Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
Advertisements

Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Aantekening §1 B-nummers.
Landbouw, industrie en diensten B126, B127 en B128
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Productiemiddelen H8 B129 – B131 Stan & Boudewijn.
Onderwerp: De verschillende economische sectoren opsommen, met voorbeelden illustreren, hun relatief belang inschatten.
Kappen, graven en planten rond de evenaar.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
5.1 Wat kun je doen met groen?
Landbouw, goederen en Diensten B 125 B 126 B 127 B 128.
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par 2.
Arbeidsintensief/kapitaalintensief
Op sneeuwklas in Zwitserland
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
3.1 PRODUCTIE.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
2 VWO deel Diagrammen Driehoeksdiagram 1 1.
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 BK Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Het maken van goederen en het leveren van diensten
Hoe verdienen de mensen de kost?
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1 Mens en Maatschappij Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1 Blz. 8 in het handboek.

Wat ga ik vandaag leren : Ik kan de drie beroepssectoren in Nederland opnoemen en hier een voorbeeld bij geven. Ik weet wat automatisering is en kan de gevolgen hiervan uitleggen. Ik ben bekend met de verdeling van de beroepssectoren in Nederland en kan uitleggen waarom dit zo verdeeld is. Je leert de volgende begrippen: Beroepsbevolking, Primair, Secundair, Tertiair, Automatisering, Halffabricaat, Diensten, Landbouw, Industrie, Commercieel en Eindproduct en kan deze ook in eigen woorden uitleggen.

1950 - Nu 1950 - Nu 1700 - 1800 Beroepssectoren Zodra je klaar bent met school en gaat werken, maak je deel uit de beroepsbevolking. Je hebt dan een beroep. Je moet dan wel 18 jaar of ouder zijn. Je werkt dan in een van de drie sectoren: 1. Landbouwsector 2. Industriesector 3. Dienstensector Als je nu al een baan hebt, maak je dan deel uit van de beroepsbevolking?

Landbouwsector (Agrarische Sector) 1950 - Nu 1950 - Nu 1700 - 1800 Landbouwsector (Agrarische Sector) Voorbeelden van beroepen: Veeteelt ( koeien, varkens) Tuinbouw (fruit, bloemen) Visserij

Industriesector Voorbeelden van beroepen: 1950 - Nu 1950 - Nu 1700 - 1800 Voorbeelden van beroepen: Fabriekswerk ( metaal, olie, voeding.) Maken van producten van grondstoffen. Wat is een grondstof?

Dienstensector Voorbeelden van beroepen: 1950 - Nu 1950 - Nu 1700 - 1800 Dienstensector Voorbeelden van beroepen: Alarmdiensten ( politie, brandweer.) Winkels ( verkoop van producten) Verkopen van producten of aanbieden van diensten. Meesten mensen in NL werken in de dienstensector. (70-80%) Commercieel VS niet-commercieel. Commercieel is gericht op geld verdienen.

1950 - Nu 1950 - Nu 1700 - 1800 Automatisering In de Nederlandse industrie, worden steeds meer computers gebruikt. Hetzelfde werk kan hierdoor gedaan worden met minder mensen. Dit noemen we ook wel automatisering. Als er machines bij blijven komen neemt de werkgelegenheid af. Werkgelegenheid = Hoeveel banen(werk) er zijn.

1950 - Nu 1950 - Nu 1700 - 1800 Samengevat Zodra je klaar bent met school en gaat werken, maak je deel uit de beroepsbevolking. (18 jaar) 1. Landbouwsector 2. Industriesector 3. Dienstensector Automatisering: Werk door machines laten doen. Werkgelegenheid: Hoeveel werk (banen) er is. Als je nu al een baan hebt, maak je dan deel uit van de beroepsbevolking?