klassenmanagement, zou dat snel en eenvoudig moeten kunnen opzoeken. Dat zelfde geldt voor een beleidmaker bij het ministerie die het dossier gelijke kansen in het onderwijs in portefeuille krijgt. Of voor mij als moeder, als ik me afvraag hoe zorgelijk het is dat onze zoon van 5 zijn naam nog niet kan schrijven.

Toegang tot 20 databases met Nederlandstalige samenvattingen van onderwijsonderzoek.

Leraar24 Thematische overzichtsdossiers, geïllustreerd met video’s: Wat is er uit onderzoek bekend over dit thema? Wat betekent dit voor uw dagelijkse lespraktijk of het beleid? Welke handreikingen of andere materialen zijn er beschikbaar?

Onderwijsvakblad Didactief

Kennisrotonde.nl Online vraagloket voor het onderwijs 180 vragen in een jaar tijd 65 beantwoord Beschikbaar via de website Waardering: 8,8 Bekendheid in het veld: ca 20%

Evaluatie van activiteiten Enkele conclusies Onderwijsprofessionals: spreken een sterke voorkeur uit voor thematische, praktijkgerichte overzichtsdossiers met de stand van zaken op een rij waarderen de mix aan NRO-activiteiten en -voorzieningen vinden ontmoeting en uitwisseling met onderzoekers belangrijk geven de Kennisrotonde het hoogste cijfer: 8 Bijvoorbeeld zoals in de dossiers op Leraar24, de website Wij-leren of de antwoorden van de Kennisrotonde. Inclusief handreikingen, video’s, praktische tips, materialen.

Inzichten uit onderzoek Crucial role of school leaders and school boards Time and resources to conduct research and discuss outcomes Crucial role of intermediary parties like teacher educators, school consultants/advisors and editors Cocreation and Boundary crossing Shared vision on what the school needs and together work on that Educational professionals as reflective practicioners, change agents and early adopters Research should be relevant for daily practice and actual questions and should be accessible

‘Hier heb ik wat aan!’ “We willen graag evidence based werken. We kunnen zelf wel denken dat we een goede aanpak hebben. Maar als je niet weet wat werkt en waarom, kun je die aanpak niet goed inzetten. We hebben zelf geen tijd om onderzoek te doen naar wat er bekend is in de wetenschap. Dus daarom is het prettig dat de Kennisrotonde de informatie voor ons bij elkaar heeft gezet.” Ester Cuijpers, Wellantcollege voor vmbo-groen en mbo   “Wat zijn de belangrijkste factoren op basis waarvan een leerling vmbo kiest voor een vervolgopleiding naar het mbo?” “De onderzoeksgegevens bieden een theoretisch kader dat we nu gaan gebruiken om onze loopbaanoriëntatie en -begeleiding beter vorm te geven.’