PVF vanuit mensenrechtenperspectief: de draagwijdte van art. 19 VRPH

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

Na het PGB experiment: Visie van de gebruikers Peter Lambreghts Expertisecentrum Onafhankelijk Leven Studiedag Verwijzersplatform Antwerpen, 25 oktober.
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Vrijheid van vestiging
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Casus, gebaseerd op een reële situatie in 2012; Jongen, 4 jaar, zevende residentiële verblijf.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Begeleidingsplannen GGZ
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
Geneve 3 oktober  Het VN-comité vindt dat er een alomvattende inspanning moet komen om wetgeving en regelgeving te harmoniseren met het VN- verdrag,
Interfederaal Gelijkekansencentrum
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
1 MET GEDEELDE KRACHT Symposium Bindkracht / GIPSO.
Gelijke Rechten voor Ieder Persoon met een handicap
Inclusieve ondersteuning voor ouderen met een beperking Stephanie Warnez 1 BaO 2.
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Inclusie en Toegankelijkheid Wmo.Zo 3 december 2014 Gerry Vrielink Ruth Deddens.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Persoonsvolgende Financiering
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
INFOMOMENT - VANAF 1 JANUARI 2017 PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Van object van zorg naar mensenrechten
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
29 november 2017 Dick Houtzager
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
Lokaal loket kinderopvang
ICKO-Guest UN: UVplcX PW: fjUfQk #overdemuur.
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Oud, niet out. Samenwerking tussen de sectoren ouderenzorg, personen met een beperking en eerstelijnszorg Joyce Vansteenkiste, ortho-agoog vzw den.
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Het systeem van de persoonsvolgende financiering en de doelstellingen uit perspectief 2020 in vogelvlucht.
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Basisondersteunings- budget (BOB)
Lokaal loket kinderopvang
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Themaboek Handicap en Armoede
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

PVF vanuit mensenrechtenperspectief: de draagwijdte van art. 19 VRPH Kop 28/12/2018 PVF vanuit mensenrechtenperspectief: de draagwijdte van art. 19 VRPH Dr. Marijke De Pauw (VUB) Voet

Naar de volledige realisatie van Art. 19 Kop 28/12/2018 Achtergrond VRPH Art. 19: Het recht op zelfstandig wonen en deel uitmaken van de maatschappij General Comment No 5 PVF & het VRPH Naar de volledige realisatie van Art. 19 Voet

Kop 28/12/2018 Achtergrond VRPH Voet

Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap Achtergrond Verdrag ondertekend in NY in 2006 Geratificeerd door België & in werking sinds 1 augustus 2009 Hoe zijn bestaande rechten van toepassing op PMH? Grote participatie PMH Paradigma-shift: van medisch model naar sociale kijk op handicap PVF vanuit mensenrechtenperspectief

Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap Kop 28/12/2018 Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap Achtergrond Ruime (niet medische) definitie van handicap! Positieve verplichtingen Grondbeginselen: o.a. respect voor de inherente waardigheid, zelfstandigheid & onafhankelijkheid, non-discriminatie, participatie en inclusie in de maatschappij Toezichtsmechanisme – VN Comité: periodieke rapportage & individuele meldingen Definitie VRPH: « Personen met een handicap omvat personen met langdurige fysieke, mentale, intellectuele of zintuiglijke beperkingen die hen in wisselwerking met diverse drempels kunnen beletten volledig, effectief en op voet van gelijkheid met anderen te participeren in de samenleving.” Cf. definite VAPH: « Elk langdurig en belangrijk participatieprobleem van een persoon dat te wijten is aan het samenspel tussen functiestoornissen van mentale, psychische, lichamelijke of zintuiglijke aard, beperkingen bij het uitvoeren van activiteiten, en persoonlijke en externe factoren.” PVF vanuit mensenrechtenperspectief Voet

Kop 28/12/2018 Art. 19: Het recht op zelfstandig wonen en deel uitmaken van de maatschappij Voet

