Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
4. uitvoeren, monitoren en testen
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Workshop Onderzoeksontwerp
ONDERWIJSCONFERENTIE KHLim 15 MEI 2014 WERELDBURGERSCHAP KIEZEN VOOR EEN PROFIEL - streven naar een specifieke en een oprechte meerwaarde.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
First ID project Waterlant College IJdoorn Workshop docenten Dinsdag 7 januari.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Congres Appreciative Inquiry
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Workshop klassenmanagement
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Functiebeperking of Talent? Workshop
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hafida El-Gharbaoui
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Digitale vaardigheden in je les. Yvon Bom Kellebeek College.
Gepersonaliseerd leren:
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
de docent als didactische coach
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Begeleiding bij Werkplekleren
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Workshop ‘Studentperspectief’ Lucinda Harryana & Emily van der Sanden
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Laaggeletterdheid en de BPV
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
NDdA Kunskapsskolan.
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwikkelen met succes: dus de leraar aan zet!
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
WELKOM.
Werken met plezier en goed presteren
Jolanda Rijnders en Janske Castelijns
Heb jij ballen voor scrummen?
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Workshop Hybride Techniekopleiders
Workshop 05 oktober 2016 CVO Antwerpen
Transcript van de presentatie:

Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing

Welkom

En jullie…? Waarom heb je gekozen voor deze workshop? Wat wil je uit deze workshop halen voor je eigen context/functioneren?

Onze doelen… Kennismaking Universal Design of Learning (UDL) Kennismaking waarderend coachen Mogelijkheden zien om UDL en waarderend coachen toe te passen in een opleiding Inzien hoe UDL en waarderend coachen kan bijdragen tot eigenaarschap en zelfsturing van studenten Vertaling maken naar de eigen praktijk/context

Hoe draagt enerzijds UDL en anderzijds waarderend coachen bij tot eigenaarschap en zelfsturing van de student?

Kaders…

UD- UDL

WAARDEREND COACHEN -> kiezen voor een waarderend perspectief, gericht op groei en sterken -> kiezen voor wat werkt, wat wel al aanwezig is -> houding van gelijkwaardigheid en authenticiteit -> zeven vaardigheden

7 vaardigheden 1. verkennen en exploreren 2. bekrachtigen en waarderen 3. betrokken confronteren 4. uitdagen 5. inspireren 6. toelaten en ruimte geven 7. Ontspannen

FEEDBACKCYCLUS Feed-forward Feed-up Feed-back Waar ga ik naartoe ? (verwachtingen) Feed-back Waar sta ik ? Feed-forward Wat nu ? (wat is de next step i.f.v. de WPL)

Aan de slag… Praktijkvoorbeelden kritisch bekijken… Linken aan kaders Werkt dit naar eigenaarschap Vertaling eigen context Leergroepen – op papier Vakkenfiches en bijlagen – op papier Organisatie - instructiemoment Planning leerdoelen – op papier Feedbackdocument werkplekleren – op papier Uitdieping UDL - visueel Uitdieping waarderend coachen - bronmateriaal

Stem van… de student de docent werkveld

Dank je wel! Veel success…