Even onbevangen kijken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Introductiebijeenkomst
Zorg Beter mét Vrijwilligers
….een korte presentatie
Leerlingenzorg De Telgenkamp
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
Haptonomie.
WMO en de kerken.
Lesgeven en begeleiden
Snoezelen snuffelen doezelen.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Au choc des idées, jaillit la lumière!
TweedeKANS PDPO Antwerpen. Programma Aanleiding project Doelstelling project Methodiek project Projectuitvoering Resultaten Hoe nu verder? Wat hebben.
MEDIATiON (obs De Sleutel) Leerlingen uit groep 8 worden ingezet als mediator. Elke leerling is een viertal keren per jaar aan de beurt. In tweetallen.
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
plaats datum naam trainer
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Congres Appreciative Inquiry
Hoe krijg je het op gang?.
Presentatie Bijeenkomst 4
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Een bestuurslid of vrijwilliger binnen uw vereniging heeft meegedaan aan de training “in veilige handen”. De training is een landelijk project op initiatief.
Aanpak problematisch gedrag
Communicatie en dementie
Presentatie Bijeenkomst 3
competentieontwikkeling
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Hoofdstuk B. Whatsapp Voorwaarden: Beveiligd Heel nuttig Categorie: Sociaal netwerken App Stores: App store: Apple Play store: Android Het gebruiken van.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Coachen op competentie-ontwikkeling
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe pedagogisch handelen?
Een landelijke beweging in beweging?! Presentatie t.b.v. de Studiedag ‘Geestelijke Verzorging buiten de muren’, Groningen, 10 juni 2016 Drs. Gidie Ritzerveld.
Mediawijsheid competentie:
Lerend Netwerk Vlaanderen 9 februari Odisee Brussel
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Introductie Zorg & Technologie
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Spel en executieve functies
Bijeenkomst startende mentoren
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Het 24 spel.
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
OPweg Innovatief project
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Contact maken en contact houden
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Leiding geven aan school ontwikkeling
AGRESSIE Les 3.
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Lokale samenspel rond mantelzorg
Introductie Engaging Dynamics
Een impressie van spel en spelbegeleiding op de Rafael.
Arline Spierenburg november 2018
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
Skype-interview Hoe voert u een Doen Niet doen
Transcript van de presentatie:

Directievergadering BaKO/BaLO 23/04/2018 - Ilse Aerden, Tinne Van Camp, & Caroline Vancraeyveldt

Even onbevangen kijken

(Anders) leren kijken naar spel en zelfsturing. Vanuit kader CEGO

(Anders) leren kijken naar spel en zelfsturing (Anders) leren kijken naar spel en zelfsturing. Propels : kader rollenspel (Leong & Bodrova) - manipulerend spel - eenvoudige rolgebonden handelingen - eenvoudig rollenspel - uitgebreid rollenspel - realistisch rollenspel Rollenspel en leeftijd? Zelfsturing en leeftijd?

Hoe kan het rollenspel versterkt worden?

Kijkwijzer Stuur-je-spel

3 facetten in spelbegeleiding ifv zelfsturing VERKENNEN VERBINDEN VERRIJKEN

VERKENNEN VERBINDEN VERRIJKEN Bewust niet of kort reageren en tijd geven Helpen focussen (oa. ondersteunende vragen) Scenario’s verdiepen, verbreden, vernieuwen Uitnodigen om afstand te nemen VERBINDEN Contact en nabijheid zoeken IN het spel (verbale & non-verbale) Initiatieven van het kind oppikken Kinderen op elkaar betrekken VERKENNEN Welk spel spelen ze? Hoe is het welbevinden? Waar zit hun betrokkenheid? Hoe is de zelfsturing? Hoe is de hoek? Hoe is bredere leeromgeving?

Meer weten? Blogberichten kleutergewijs.be https://kleutergewijs.wordpress.com/2018/04/22/rollenspel- het-summum-van-spel-in-onze-kleuterklassen/ https://kleutergewijs.wordpress.com/2017/03/21/kan-je- zelfsturing-sturen-over-de-kracht-van-rollenspel-en-de-rol- van-de-leerkracht-hierbij/ Zin in navorming? Dienstverlening?

Zin in navorming? Dienstverlening? Houd de UCLL navormingskalender in de gaten! (events.ucll.be) Of contacteer ons via mail voor een navorming(-op-maat): Ilse.aerden@ucll.be Tinne.Vancamp@ucll.be Caroline.Vancraeyveldt@ucll.be