Het recht op zelfstandig wonen & deel uitmaken van de maatschappij Wat zegt artikel 19 vrph? De Staten die Partij zijn bij dit Verdrag erkennen het gelijke recht van alle personen met een handicap om in de maatschappij te wonen met dezelfde keuzemogelijkheden als anderen en nemen doeltreffende en passende maatregelen om het personen met een handicap gemakkelijker te maken dit recht ten volle te genieten en volledig deel uit te maken van, en te participeren in de maatschappij, onder meer door te waarborgen dat: a. personen met een handicap de kans hebben, op voet van gelijkheid met anderen, vrijelijk hun verblijfplaats te kiezen, alsmede waar en met wie zij leven, en niet verplicht zijn te leven in een bepaalde leefstructuur; b. personen met een handicap toegang hebben tot een reeks van thuis, residentiële en andere maatschappij-ondersteunende diensten, waaronder persoonlijke assistentie, noodzakelijk om het wonen en de opname in de maatschappij te ondersteunen en isolatie of uitsluiting uit de maatschappij te voorkomen; c. de sociale diensten en faciliteiten voor het algemene publiek op voet van gelijkheid beschikbaar zijn voor personen met een handicap en beantwoorden aan hun behoeften.

Kop 28/12/2018 General Comment No. 5 Voet

Het recht op zelfstandig wonen & deel uitmaken van de maatschappij Kop 28/12/2018 General Comment no. 5 Verduidelijking van de verplichtingen onder artikel 19 door het VN Comité in GC No. 5 (2017) Art. 19 hangt nauw samen met andere bepalingen VRPH Onmiddellijke verplichtingen + geleidelijke realisatie + structurele veranderingen, desnoods in fases Het recht op zelfstandig wonen (deïnstitutionalisering) verwijst naar leven buiten elke vorm van residentiële instellingen. Maar gaat niet alleen om wonen in een bepaald gebouw of omgeving het wegnemen van keuze- of controlemogelijkheden mbt persoonlijke levensstijl & dagelijkse activiteiten is institutionalisering Geleidelijke realisatie houdt de onmiddellijke verplichting in om concrete strategieën te ontwerpen en te bepalen, actieplannen vast te leggen en middelen toe te wijzen voor de ontwikkeling van ondersteunende diensten en algemene diensten voor PMH. Zelfstandig wonen ie niet noodzakelijk alleen wonen. Voet

Het recht op zelfstandig wonen & deel uitmaken van de maatschappij Kop 28/12/2018 General Comment no. 5 Onafhankelijk leven is niet noodzakelijk alleen wonen Ook kleine woongemeenschappen kunnen ”instellingen” zijn als ze bepalende kenmerken vertonen, zoals: Verplicht delen van assistenten Isolatie en segregatie Geen controle over dagdagelijkse beslissingen Strakke routine ongeacht persoonlijke voorkeuren Deïnstitutionalisering vraagt meer dan sluiten van instellingen Geleidelijke realisatie houdt de onmiddellijke verplichting in om concrete strategieën te ontwerpen en te bepalen, actieplannen vast te leggen en middelen toe te wijzen voor de ontwikkeling van ondersteunende diensten en algemene diensten voor PMH. Institutionalisering kan zelfs thuis als ondersteuning die kenmerken vertoont. Voet

Het recht op zelfstandig wonen & deel uitmaken van de maatschappij General Comment no. 5 Kenmerken Persoonlijke Assistentie: Financiering obv individuele noden & levensomstandigheden Dienstverlening gecontroleerd door de PMH Eén op één-relatie met de assistent Zelfmanagement van de dienstverlening  dienst afhankelijk maken van andere dienstverlening of bepaalde woonvorm

Het recht op zelfstandig wonen & deel uitmaken van de maatschappij General Comment no. 5 Welke verplichtingen vloeien voort uit Art. 19 VRPH? Geleidelijke deïnstitutionalisering: geen nieuwe instellingen, oude niet uitbreiden, geen “satellietstructuren” Controlemechanismen voor dienstverleners Verbod op discriminatie en toegankelijkheid publieke diensten Nauw overleg en inspraak geven aan PMH bij uitvoering beleid via representatieve organisaties Strategie en concreet actieplan aannemen voor deïnstitutionalisering: (i) structurele hervormingen, (ii) toegankelijkheid, (iii) sensibilisering

Het recht op zelfstandig wonen & deel uitmaken van de maatschappij Kop 28/12/2018 General Comment no. 5 Welke verplichtingen vloeien voort uit Art. 19 VRPH? Ondersteuning moet beschikbaar, betaalbaar, toegankelijk, aanvaardbaar en aanpasbaar zijn voor alle betrokkenen Ondersteuning mag niemand uitsluiten om welke reden dan ook, ook wat betreft de hoeveelheid en soort van ondersteunende diensten De criteria voor toegang tot assistentie: Moeten gebaseerd zijn op mensenrechtenbenadering (geen medische diagnose!) Rekening houdend en gehoor gevend aan wensen en voorkeuren van PMH Zorgen dat PMH ten volle bij besluitvormingsproces wordt betrokken Mensenrechtenbenadering: concentreren op de noden van de persoon die voorvloeien uit hindernissen in de samenleving in plaats van uit de handicap zelf (zie definitie PMH). Voet

