De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe verdienen de mensen de kost?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe verdienen de mensen de kost?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe verdienen de mensen de kost?
Werk aan de wereld Hoe verdienen de mensen de kost?

2 Paragraaf 7.1 Hoe veranderd de landbouw?
De beroepsbevolking is te verdelen in 3 productiesectoren. Primaire sector: verzamelen van grondstoffen. Secundaire sector:verwerken van grondstoffen. Tertiaire- of dienstensector: alle “productie” buiten de industrie en landbouw.

3 Paragraaf 7.1 Hoe veranderd de landbouw?
Na de tweede wereld oorlog groeiden de landbouwbedrijven sterk. Door: schaalvergroting Mechanisatie: vervangen van menselijke of dierlijke arbeid door machienes. Specialisatie: je bezig houden met één bepaald product of dienst. Intensivering: verhogen van de opbrengst per hectare of dier. voorbeeld: bio-industrie

4 Paragraaf 7.2 steeds losser van de natuur.
Wie klaagt er nou? Drainage nat Irrigatie droog Steil Aanleg terrassen Koud Kassen Onvrucht- Baar bemesting Bemaling laag

5 Paragraaf 7.2 steeds losser van de natuur.
ruilverkaveling landinrichting

6 Paragraaf 7.3 Waar vind je de echt landbouwgebieden?
3 schaalniveaus landbouw: Mondiaal Continentaal, dus per werelddeel Nationaal Mondiaal: Weinig of geen landbouw Extensieve landbouw Intensieve landbouw

7 Paragraaf 7.4 ondernemen, hoe gaat dat?
Productiefactoren Eindproduct Arbeid Kapitaalgoederen Stuwend bedrijf Verzorgend bedrijf multinational

8 Paragraaf 7.5 Waar vind je industrie en waarom daar?
Denk aan: Vestigingsplaatsvoordelen of Locatievoordelen Agglomeratie (Rotterdam) keepfactoren/pushfactoren

9 Paragraaf 7.6 Hoe zijn de diensten verspreid?
Verzorgingsgebied van de huisartsenposten in Nederland.

10 Paragraaf 7.7 Waar moet je een bedrijf vestigen?
Lokaal niveau Nationaal niveau Achterland Logistiek Distributiecentrum mainport


Download ppt "Hoe verdienen de mensen de kost?"

Verwante presentaties


Ads door Google