Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Veranderingen AWBZ en WMO Gevolgen voor cliënten
CVA-zorgketen Leeuwarden
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Voor u Door u. Programma • Inleiding • Terugkijken naar 3 december: de aanleiding • Stand van zaken • De resultaten van de enquête • Discussie.
Oost, west Thuis best.
Terminale palliatieve zorg
Raamovereenkomst Delegatie Voorbehouden Handelingen
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Jet Bussemaker Samenwerking tussen zorg, welzijn en wonen.
Zorg - Welzijn - Wonen Niels de Beer Active Ageing.
Zorg. is een menselijke waarde Verpleegkundige zorg is.
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland”
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Taakherschikking Functie en positie behandelend verpleegkundigen
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2013
Welkom Eerste openbare casuïstiekbespreking 2012 Netwerk Palliatieve Zorg Waardenland.
Welkom Vierde openbare casuïstiekbespreking 2012 Netwerk Palliatieve Zorg Waardenland.
Welkom Eerste openbare casuïstiekbespreking 2013
Palliatieve zorg op de kaart
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Vraag 1: Wat is mantelzorg?
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
Palliatieve zorg thuis
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Transitie en transformatie in de praktijk
Zorgstroom, dichtbij mensen.
Een toekomstbestendige zorg!
Samenwerken of meebewegen?
Zorghuis Kedichem, welkom
Gemeente Ede.
Presentatie voor basisvrijwilligers
Contactpersoon: Rik Decoene gsm: 0491/
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Wijkleerbedrijf DATUM.
STOPPEN MET DIALYSEREN
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Inhoud van de presentatie De wereld van ZuidZorg Hoe de Zorgvraag binnenkomt Maatschappelijke ontwikkelingen Scholingen mbt transitie in de thuiszorg.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Presentatie Ugchelen 8 april Rolf Striekwold Atlant Zorggroep.
Welkom! Ledenvergadering ChristenUnie De Marne 9 november 2011.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Thuisverpleging: Verbreding-stage
Transferbureau Ziekenhuis Bethesda,
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" Carel Veldhoven
Financiering van de zorg
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Presentatie tijdens de bijeenkomst van de op te Arnhem.
Speciale zorg op een gewone plaats
De zorgboerderij.
De Limburgse ouderenzorg in beweging
Mantelzorgmakelaar Inge van Boxtel.
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Zorgleefplan.
[powerpoint openen, openen]
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?

Welkom heten en voorstellen

Indeling presentatie: Missie en visie Buurtzorg Het Buurtzorgteam Welke zorg leveren wij? Hoe komt de cliënt bij ons in zorg? Wat vinden ouderen belangrijk in de thuissituatie? Wat betekent dit voor de verpleegkundige? Waar lopen we als zorgverlener tegen aan in de thuissituatie? Oplossingen?

Missie Buurtzorg Nederland Het leveren van zorg thuis aan oudere mensen, mensen met beperkingen en chronisch zieken verdient een toegewijde en efficiënte houding naar cliënten. De professional speelt daarin een centrale rol. In overleg met de cliënten neemt zij directe beslissingen over de inhoud van en de werkwijze bij de hulpverlening.

Visie Buurtzorg richt zich in haar dienst- en zorgverlening op de zorgonafhankelijkheid van haar cliënten. Het zoeken naar oplossingen voor een grote diversiteit aan problemen vraagt een grote mate van deskundigheid en professionaliteit. Daarnaast wordt de kwaliteit van de zorgverlening bepaald in het directe contact tussen cliënt en professional en moet de professional optimaal gefaciliteerd worden om haar rol zo goed mogelijk te vervullen. Dit betekent dat de organisatie Buurtzorg Nederland in al haar processen de relatie cliënt – professional centraal stelt.

Het Buurtzorgteam Het Buurtzorgteam bestaat uit professionele medewerkers niveau 3IG, 4 en 5. Het team wordt ondersteund door een regiocoach. Buurtzorg verwacht van haar medewerkers een open en lerende houding. Zij worden hierin ook gestimuleerd en gefaciliteerd.

Welke zorg leveren wij? Ondersteuning bij de lichamelijke verzorging Wondzorg Het uitvoeren van verpleegtechnische handelingen Casemagement Het ondersteunen in het aanvragen van hulpmiddelen Persoonlijke alarmering Begeleiding van de cliënt en zijn/haar familie in de palliatieve en terminale fase

Welke onderwerpen vinden ouderen belangrijk in de thuissituatie: Voorkomen van vallen Gezond eten Onafhankelijk blijven Medicatieveiligheid Thuis blijven wonen Voorkomen van eenzaamheid Activiteiten Sociale contacten

Hoe komt de cliënt bij ons in zorg: Eerst intakegesprek met cliënt en familie Zorgplan opstellen en doornemen met cliënt en/of familie Zo nodig hulpmiddelen aanvragen voor thuis Maaltijdvoorziening Persoonlijke alarmering Vergoeding zorg: zorgverzekeraar bepaald en bewaakt hoeveel zorg iemand mag krijgen

Wat betekent dat voor de verpleegkundige:

Waar lopen we als zorgverlener tegen aan in de thuissituatie: Niet alle zorg wordt vergoed, bijvoorbeeld klaar maken van een maaltijd De woning is niet gelijkvloers Vereenzaming Co- en multimorbiditeit Client wil zelf geen (aanvullende) zorg terwijl dit wel gewenst is Familie / cliënt wacht soms te lang met zorg aanvragen waardoor je voor het blok gezet wordt of de situatie escaleert Wachttijd voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp

Waar lopen we als zorgverlener tegen aan in de thuissituatie (vervolg): Mantelzorgers overbelast Patiënt “te goed” voor opname in het ziekenhuis Er is geen plek in een instelling om cliënt op te nemen Patiënt wordt te snel ontslagen uit het ziekenhuis Tekort aan verpleegkundigen en verzorgenden Ziekenhuiszorg naar thuissituatie Cliënt heeft een te hoog inkomen voor verzorgingshuis

Hoe proberen we oplossingen te zoeken: Soms met de rug tegen de muur Ouderenzorg in Nederland complex geworden In gesprek gaan met familie, huisarts en/of praktijkondersteuner Maximaal haalbare zorg te verlenen eventueel in samenwerking met Carematch Dagopvang Vrijwilligers inschakelen zoals de Zonnebloem, Scoop e.d., NLvoorelkaar Deskundigheidsbevordering voor verpleegkundigen