Het recht op zelfstandig wonen & deel uitmaken van de maatschappij General Comment no. 5 De mate van ondersteuning moet gebaseerd zijn op een gepersonaliseerde aanpak en op maat van de reële barrières voor de PMH Actuele en accurate informatie verstrekken en verspreiden voor een geïnformeerde besluitvorming Personeel in de handicapsector (zorgverstrekkers, beleidsmakers, ambtenaren enz) opleiden mbt zelfstandig wonen Toegang tot justitie en rechtsbijstand, juridisch advies enz. Ondersteunende diensten verlenen voor verzorgers van familieleden

Het recht op zelfstandig wonen & deel uitmaken van de maatschappij General Comment no. 5 Artikel 19 is nauw verbonden met andere bepalingen VRPH, o.a.: Overleg & participatie (Art. 4.3) Non-discriminatie (Art. 5) Toegankelijkheid (Art. 9) Gelijke erkenning voor de wet (Art. 12) Recht op inclusief onderwijs (Art. 24 ) Recht op adequate levensstandaard (Art. 28)

Kop 28/12/2018 PVF en Artikel 19 VRPH Voet

Aanbevelingen van het VN Comité PVF en artikel 19 vrph Aanbevelingen van het VN Comité Eerste rapportage België in 2014. Aanbevelingen van het Comité (para. 33): Werken aan deïnstitutionalisering door investering in collectieve infrastructuren te verminderen en persoonlijke keuze te promoten Een actieplan rond handicap aannemen op alle bestuursniveaus om de toegang tot diensten en een onafhankelijk leven voor PMH te garanderen Het actieplan moet de huidige wachtlijsten wegwerken en garanderen dat PMH toegang hebben tot voldoende financiële middelen en dat de maatschappij toegankelijk is voor PMH Internationale samenwerkingsprogamma’s ontwikkelen die het recht van PMH om deel uit te maken van de maatschappij en die PMH en hun families betrekken in de voorbereidingen

Kop Aanhoudende knelpunten Sinds PVF 28/12/2018 PVF en artikel 19 vrph Aanhoudende knelpunten Sinds PVF Deïnstitutionalisering: geen langetermijnstrategie met concrete stappen, nog steeds investeringen in instellingen Wachtlijsten: Vandaag staan nog 14,430 personen met een handicap op de wachtlijst. Vooral in prioriteitengroep 3, maar ook in groep 2 (714 aanvragen) en groep 1 (870 aanvragen) => Nog geen ”recht op” ondersteuning Ondersteuning niet altijd obv individuele noden: basisondersteuningsbudget Verschillen obv dringendheid: prioriteitengroepen Leeftijdsdiscriminatie: niet voor personen ouder dan 65 Minderjarigen: gebrek aan PAB heeft impact op onderwijs Voet

Naar de volledige realisatie van Art. 19 Kop 28/12/2018 Naar de volledige realisatie van Art. 19 Voet

Naar een volledige realisatie van artikel 19 Positieve stappen in de goede richting Perspectief 2020 en erkenning belang van VRPH => geeft achterliggende gedacht van het VRPH weer Transitie gestart naar persoonsvolgende financiering in Vlaanderen Ruime definitie PMH bij VAPH Ruim aanbod informatie PVF (bv website) en ondersteuning bij aanvraag Opvolging en evaluatie van de huidige regelgeving (!) Bevordering wetenschappelijk onderzoek

Naar een volledige realisatie van artikel 19 Hoe gaan we verder vooruit? Aanbevelingen VN Comité opvolgen: (1) wachtlijsten aanpakken, (2) deïnstitutionalisering op basis van een goed uitgewerkte visie en plan => Niet van vandaag op morgen, maar wel concrete stappen vooruit blijven nemen Nieuwe langetermijn-strategie voorbereiden en uitwerken Overleg met en participatie van PMH voor evaluatie PVF Monitoring: bv Indicatoren EU Fundamental Rights Agency

Kop 28/12/2018 Voet