Activernde didactiek & passende werkvormen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Taalbeleid.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Workshop ‘visieversneller’
Alfons ten Brummelhuis
Je impact als docent Silvia van der Werve.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Thema 2 Periode 1 KOP
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Coaching in regioleren
Wat is coöperatief leren?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Activerende werkvormen
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Onderhouden bestratingen
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Als ik wil dat leerlingen in mijn lessen actief zijn, dan moet ik...
Module 6; didactisch handelen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Gepersonaliseerd leren
Samenwerken en communicatie
Lesgeven zonder cijfer?
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 3.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
week 3 Pragmatiek + conversatieanalyse
Digitale geletterdheid
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Workshop 05 oktober 2016 CVO Antwerpen
Transcript van de presentatie:

Activernde didactiek & passende werkvormen René Grimbergen Marcelle hobma

placemat Elk groepje van vier deelnemers krijgt een groot vel papier, met in het midden een rechthoek. Vanuit de hoeken van de rechthoek zijn lijnen naar de hoeken getrokken. Er zijn vier vakken voor elk groepslid één… De docenten stellen zich aan elkaar voor – naam/vak/school/eventuele andere rollen. De workshopgever stelt een vraag en elke docent leerling schrijft in zijn eigen vak zijn ideeën en antwoorden op.

vragen 1. Wat zijn activerende werkvormen? 2. Hoe “activerend zijn jouw lessen?”   3. Wat is de meerwaarde van activerende werkvormen voor leerlingen?

3. Kun je een activerende werkvorm omschrijven die je regelmatig/vaak gebruikt in je lessen? Waarom deze vorm?   4. In hoeverre/hoe pas je jouw klassenmanagement daarop aan? 5. Moet een student/stagiair al vaardigheden beheersen om met activerende werkvormen aan de slag te kunnen gaan? Zo ja, welke? 6. Wat kan een stagiair daarbij helpen/hoe kan een stagiair daarmee geholpen worden?

Afstemmen Samenwerken Luisteren

Activerende werkvormen Activerende werkvormen worden gebruikt om leerlingen te betrekken bij de les. Activerend onderwijs gaat uit van de grondgedachte dat kennis beter beklijft wanneer leerlingen actief betrokken zijn bij het onderwijs.  Het gebruiken van een werkvorm kan verschillende doelen hebben: als energizer of starter, om voorkennis te activeren, op een prettige en actieve manier het echte leerwerk doen, op een actieve wijze de leerstof verwerken en/of toepassen, om aan het eind van een les na te gaan wat er geleerd is, om samen te vatten etc. Het allesomvattende doel is het vergroten van het (leer)plezier, met als gevolg een groter leerrendement.

Effectiviteit activerende werkvormen Een activerende werkvorm is effectief als de docent – door middel van de juiste vraagstelling en samenwerkend leren – zijn leerlingen in staat stelt om actief en gevarieerd met de lesstof aan de slag te gaan. De uitvoering van de werkvorm moet niet alleen leiden tot een prettige les, maar vooral tot effectief leren. Op korte termijn vormen activerende werkvormen een interessante afwisseling, maar op lange termijn, ondersteunen de werkvormen het nut van de lessen door de interesse voor het vak te prikkelen. 

Werkvormen en 21e-eeuwse vaardigheden Het  model voor 21e-eeuwse vaardigheden bestaat uit elf vaardigheden: creatief denken probleem oplossen kritisch denken zelfregulering sociale en culturele vaardigheden samenwerken, communiceren computational thinking Informatievaardigheden ict-basisvaardigheden mediawijsheid. 

kijkkaders

Leren zichtbaar maken Visible Learning - John Hattie Wat maakt de school tot een succes? Daar is veel onderzoek naar gedaan. Maar wat werkt nu echt?

Lesgeven en leren zichtbaar Als het lesgeven en het leren duidelijk zichtbaar zijn, is de kans groter dan de leerlingen hun prestaties verbeteren. Wat vraagt dit van de docent? Hij is beoordelaar en aanjager. Hij kent een reeks van leerstrategieën om kennis, begrip en conceptueel begrip bij te brengen. Hij maakt goed gebruik van de kracht van feedback. Hij heeft de wil om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

De voorbereiding van de les Een van de belangrijkste uitkomsten van Visible Learning is dat het heel krachtig is als leraren leren van elkaar en met elkaar praten over de voorbereiding. Bijvoorbeeld over de leerdoelen en succescriteria. Vijf belangrijke elementen als het gaat om leerdoelen en succescriteria: uitdaging, betrokkenheid, vertrouwen, hoge verwachtingen en conceptueel begrip. 

Samen lessen ontwerpen

methoden/literatuur