Project Algemene Vakken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Advertisements

Flipping the classroom
‘t Schrijverke Zoetermeer
N.Naessens BuSO Spermalie ASV voor Schoolverlaters.
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Didactische werkvormen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Realisaties Industriële Sturingen
Les 7: het voorbereiden van een les
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Workshop evalueren Dcp1 WORKSHOP Vernieuwende Media (deel I)
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
 Aardrijkskunde  Geschiedenis  Biologie  Techniek.
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
NU!.  Tweet: Bekende zanger gisteren aangehouden.  SMS van een klasgenoot: Bekende zanger na aanhouding toch vrij.  Facebook van een vriend: Bekende.
Vaco’s
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden => sleutelcompetentie: integreren digitale vaardigheid als info verwerven, verwerken en.
Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
Vaco’s
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Paspoort griekse goden
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Passend onderwijs.
Curriculumontwerp AVO
Onderhouden bestratingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Thema 1 NU!.
© UNIEK IN DE KLAS.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Krachtige Leeromgeving
DE AMERIKAANSE PRESIDENTSVERKIEZINGEN
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
…. Is een verzameling van dankbare momenten
Gesprekstechnieken Les 3.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Korte inleiding + inhoudt
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Transcript van de presentatie:

Project Algemene Vakken PAV Project Algemene Vakken

Wat gaan we bespreken? Een korte schets -> Doel -> Hoe dit doel bereiken? De 6 fundamenten Soorten werkvormen Media De didactische pijlers

Een korte schets DOEL BSO LEERLING PRAKTIJKVAKKEN PAV ARBEIDSMARKT MAATSCHAPPIJ Bron:PAVVaardig

DOEL PAV Leerlingen voorbereiden op een leven in de maatschappij Basisvaardigheden Attitudes PAV  Functionele vaardigheden

Hoe dit doel bereiken? Functionele vaardigheden - Thematisch geïntegreerd thematisch Actief en afwisselend Aangepast niveau - Geïntegreerd - Actief en afwisselend - Aangepast niveau BSO-leerling Bron:PAVVaardig

De 6 fundamenten PAV = Functionele vaardigheden - Organisatiebekwaamheid - Functionele taalvaardigheid/tekstgeletterdheid - Functionele rekenvaardigheid - Informatieverwerving en –verwerking - Tijd- en ruimtebewustzijn - Maatschappelijk bewustzijn, zelfstandigheid en weerbaarheid

De 6 fundamenten VOEDING Een week de eetgewoontes bijhouden (organisatiebekwaamheid + zelfstandigheid) Via internet info opzoeken over voedselpiramide, de eigen eetgewoontes vergelijken en hun conclusies trekken (informatie verwerven en verwerken) Recept: hoeveelheden afmeten (functionele rekenvaardigheden) en recept uitvoeren door instructies te volgen (functionele taalvaardigheden) Nieuwsberichten over voeding (bv. hongersnood, voedseloverschotten, …) bespreken (tijd en ruimte)

Soorten werkvormen OLG (onderwijsleergesprek) Woordspin Placemat Hoekenwerk Analyseren van cartoons Werken met protestsongs Stiftgedichten …………………

GESTRUCTUREERD Werkvormen HET OLG (onderwijsleergesprek) - Dialoogvorm !!! * Geen eenrichtingsverkeer * Gemeenschappelijk doel * Iedereen betrekken * Begeleidende rol (tijd, organisatie, verloop) Inzichten Nieuwe vragen GESTRUCTUREERD

WOORDSPIN Werkvormen Klas als geheel weet veel 1 lln weet een beetje Beginsituatie Leefwereld! Bord Digitaal Foto’s - Mindmeister - Emindmaps - Bubbl

Werkvormen Stappenplan: Lln werken in groep (timekeeper, bemiddelaar, secretaris, woordvoerder) Leerkracht geeft een opdracht Lln noteren individuele ideeën (A,B,C,D) Lln overleggen over ideeën Antwoord(en) Klassikale uitwisseling PLACEMATS A B ANTWOORD(EN) D BV: oorzaken hongersnood, wat heb je nodig om…, ontwerpen muziekkwis C

Werkvormen HOEKENWERK Werkwijze: - Klas wordt ingedeeld in verschillende hoeken - Iedere hoek bevat een opdracht binnen eenzelfde thema - Lln werken per hoek - Verbetersleutel vooraan in de klas - Alle hoeken moeten behandeld zijn = duidelijk en eenvoudig = eigen leren in handen

Werkvormen HOEKENWERK Rol leerkracht: - goede selectie - goede organisatie - goed leerklimaat Voordelen: - lln kiezen zelf de opdracht - lln leren tijd zelf indelen - lln leren redeneren vanuit verschillende leerstijlen - lln leren planmatig werken - motivatie en betrokkenheid

Werkvormen HOEKENWERK Voorbeeld a.d.h.v. beroemde foto’s

Werkvormen ANALYSEREN VAN CARTOONS / PROTESTSONGS KIAM - LIAM

Werkvormen KIAM = Analyseren van cartoons / kunst - Kijken - Interpreteren - Actualiseren - Mening

Werkvormen KIAM = Analyseren van cartoons / kunst - Kijken (Ik zie …) - Interpreteren (Dat betekent …) - Actualiseren (In het nieuws …) - Mening (Ik vind …)

Werkvormen KIAM voorbeeld a.d.h.v. Little Kadago

Werkvormen LIAM = Werken met / analyseren van protestsongs - Luisteren (Ik hoor …) - Interpreteren (Dat betekent …) - Actualiseren (In het nieuws …) - Mening (Ik vind …)

Werkvormen KIAM –LIAM Voordelen ??? Lln leren: - anders kijken of luisteren - komen in contact met nieuwe dingen - gaan op zoek naar verklaringen - contact met actualiteit / geschiedenis - nadenken/formuleren van een eigen mening - …

Werkvormen STIFTGEDICHTEN http://www.taalanderwijs.org/wp/2010/04/01/stiftgedichten-schrijven/

Media Zeer belangrijke plaats binnen PAV Facebook, Instagram, Twitter, … Smartboard, Ipad, smartphone, … Actualiteit (TV, radio, kranten, …)

Media Hoe te gebruiken? Facebook, Instagram, Twitter, … Bv: Instagram * Actuabord in de klas * Instagramspel (stadsbezoek) * Instagramaccount op Ipad in de klas * ….

Media Hoe te gebruiken? Facebook, Instagram, Twitter, … Bv: Facebook, Twitter *Veilig online * Eigen FB-gebruik in beeld *Twitter en rampen (invloed) *….

Media Smartboard, Ipad, smartphone, … Hoe te gebruiken? - Ipad, smartphone (a.d.h.v. actualessen QR-codes)

Media Actualiteit (TV, radio, kranten, …) Hoe te gebruiken? Samen middagnieuws kijken Radionieuws in de klas Kranten in de klas (www.krantenindeklas.be) - Tijdslijn maken voor in de klas

De didactische pijlers Aanschouwelijkheidsprincipe Activiteitsprincipe Herhalingsprincipe Integratieprincipe Differentiatieprincipe Beperkingsprincipe Geleidelijkheidsprincipe Belangstellingsprincipe

BEDANKT